Asociind-o cu arta, despre fericire şi împlinire personală, Göethe spunea
aşa: fiecare are în mâinile sale propria
fericire, precum artistul are materia brută, căreia vrea să îi dea o formă. Dar
cu această artă se întâmplă ceea ce se întâmplă cu toate: nu ne-a fost dată
decât aptitudinea pentru ea; ne rămâne să învățăm meșteșugul și să-l exercităm
cu grijă. /
Să nu te compromiți, să nu faci pentru alții nici prea mult, nici prea puțin, să nu pari mișcat de nimic, să nu te emoționezi de nimic, să nu te grăbești niciodată, să știi să te stăpânești în orice clipă și astfel să menții un echilibru exterior, oricâtă furtună ar fi în sufletul tău. Omul nobil poate în unele momente să nu se supravegheze; cel distins niciodată. / Omul distins, cu toată izolarea sa, trebuie să pară mereu legat de ceilalți, în nicio împrejurare să nu fie țeapăn, ci pretutindeni în largul său; totdeauna să apară în frunte, dar niciodată să nu se impună el ca atare, mai spunea el.
Să nu te compromiți, să nu faci pentru alții nici prea mult, nici prea puțin, să nu pari mișcat de nimic, să nu te emoționezi de nimic, să nu te grăbești niciodată, să știi să te stăpânești în orice clipă și astfel să menții un echilibru exterior, oricâtă furtună ar fi în sufletul tău. Omul nobil poate în unele momente să nu se supravegheze; cel distins niciodată. / Omul distins, cu toată izolarea sa, trebuie să pară mereu legat de ceilalți, în nicio împrejurare să nu fie țeapăn, ci pretutindeni în largul său; totdeauna să apară în frunte, dar niciodată să nu se impună el ca atare, mai spunea el.
Göethe şi artele
A avut parte de o educaţe aleasă: lecţii de desen, muzică (pian
şi violoncel), scrimă, literatură germană şi universală, limbi străine vechi şi
moderne precum greaca veche, latina, ebraica, italiana, franceza, engleza şi o
educaţe religioasă luterană, dar atitudinea faţă de dogma creştină a fost mult
timp una destul de ostilă. De mic a început Göethe să iubească literatura, la care avea acces prin
vasta bibliotecă de circa 2000 de volume a tatălui său. Despre
libertate şi puterea de alegere a fiecăruia spunea că neprețuita fericire a libertății nu constă în a face tot ce dorești și
tot ce-ți oferă împrejurările, ci în putința de face, pe drumul cel drept, fără
piedici și opreliști, ceea ce socoți că e drept și că se cuvine.
Göethe este des citat nu doar în domeniul filosofiei, ci şi al artei. Într-o
altă reflecţie asupra artei şi a judecăţii artistice afirma: oamenii cred că organele cu care gustăm arta
se formează de la sine ca limba și palatul gurii, că opera de artă poate fi
judecată cum judeci mâncarea. Ei nu înțeleg că e nevoie de o cultură cu totul
deosebită pentru a te ridica la adevărata desfătare artistică. De mic era
fascinat şi de teatru. A avut norocul de a face parte
dintr-o familie de nobili. În casa părinţilor se prezenta anual un spectacol de
teatru de păpuşi. Apoi, în vreme ce
Frankfurtul era ocupat de trupele franceze, între 1759 şi 1761, în casa
părintească era găzduit un ofițer francez. Datorită lui şi actorilor care-l
însoţeau, Göethe a avut primul contact cu teatrul franțusesc. Referitor
la teatru spunea că omul de rând e
mulțumit dacă vede că se petrece ceva pe scenă, omul cultivat vrea să fie
emoționat, iar cel cu adevărat instruit e satisfăcut numai dacă are la ce
reflecta.
Demn de menţionat e şi faptul că în anul 1763 a asistat la un
concert al tânărului Mozart, care
atunci avea șapte ani. Îndemnat de tată şi doar din acest motiv, în 1765 începe
să studieze Dreptul la Universitatea din Leipzig. Aici singura plăcere era
participarea la cursurile lui Christian Gellert, poet şi filosof iluminist şi
participarea la cursurile de desen ale artistului Adam Oeser, directorul
Universităţii din Leipzig. În acest timp scrie primele poezii și o comedie. Se
bucura de libertate, aflându-se departe de casa părintească, şi vizita des
teatrul, asistând la spectacole. La
Universitatea din Strasbourg, unde se transferă din 1770, îl întâlnește pe filozoful Herder, care va avea un rol hotărâtor în dezvoltarea sa
intelectuală ulterioară. De la acesta va învǎța să vadă lumea ca pe o imensă
totalitate în care fizicul și spiritualitatea sunt indivizibile. Herder a fost cel care i-a atras atenția
asupra puterii de expresie a unor autori ca Homer, Ossian
și Shakespeare, dar și a poeziei populare, dându-i astfel un impuls
important în dezvoltarea sa ca poet.
Se pare că Göethe era
şi un om destul de dificil. Relaţia sa cu familia n-a fost nici de departe una
foarte bună, iar unii colegi de la Universitate şi alţii care au luat contact
cu el îl caracterizau drept un tânăr arogant, care credea că le ştie pe toate
şi care nu accepta să i se spună cum să facă anumite lucruri, însuşiri date şi
de faptul că venea dintr-o familie bogată. Licenţiat în Drept, a profesat ca
avocat doar câteva luni, pierzându-şi interesul încă de la primul proces. A
renunţat şi s-a concentrat apoi pe literatură. Situaţia materială îi permitea
aproape orice. Educaţia aleasă şi dorinţa de a face ceva propriu l-au ajutat să
ajungă unde şi-a propus.
Biroul
lui Göethe la Frankfurd
Azi ne referim la Göethe ca la un ilustru
gânditor şi o personalitate de seamă a culturii universale. Cele prezentate
aici sunt doar câteva idei şi câteva date biografice care să susţină citatele
şi o mai bună punere în context. Am omis multe în mod voit şi am rămas doar la
câteva idei care reflectau ceea mă interesa: gândurile lui Göethe despre artă
şi viaţă.
Cosmina Marcela OLTEAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu