Arta a fost mereu legată de piaţă, iar ceea ce în trecut se referea la
patronaj, azi ia forma galeriilor, colecţiilor şi sponsorizărilor. Latura
estetică s-a intersectat mereu cu cea economică şi managerială. Indiferent cum
privim şi cum catalogăm calitativ şi cantitativ diferitele tipuri de artă,
piaţa rămâne cel mai bun filtru în măsură să determine cursul operei de artă.
Piaţa nu analizează arta din prisma valorilor afective, ci după valorile
stabilite de sistemul artistic - lumea artei - constituit din critici,
colecţionari, muzee, galerii, media şi altele. Cine e mai în măsură să judece
opera de artă decât lumea artei?
Pentru că, aşa cum afirma Bourdieu, opera de artă are înţeles şi manifestă
interes numai pentru cineva care posedă competenţă culturală, iar aceasta se
manifestă sub forma unui cod. Cea mai mare provocare a managerului artistic,
susţine Dan Martin, este schimbarea. Arta înseamnă mult mai mult decât ni se
prezintă la prima vedere. Ea ne reaminteşte mai ales de puterea inovatoare a
omului. Creaţia este esenţa scopului nostru şi a progresului omenirii.
Scurt istoric al pieţei de artă
Piaţa de artă şi
practicile asociate acesteia, în sensul cunoscut azi, îşi puneau bazele
începând cu mijlocul secolului XVIII, când îşi formau instituţiile şi
mecanismele de funcţionare. Începând cu Secolul
Luminilor intră în uz şi acest
termen. Acesta este cadrul în care se formează, pe de o parte, sistemul cererii
şi ofertei, iar pe de alta, noul concept de operă de artă, care îşi câştigă în
cele din urmă statutul aparte faţă de celelalte producţii umane, iar asta se
întâmplă în momentul în care dispare confuzia între artist şi artizan,
existentă secole la rând. Apariţia
adevăraţilor poli ai comerţului de artă în Olanda, Italia şi mai ales în Anglia
traduce triumful republicilor comerciale şi spiritul mercantilist, exaltând
negoţul în faţa agriculturii, afirma Elena M. Pavel Rebegel în studiul
dedicat pieţei bunurilor de artă. Acestor factori li se adaugă apariţia şi
dezvoltarea tiparului şi apariţia muzeului de artă. Dezvoltarea tiparului
bulversează total noţiunea de exemplar unic şi de idee originală. Raporturile
între creator şi operă se schimbă radical odată cu apariţia tehnicii gravurii
şi ulterior a fotografiei, care la fel ca tiparul favorizează multiplicarea cu
uşurinţă şi răspândirea unui produs artistic. Apariţia muzeului de artă instaurează noi ierarhii între bunurile
de artă, între acestea şi alte categorii de colecţii, între proprietarii lor şi
cei care au acces la ele.
Ample schimbări
politico-sociale zguduiau Europa în ultimul deceniu al secolului XVIII, fapt
care provoacă masive transferuri de proprietate, iar Parisul pierde poziţia
dominantă de pe piaţa europeană în favoarea Londrei. În deceniile ce au urmat
schimbarea devine sesizabilă printr-o stratificare pe două niveluri a pieţei de
artă, astfel apare o piaţă de creaţie şi una de imitaţie. Pe piaţa de creaţie
producţia globală a unui artist e mai puţin importantă, iar respectul normelor
şi al genurilor constituie criterii de fixare a preţului. De cealaltă parte,
unicitatea e relativă. Piaţa de imitaţie înglobează piaţa reproducerii realului
(portrete, marine,…) şi piaţa copiilor capodoperelor vechi sau contemporane,
fiind o piaţă sub comandă.
Între 1830-1840 se constată
separarea noului de vechi în paralel cu o specializare tot
mai marcată a actorilor pieţei. La mijlocul secolului XIX, noutatea constă în
dezvoltarea pieţei, creşterea numărului de ziare şi de critici, noi variante de
ideologie. Spre sfârştul secolului se opera o altă diferenţiere între artele nobile şi cele decorative, care se reflectă în organizarea pieţei. După Moreau şi
Sagot-Duvauroux, lumea artei funcţionează pe un mod dual al unei pieţe a
creaţiei, controlată de Academie, şi a unei pieţe de imitaţie, alimentate de
cerere. În ceea ce priveşte arta
contemporană, Moreau şi Sagot-Duvauroux vorbesc de instaurarea unui nou
academism a cărui criză aminteşte de cea de la sfârşitul secolului XIX.
Lucrarea de artă şi piaţa
Odată cu finalizarea şi
expunerea publică a unei lucrări de artă, aceasta intră în circuitul pieţei. În
acest moment intră în funcţiune departamentul de marketing, departament care
studiază continuu piaţa. Piaţa de artă a zileleor noastre se caracterizează
prin diversitate şi concurenţă, astfel că artistul contemporan trebuie să
cunoască regulile şi protocolul cu care se va racorda la cerinţele publicului.
Lucrarea de artă începe să circule prin intermediul muzeelor şi galeriilor, să
capete valoare şi implicit un preţ.
Cosmina Marcela OLTEAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu