Cosmina Marcela Oltean
Tonitza şi vibraţia culorii
Nicolae Tonitza, interpretul tristeţelor
luxuriant colorate şi al ochilor de copii, a studiat la München. Fără să-şi
fi terminat studiile, călătoreşte în Italia şi Franţa, şi rămâne doi ani la
Paris. Frecventează atelierul lui Pierre Laprade şi face studii după pictori
celebri. Influenţa preocupărilor din epocă nu întârzie să-şi pună amprenta
asupra operei tânărului artist, pe care calităţile de colorist îl fac să
găsească repede drumul spre originalitate. Problemele impresionismului,
cuceririle postimpresioniştilor şi compoziţia din belle époque îi vor determina
hotărâtor opţiunile estetice.
Autentica şcoală
românească de pictură s-a constituit în afara preferinţelor clasei dominante. Lupta
care îşi are începutul în pictura lui Grigorescu şi Andreescu, continuând în
cea a lui Luchian, Petraşcu, Pallady, Tonitza, Dimitrescu, Şirato, Iser, Ressu,
ş.a. se înrudeşte cu aceea a impresioniştilor francezi care au reacordat în
actualitate întreaga concepţie despre pictură, clarificându-i categoriile şi
schimbând tematica. Schimbarea tematică vine din dorinţa de însuşire a unor
idei noi, desprinse din cerinţele noi şi modifică parţial sau total convenţiile
instruite.[1]
Începând de prin
1908, pictura românească şi-a impus semnificaţiile datorită lui Grigorescu,
Andreescu şi Luchian. Limbajul formal al acestora, însumând multiplicitatea
valorilor picturii contemporane lor, s-a manifestat într-o corespondenţă dintre
conţinut şi formă egală cu aceea a picturii europene.[2]
Tonitza declară
că a fost adeptul principiilor şcolii impresioniste, întrucât, odată cu
apariţia ei în arta franceză, n-a mai rămas artist cu simţurile întregi care să
nu recunoască sinceritatea viziunii
impresioniste, simplitatea, adevărul, soliditatea noii tehnici picturale.
El remarca faptul că odată cu
impresioniştii, pictura îşi află făgaşul ei natural, deschizând porţile unei
arte cuprinzătoare de senzaţii. Încă de la începutul carierei, Tonitza
refuză orice concepţie academistă, care nu îngăduia artistului să-şi conexeze
sentimentul, atitudinea, cu conţinutul operei şi să investească forma cu
valoarea unei trairi sincere, personale.[3]
Aspira la o
expresie picturală contemporană, în care să subjuge materia şi să-i descopere
noi frumuseţi. Aderând la ambianţa experienţei impresioniste, de fapt el căuta
mijloace noi, nealterate de convenţii, pentru a-şi exprima atitudinile şi
concepţia despre viaţă. Expresia la care tinde e întotdeauna articulată
lăuntric, interpretată prin idee şi exaltată apoi în formă. În pictura lui,
spaţiul şi forma vor fi însumate de culoare, care obţine astfel un rol
constructiv. Linia folosită de el nu va avea funcţiuni pur palstice, ci se
colorează divers primind uneori valori de lumină. Dar până să ajungă a se
regăsi în practica picturii, Tonitza se cufundă în meditaţia ei, căci un artist, mai înainte de a produce,
contemplă timp îndelungat şi cu smerenie.[4]
Problema influenţelor artistice
Până să ajungă
să vadă tabloul cu ochii pictorului şi să-i confere originalitatea unei
viziuni, până să-şi găsească ambianţa emoţională, logică, în cadrul unei
autentice concepţii picturale, în arta lui Tonitza se remarcă diverse
influenţe: de la Daumier (Jucătorii de şah), Manet (Portretul arhitectului
D.Mohor) până la Toulouse-Lautrec
(Omul unei lumi noi), cât şi
preocuparea de a întruchipa în pictură invenţiile sale grafice.[5]
Ca şi alţi pictori care şi-au făcut studiile la München, Tonitza a deprins obişnuinţa
de a acorda o atenţie deosebită desenului. O călătorie în Italia (la Genova,
Florenţa, Parma, Milano) îi deschide accesul la universul marii arte clasice,
din care reţine lecţia lui Tizian, cel
mai mare colorist din istoria picturii şi cel mai mare portretist din
Cinquecento, şi a lui Correggio, a cărui
creaţie se află la mijloc între exuberanţa cromatică
a Veneţiei şi Manierismul florentino-roman.[6]
Despre culoare…
Aflându-şi filonul
cel mai bogat al talentului său, cromatica,
Tonitza va supune unei atente şi insistente analize vocaţia sa pentru culoare
şi o va folosi pentru înfăptuirea cât mai deplină a crezului său umanist.
Pictura este, în primă şi ultimă analiză, culoare, dar nu culoarea clişeu, ci
culoarea ca mijloc variat de expresie.[7]
Motivul Nudului
la Tonitza
A şti să desenezi – e o
meserie, a şti să exprimi o undă emotivă – e artă.
Desenator
excelent, încă din anii de studii, în redarea corpului uman Tonitza i-a deprins
analitic construcţia, măsurile şi proporţiile, dinamica latentă a volumelor şi
formelor, plasticitatea mişcării, acea armonie în faţa căreia şi simţurile şi
cugetarea rămân într-o clipă de odihnă estetică. În munca de atelier, studiul nudului este piatra de
încercare a ştiinţei, corpul uman fiind suma celor mai organic îmbinate şi mai
frumoase forme. Niciunde, scrie pictorul, conştiinciozitatea profesională nu
este mai intens pusă la încercare ca în studiul nudului.
Nudurile lui
Tonitza sunt interpretate în frumuseţea unei feminităţi pure. El nu încearcă să
imite un nud sau să-l copieze, ci să-i recompună formele. Precizează că
problemele care îl preocupă în studiul nudului feminine sunt graţia şi culoarea. În aproape toate nudurile sale, deşi a treia dimensiune
(adâncimea în spaţiu) lipseşte, formele prinse în linii ondulate capătă un
relief discret sub învelişul cromatic. Culorile nu sunt impuse de pictor, ci
desluşite în corespondenţă cu tonurile locale. Pe terenul aceloraşi sentimente
de calmă contemplare care se vădesc în nuduri, Tonitza va scoate din culorile
paletei sale armonii neîntâlnite în
pictura românească de la Luchian încoace, spunea Francisc Şirato.[8]
Motivul nudului se întâlneşte destul de
des în opera lui Tonitza. Era firesc ca un artist în egală măsură excellent
desenator, atras de puterea expresivă a liniei şi colorist subtil să acorde
atenţie acestui gen care-i oferea, sub ambele aspect, prilejul de a-şi
manifesta talentul. În multe astfel de lucrări, se observă darul lui Tonitza de
a da expresivitate unui personaj şi a-l caracteriza prin atitudinea corpului,
gest şi mişcare. Chiar dacă adesea nu vedem chipul personajului, putem totuşi
desprinde unele trăsături din felul în care ne este înfăţişat: calm îngândurat,
uşoară melancolie visătoare, trasături care dau acestui gen de imagine un ecou
liric.[9]
Pallady şi reprezentarea naturii
Theodor Pallady, rareori satisfăcut de munca sa, era chinuit de dorul
de a crea imagini aşa cum i se conturau în minte, era contrariat de expunerea
lor inferioară închipuirilor lăuntrice. Nimic
din ce am visat nu s-a înfăptuit aşa cum am dorit. E important să ştii să alegi ceea ce-ţi îngăduie să
creezi opera de artă – expresia unei emoţii analizate, decantate, trecute prin
filtrul gândirii, spunea pictorul.[10]
Pictura lui
Pallady nu este bogată în teme, dar intensitatea ei le confer o unicitate
miraculoasă. Opera lui este constituită în jurul naturii, căreia îi căuta numai
frumuseţea şi armonia, fiindcă urâţenia
îl îngrozea. Natura îi oferă infinite posibilităţi de reprezentare. Ceea ce o
individualizeazăeste conţinutul afectiv. Natura tradusă în tablou se
reconstituie din linii, culori, forme, contraste, raporturi, elemente toate
abstracte dacă nu exprimă atitudini ale artistului, dacă nu sunt implicate
într0un moment de viaţă redat prin intermediul motivului. Un tablou, precizează Pallady, este
un poem pictural. Este gândire, sentiment, exprimare prin pictură.[11]
Pallady a căutat
să vadă lucrurile în consecinţele lor cele mai îndepărtate. Preocupat să
surprindă relaţia formei cu ideea, prin pictură el n-a vrut să frapeze
simţurile ci să comunice o atitudine. Şi cum asocia ideea frumosului de cea a
expresiei, el nu ar fi vrut s-o aşeze pe temeiul culorii, fiindcă aceasta e
variabilă. Pallady a reluat vechea teorie a superiorităţii desenului asupra
culorii. Desenul se poate dispensa de
pictură, de culoare, dar nu şi picture de desen, susţine pictorul. Desenul dă un schelet picturii, care altfel
devine incoerentă.[12]
Pe planul artei
naţionale epoca a fost ilustrată de o pictură ce cuprindea o gamă variată, de
la Grigorescu la dadaismul sau suprarealismul românesc. Timp de şase decenii,
cât a durat activitatea lui Pallady, nu s-au afirmat numai curente şi tendinţe
noi, ori personalităţi precum Luchian, Petraşcu, Brâncuşi, Tonitza, Ciucurescu
sau Brauner, ci însăşi activitatea artistic, iar odată cu ea limbajul formelor
s-a schimbat. La începutul epocii mai activau Gauguin, Cézanne, Renoir, Monet,
Repin, iar din 1902 au început să expună Matisse şi Picasso.[13]
La Paris, Pallady nu a rămas străin de experienţele
artistice ale impresionismului şi postimpresionismului, sau de arta lui
Cézanne, cărora le-adatorat preţioase sugestii de redare a atmosfrerei şi
spaţiului, prin culori luminoase.[14]
Beneficiind de contactul cu arta europeană oferit de mediul parizian, formaţia
artistică a lui Pallady s-a desăvârşit însă în permanent legătură arta ţării
sale. Scurte călătorii la Florenţa, Veneţia sau Milano, ca şi studiul
capodoperelor artei, literaturii şi muzicii universal, l-au ajutat să-şi rafineze
gustul şi să-şi îmbogăţească cultura. Picturile din această perioadă sunt mai
ales nuduri, portrete şi peisaje, în care domină desenul, modelarea e obţinută
prin umbre cenuşii, iar culorile sunt strânse. Pallady ajunge să stăpânească
forma treptat, pornind de la analizarea minuţioasă a planurilor cu ajutorul
unor tuşe mici, amintind procedeele impresioniste de disociere a culorii
locale.[15]
Cel mai personal
se manifestă Pallady în aceşti ani în peisaje, cum sunt cele lucrate în
Moldova. Căutând mijloacele de a reda în pictură toată poezia dealurilor
moldovene, Pallady îşi îmbogăţeşte şi îşi luminează paleta, pe care tonurile
cenuşii iau nuanţe delicate şi transparente. Sensul şi valoarea acestor peisaje
nu a scăpat nici unora dintre contemporani.[16]
Dintre toate genurile abordate, peisajul a răspuns cel mai bine nevoii
artistului de a se scufunda în natură. Deosebit de original s-a manifestat
artistul în peisajul citadin, în care, înfrângând banalizarea cotidianului,
Pallady a descoperit mereu noi frumuseţi. Sensibil la atmosfera locurilor
străbătute, pictorul a structurat imaginea de fiecare dată altfel, în funcţie
de tonalitatea afectivă diferită.[17]
Călătorea mult,
pentru că ştia bine că astfel privirea lui poate desluşi mail impede
înfăţşările lumii, ceea ce le face deosebite între ele şi ceea ce le uneşte. A
străbătut Franţa şi Italia, dar iubea, cum lesne se poate vedea în multe
peisaje, priveliştile româneşti. Activitatea artistic a lui Pallady se împarte
multă vreme între Paris şi Bucureşti. De aceea, priveliştile pictate de el sunt
deopotrivă cele cunoscute în timpul călătoriilor prin Franţa şi în drumurile
prin ţinuturile româneşti, mai ales prin sate. Deosebirile dintre ele sunt
sesizabile: de cele mai multe ori peisajele franceze sunt învăluite într-o
lumină liniştită, cenuşie şi albăstruie, pe când priveliştile româneşti au o
culoare mai puternică, nelipsind aproape niciodată roşul şi galbenul. Îl chema
necontenit lumina. Tablourile lui sunt tălmăciri în culoare ale luminii.[18]
Bibliografie
- Dan
Grigorescu, Theodor Pallady, Ed.
Arta Grafică, 1993
- Colecţia
Arta pentru toţi – Theodor Pallady,
Ed. Meridiane, 1963
3.
Colecţia
Arta pentru toţi – Nicolae Tonitza,
Ed. Meridiane, 1963
- Raoul
Şorban, Theodor Pallady, Ed.
Meridiane, 1975
- Raoul
Şorban, Tonitza, Ed. Meridiane,
Bucureşti, 1973
[1]
Raoul Şorban, Tonitza, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1973,
p.6
[6]
Colecţia Arta pentru toţi – Nicolae Tonitza, Ed. Meridiane, 1963, p.4
[7] Raoul Şorban, Tonitza, Ed. Meridiane, Bucureşti, 1973, p.19
[9]
Colecţia Arta pentru toţi – Nicolae Tonitza, Ed. Meridiane, 1963
[10]
Raoul Şorban, Theodor Pallady, Ed. Meridiane, 1975,
p.7
[14]
Colecţia Arta pentru toţi – Theodor Pallady, Ed. Meridiane, 1963, p.3
[18]
Dan Grigorescu, Theodor Pallady, Ed. Arta Grafică, 1993,
p.21
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu