luni, 10 iunie 2019

Concert de muzică clasică susţinut de grupul Amabile Trio, la Topliţa



Duminica trecută am păşit din nou în universul muzicii clasice, de data aceasta alături de grupul instrumental Amabile Trio, un grup de muzicieni tineri, care caută mereu ca prin recitalurile lor să vorbească publicului despre frumuseţea muzicii. Alături de Amabile Trio am luat parte la un recital de sonate din perioada barocă, romantică şi contemporană şi am audiat lucrări ale unor compozitori precum G.F.Hendel, G.F.Teleman, J.Ibert, G.Faure, John Williams, Petres Csaba şi nu numai. Am audiat sonate pentru pian, vioară şi flaut, iar artiştii ne-au arătat prin talentul lor frumuseţea fiecăruia dintre aceste instrumente. Am audiat printre altele şi frumoasa coloană sonoră a filmului “Lista lui Shindler”. Muzicienii din grupul Amabile Trio: Siklódi Emese (flaut), Péter Ernő (vioară) şi Polgár Szabolcs (pian), au creat o atmosferă cu totul aparte pentru publicul care şi-a dorit să petreacă o seară muzicală de neuitat alături de ei.


Grupul instrumental Amabile Trio a fost fondat în 2012, fiind alcătuit din muzicieni profesionişti tineri şi entuziaşti, care predau muzică la şcoli din Harghita (Miercurea Ciuc şi Gheorgheni) şi a căror scop comun este acela de a promova muzica clasică în această zonă şi de a atrage publicul către această artă. Repertoriul lor este format din compoziţii semnate de mari clasici precum F.Shubert, J.Brahms, A.Corelli, W.A.Mozart, L.V.Bethoven, E.Grieg, J.Strauss sau de alţii compozitori ca Bartók sau Jenő Hubay. Până în prezent au susţinut recitaluri în locaţii precum Miercurea Ciuc, Vlăhiţa, Joseni, Suseni şi nu numai.
Concertul de la Topliţa, prezentat în data de 9 iunie pe scena Casei de Cultură începând cu orele 19, face parte din amplul program al Zilelor Judeţului Harghita, ediţia a V-a, desfăşurat în perioada 31 mai – 10 iunie, iar la organizare au contribuit Centrul Cultural şi de Arte Lăzarea şi Casa de Cultură Topliţa. Accesul la concert a fost gratuit.

Text şi foto: Cosmina Marcela OLTEAN




sâmbătă, 1 iunie 2019

Simpozionul ARTISTORIA de la UNAGE Iaşi, ediţia a III-a


În aceeaşi perioadă cu desfăşurarea Workshop-ului de istoria artei, la Universitatea Naţională de Arte din Iaşi a avut loc şi Simpozionul ARTISTORIA (23-24 mai), ajuns la ediţia cu numărul 3. Simpozionul debuta vara trecută la iniţiativa lectorilor universitari Andreea Stoleriu şi Adrian Stoleriu, ca un simpozion de artă medievală, în mare parte românească. La ediţiile care au urmat, iniţiativei s-au alăturat mai mulţi specialişti din domeniu, care au susţinut prelegeri la fel ca la prima ediţie. De la a doua ediţie, pe lângă secţiunea de artă medievală, a apărut şi o secţiune de artă contemporană coordonată de Conf.univ.dr. Laura Codrina Ioniţă. Pe lângă partea de prezentări şi discuţii, simpozionul include şi o excursie de documentare într-o zonă din Moldova. Numărul studenţilor şi masteranzilor participanţi la simpozion a fost mare încă de la început. În luna martie a avut loc a doua ediţie, iar recent ediţia cu numărul 3. Simpozionul este un proiect important în cadrul Facultăţii de Arte Vizuale şi Design de la UNAGE, un proiect de care era nevoie şi care e foarte bine că există, întrucât oferă studenţilor şi masteranzilor posibilitatea de a face primii paşi în cercetarea artistică, de a căuta şi dezvolta teoretic diferite teme pe care le pot prezinta public, într-un cadru academic.



O parte din lucrările prezentate în cadrul simpozionului se publică ulterior în Revista ARTISTORIA. În cadrul celei de-a treia ediţii s-a lansat numărul I al acestei publicaţii, iar numărul II este în lucru. Am avut bucuria de a participa cu lucrări la toate cele 3 ediţii de până acum şi de a face parte din lista autorilor care alcătuiesc acest prim număr al Revistei ARTISTORIA. 

Despre lansarea acestei reviste, Lect.univ.dr. Adrian Stoleriu spunea că “această nouă publicaţie are ca scop oferirea unui instrument de lucru util tinerilor cercetători, dornici să ofere publicului descoperirile muncii lor. Într-o lume instabilă, aflată într-o continuă căutare a noului, care de prea puţine ori e sinonim cu expresia binelui, frumosului sau adevărului, oferirea de modele stabile tinerilor generaţii este un fapt de importanţă majoră. Personalităţile de valoare, capabile să emită idei, să ofere analize istorice pertinente sau interpretări artistice şi stilistice viabile, se formează greu, acestea fiind rodul unui lung proces de dezvoltare personală. Ne exprimăm convingerea că debutul acestei reviste studenţeşti constituie încă un pas pe nesfârşitul drum al cunoaşterii, conturând spaţiul specific al prezentării ideilor de valoare, al dezbaterilor şi confruntărilor constructive pe teme de artă.”  

























Cosmina Marcela OLTEAN

Workshop-ul de Teorii şi Metode în Cercetarea Istoriei Artei, sesiunea finală de la UNAGE Iaşi


Recent a avut loc ultima parte a Workshop-ului de Teorii şi Metode în Cercetarea Istoriei Artei, în intervalul 23-25 mai, la Universitatea Naţională de Arte din Iaşi. Atelierele de aici au avut ca temă scrierea critică despre arta contemporană. Prelegerile şi activităţile s-au orientat către o mai bună înţelegere a criticii de artă şi asupra unor metode diverse de a compune texte despre arta contemporană. În prima zi de workshop, participanţii au luat parte la „(De)scrierea curatorială”, un atelier de scriere condus de lect.univ.dr. Cătălin Gheorghe, în care, după conturarea cadrului teoretic în care au fost expuse pe categorii diferite tipuri de scriere, fiecare participant a avut la dispoziţie o jumătate de oră pentru a concepe un scurt text curatorial despre o lucrare de artă, text care să poată fi inclus într-o expoziţie şi care să poată media legătura dintre privitor şi lucrarea de artă. Exerciţiul s-a dovedit unul foarte bun şi util, la care participanţii au răspuns cât de bine au putut. A doua parte a zilei a fost dedicată vizitelor. S-au vizitat expoziţiile de la galeria Tranzit şi nu numai.


A doua zi de workshop a început cu un alt atelier de scriere, condus de conf.univ.dr. Cristian Nae, care momentan este şi curatorul expoziţiilor din Pavilionul României de la Bienala de la Veneţia, aflată în plină desfăşurare. Acest atelier a pus accent pe tipul de scriere critică, pe modul în care ar trebui construit azi un text de critică de artă. În a doua parte a zilei, participanţii au luat parte la discuţia propusă de asist.univ. Cristina Moraru în cadrul temei „Practica curatorială  ca formă a auctorialităţii multiple”, după care s-a vizitat galeria privată Borderline Art Space, condusă de George Pleşu. 



Ultima zi a fost dedicată unei vizite la Palatul Culturii şi a celor patru muzee din palat, cu accent pe Muzeul de Artă. Discuţiile au vizat latura istorică şi artistică a frumosului palat neo-gotic, colecţia de artă interbelică din muzeul de artă şi programul digital de mediere culturală în care sunt incluse aceste lucrări, program în care s-au implicat profesori şi studenţi de la UNAGE Iaşi. Activitatea a fost coordonată de lect.univ.dr. Oana Maria Nae. 



Text: Cosmina Marcela OLTEAN
Foto: Cosmina Oltean; Oana Dico