O pagină dedicată artei, unor forme de artă contemporană și jurnalismului cultural...
duminică, 24 august 2025
Portret de artist: Ioana Palamar - Memorie, identitate, introspecție
joi, 21 august 2025
Memoria lemnului pictat și vigoarea pastelului – Note din atelierul artistului harghitean Csomortáni Gál László
Cei care îl cunosc pe artistul Csomortáni Gál László îl admiră mai ales pentru picturile sale pe lemn vechi, provenit din mobilier sau obiecte tradiționale uitate în gospodării, pe care le readuce la viață și le conferă statut de operă de artă. Pe aceste suprafețe de lemn se împletesc simboluri populare, elemente din natură, încărcate de semnificație, preluate cu reverență și transformate artistic. El consideră că lemnul posedă povești inerente ce ar trebui ascultate.
Vede arta ca pe o extensie a existenței, iar în
ceea ce privește pictura pe lemn, o combină cu respectul pentru material,
pentru culorile calde și arhetipuri. Despre tenta întunecată a lemnului și cum
o obține, spune: „Ard lemnul, apoi îl șlefuiesc și folosesc vopsea aurie pentru
a-i reda strălucirea interioară.”
Marine în
pastel
Astăzi însă vă propun să cunoaștem o altă
dimensiune a măiestriei și valorii sale artistice: cea reflectată
în marinele realizate în tehnica pastelului. Regăsim aici un alt subiect și o
altă cromatică decât în pictura pe lemn, dar același stil propriu, distinctiv.
În cazul multor artiști, pastelul se dovedește o tehnică ce le pune în valoare
talentul și creativitatea. În noua serie de pasteluri, deosebit de expresive și
puternice vizual, Csomortáni Gál László folosește pigmenți intens colorați,
care creează contraste puternice și o textură bogată, catifelată.
Tema este recurentă: valul alb, spumos și
turbulent, redat cu tușe energice, scurte, stratificate, transmite senzația de
mișcare și forță; cerul și apa, cu zone estompate și treceri line între
portocaliul cald al apusului și albastrul marin, aduc profunzime și dramatism;
mișcarea specifică peisajului marin și reflexiile apei, redate subtil, dar
atent, sunt evidențiate de vibrația luminii solare.
Pastelurile sale transmit o tensiune între calm
și forță: cerul cald, liniștit, se opune valurilor impetuoase. Valul poate fi
interpretat ca un simbol al energiei vitale, al emoțiilor sau chiar al unei
lupte interioare. Contrastul dintre imensitatea naturii și fragilitatea clipei
trimite la ideea de efemeritate și, totodată, de putere.
Cromatica poartă o încărcătură emoțională:
portocaliul și violetul amurgului dau dramatism, iar albul strălucitor al
valului devine punctul focal, ca o explozie de lumină și energie. În ansamblu,
pastelul pendulează între redarea impresiei de moment și exprimarea puternică a
emoției personale.
„Pastelul este cea mai bună tehnică pentru a
surprinde impresii rapide. Suprafața hârtiei este potrivită pentru gesturi
aplicate cu mișcări ample. Schimbările rapide ale mării, alternanțele luminii
dintre apă și cer evocă o adevărată luptă, dar și o interacțiune. Lucrările
mele pe lemn necesită o mare disciplină și o profundă ancorare; suprafața este
inerent picturală. Hârtia este mai neutră și poate rezista. Efectul condițiilor
de lumină poate fi surprins în câteva minute... Dar este potrivită și pentru accentuarea
detaliilor. Marea majoritate a lucrărilor mele sunt realizate pe lemn. Hârtia
și pastelul sunt <<tovarăși de călătorie>>” – subliniază artistul.
„Cât despre subiect, marea este ca o Mamă
Natură... plutind în ea, ne răsare în minte amintirea pântecului, dar ne face
să simțim și existența minusculă și fragilă a omului...”
Origini și
formare
Născut în 1978, în satul Șoimeni (Csíkcsomortán),
la poalele muntelui Ciomortan, în apropiere de Miercurea Ciuc, județul
Harghita, artistul și-a urmat vocația la Liceul de Artă din Miercurea Ciuc, la
secția pictură, absolvind apoi și secția de sculptură a Institutului de Artă
din Oradea (2003). Ulterior, a primit o bursă de creație de la Academia de Arte
Maghiare.
Legătura
cu natura și tradiția
Spune că a crescut în natură, învățând să
respecte ritmul pădurii. Împreună cu familia, trăiește într-o casă tradițională
restaurată, fără electricitate, în armonie cu natura – o alegere de viață ce îi
influențează profund arta. Găsește o legătură foarte strânsă între viață și
artă: într-o lume a excesului și consumerismului, optează pentru simplitate,
autenticitate și reconectare cu esența.
Recunoaștere
și expoziții
Arta i-a fost prezentată de-a lungul timpului în peste
50 de expoziții personale, atât în țară – la Cluj-Napoca, Odorheiu Secuiesc,
Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc – cât și în străinătate.
„Lucrările mele se găsesc în colecții private de
pe fiecare continent al lumii. Am avut expoziții personale în New York, Los Angeles,
Toronto, Stockholm, Copenhaga, Oslo, Franța (orașul Fécamp), Budapesta,
Cluj-Napoca, Bratislava și multe alte orașe mari. În prezent, mă pregătesc
pentru expozițiile mele personale de toamnă din New York, Cleveland și
Budapesta.”
Cu sprijinul antreprenorului Vilmos Kassay, artistul are două expoziții permanente în Miercurea Ciuc, iar lucrările sale pot fi văzute în două galerii. Galeria Csomortáni s-a deschis acum un an, iar în prezent găzduiește o expoziție comună cu soția sa, Judit Csomortáni Gál.
Cosmina Marcela OLTEAN
Fotografii, arhiva artistului
sâmbătă, 16 august 2025
Interviews for People & Paintings Gallery (V) / Meet the Artist: Inside the Creative World of Russian Artist Elena Chulkova (Monacuba)
Elena was born in Moscow into a family of well-known journalists who regularly attended exhibitions and vernissages together with their circle of friends—artists and art historians. From a very young age, she was immersed in this cultural environment, an experience that undoubtedly influenced her future career choice, even if she did not pursue it immediately.
After finishing
school, she enrolled at the Moscow Technical University. Later, encouraged by
advice from artist friends—believing she had already developed a unique style
that should not be altered—she decided to continue at the Faculty of Art and
Graphics of the Moscow Pedagogical Institute. Back then, it was the only
institution in the city offering higher education in drawing and fine arts.
In her third year,
Elena became a member of the UNESCO City Graphics Committee and began
participating in exhibitions in Moscow and Siberia. Around the same period,
private galleries and exhibition spaces started to open, offering opportunities
not only to display but also to sell artworks. Her pieces were soon presented
in numerous galleries and auction houses in Moscow and entered private
collections in the United States, Kazakhstan, and Norway.
Today, Elena – also
known as Monacuba - is a member of the Professional Union of Artists. She has
established herself as a professional artist with a distinctive style and an
independent perspective on both art and the wider world.
We tried to find out a little more about her journey in the art
field in an interview that we reproduce below.
Cosmina / PPG: Let’s
begin with a short introduction. Could you tell us a bit about yourself and how
your artistic journey started?
Elena: I am an artist from
Moscow. My career as an artist began in childhood, when my parents, who often
visited the Tretyakov Gallery and loved art very much, gave me a canvas and oil
paints—without realizing that a thinner was also needed. Still, I painted butterflies
and animals without any diluent. I was 8 years old.
Cosmina:
How do you personally define art?
Elena: I think art is
self-expression, communication, and love for people and for the world.
Cosmina: How would you characterize your art and the subjects you are most drawn
to?
Elena: For a contemporary
artist it is difficult to define a single style, but I enjoy mixing realistic
images with abstraction, which allows me to stay open to the viewer and convey
emotions. In Russian Gallery magazine,
art critics described my work through the principles of “emergence.”
Cosmina:
What are your main sources of
inspiration? Are there artists from history you feel connected to?
Elena: I find inspiration in
nature, in people, in great books, and of course in the masters of the past,
who shaped my vision of art and of the world. The most important artists for me
are Botticelli, El Greco, and Joan Miró, but I love all great art!
Cosmina: What would you say were the turning points in your artistic career?
Elena: Probably in 2022,
when my country attacked Ukraine, my aesthetic and humanistic foundations—core
to my art—were shaken. Another key moment was my collaboration with People
& Paintings Gallery, which gave me the opportunity to feel recognized as an
artist.
Cosmina: Looking ahead, what are your current goals or dreams for your artistic
practice?
Elena: I am an established
artist with my own original style, but contemporary art is complex and I will
not rest on my laurels. By nature, I always strive for perfection. And of
course, I will continue working with P&P Gallery, which gives me so much
support.
Cosmina: Thank you very much! Elena proposes complex compositions, most of
them combining the abstract with realistic elements, in vibrant colors or
neutral backgrounds that highlight colorful accents. We invite you to explore
her art by accessing her profile on the gallery's website – [https://peopleandpaintings.com/monacuba]
An interview by Cosmina-Marcela
Oltean,
PPG media moderator & art writer
miercuri, 6 august 2025
O experiență senzorială despre suferința actuală a mărilor și oceanelor: Proiectul artistic “Ascultă Oceanul/Marea”
Proiectul de artă contemporană „Ascultă Oceanul/Marea”, conturat de artista Mihaela Lungu, în colaborare cu Radu Homiceanu (sound design) și Dromp (new media), se află în expunere în perioada 1-7 august, în spațiul Mini Cinema, parte din grădina Cinemascop a Festivalului EFORIE COLORAT, și ne propune o experiență imersivă care pune sub semnul întrebării tot ce credeam că știm despre ceea ce se întâmplă acum în apele planetei.
„Ne imaginăm adesea oceanul ca pe un paradis liniștit,
neatins. Dar ce se află dincolo de această imagine idealizată? În realitate,
adâncurile mării sunt un spațiu sonor tulburător, marcat de un haos invizibil
și devastator: poluarea fonică subacvatică” – subliniază artista. Instalația
propusă de Mihaela Lungu funcționează ca o oglindă care reflectă relația
noastră dezechilibrată cu lumea acvatică – o relație în care nepăsarea,
exploatarea și goana după resurse sacrifică echilibrul ecosistemelor marine.
Ideea proiectului a apărut în urma unui gest firesc
sau dintr-o observație aparent banală: privind o scoică, artista s-a gândit la
mitul universal potrivit căruia putem „auzi marea” dacă o apropiem de ureche.
Și s-a întrebat: ce-ar fi dacă în loc de valuri, am auzi sunetele reale ale
oceanului? Ce-ar fi dacă, în loc de o amintire liniștitoare, scoica ar reda
strigătul disperat al vieții marine?
În timpul documentărilor, Mihaela Lungu a consultat
biblioteca de sunete a Ocean Conservation Research și spune că a descoprit “sunetele
unei lumi marine agresate”. Acest fapt a determinat-o
să încerce să folosească aceste date în cadrul proiectului, ca un semnal de
alarmă. În acest scop a început
colaborarea cu Radu Homiceanu, pentru a crea o compilație sonoră: un mixaj de
înregistrări reale ale vieții marine aflate în suferință și a sunetelor produse
de om – de la rețele de comunicații acustice, sonare militare, foraje
petroliere, până la zgomotul infernal al navelor comerciale.
Toate aceste sunete pot fi ascultate în expoziție prin
scoici transformate în difuzoare alimentate cu baterii ecologice reîncărcabile
la panouri solare. În jurul acestui nucleu sonor, artista a construit o
instalație multimedia complexă.
Una dintre componentele expoziției este o
videoproiecție interactivă realizată în colaborare cu artistul new media Dromp.
Proiecția, conectată la un senzor de proximitate, reacționează la mișcarea
vizitatorilor, astfel cu cât te apropii să asculți o scoică, cu atât apa din
imagine devine mai agitată – o metaforă pentru dezechilibrul pe care îl generăm
prin simpla noastră prezență.
Un alt element este structura tip cameră cu spoturi
luminoase, conectate la sistemul audio, care pulsează în ritmul sunetelor.
Intensitatea luminii crește până devine orbitoare, punând vizitatorul în pielea
viețuitoarelor marine care navighează, vânează, comunică și migrează prin
ecolocație. Acestea devin dezorientate de poluarea fonică, ceea ce duce la
rătăciri, accidente și moarte.
Expoziția conține și o instalație de obiecte
intitulată „Toy Beach Set”: un set de joacă pentru plajă, realizat din filament
reciclat, printat 3D și finisat ulterior manual de artistă. Dar în locul
formelor marine clasice (pești, stele de mare, caracatițe), găsim forme de
deșeuri. Iar castelul de nisip se metamorfozează într-un Supermarket de nisip,
aluzie la consumerism și poluarea cu plastic. Este o proiecție dintr-un viitor
sumbru, în care plasticul a înlocuit fauna marină și a devenit prădătorul
suprem al oceanului.
Dintr-o versiune anterioară a proiectului – prezentată
în cadrul expoziției de grup EGOLOGIA la Romanian Creative Week 2024 –
fac parte și două costume de baie conceptuale sub titlul „BEACHWEAR FOR
NO(BODY)”. Costume albe, imprimate cu mesajul „404 – species not found”,
simbolizând un viitor eșuat în care nici noi nu mai suntem acolo să ne bucurăm
de mare.
Proiectul transmite un mesaj
puternic. „Ascultă Oceanul/Marea” este un apel – vizual, sonor, senzorial – de
a recunoaște, asculta, simți și combate suferința invizibilă a adâncurilor.
//
EN
A Sensory Experience of the Suffering of the Seas and
Oceans: The Art Project “Listen to the Ocean/Sea”
The
contemporary art project “Listen to the Ocean/Sea”, conceived by artist Mihaela
Lungu in collaboration with Radu Homiceanu (sound design) and Dromp
(new media), is on display from August 1–7 at the Mini Cinema space,
part of the Cinemascop Garden at the EFORIE COLORAT Festival. The
project invites us into an immersive experience that challenges everything we
thought we knew about what is currently happening in the waters of our planet.
We often
imagine the ocean as a quiet, untouched paradise. But what lies beyond this
idealized image?
In reality,
the depths of the sea are a disturbing soundscape, marked by an invisible and
devastating chaos: underwater noise pollution. Mihaela Lungu’s
installation functions as a mirror reflecting our unbalanced relationship with
the aquatic world – a relationship defined by indifference, exploitation, and
the relentless pursuit of resources, at the expense of marine ecosystems.
The idea for
the project emerged from a simple, almost mundane observation: while looking at
a seashell, the artist recalled the universal myth that one can “hear the sea”
by bringing a shell to the ear. She asked herself: what if, instead of waves,
we could hear the ocean’s real sounds? What if, instead of a soothing
memory, the shell transmitted the desperate cry of marine life?
During her
research, Mihaela Lungu consulted the Ocean Conservation Research sound
library and discovered what she calls “the sounds of an assaulted marine
world.” This led her to incorporate those audio materials into the project,
as a warning signal. She began collaborating with Radu Homiceanu to
create a sound composition: a mix of real recordings of distressed marine life
and human-made sounds – from acoustic communication networks, military sonar,
oil drilling, to the infernal noise of commercial shipping vessels.
All these
sounds can be heard in the exhibition through shells transformed into
speakers, powered by eco-friendly, solar-charged batteries. Around
this sound core, the artist has built a complex multimedia installation.
One of the
key components of the exhibition is an interactive video projection,
developed in collaboration with new media artist Dromp. The projection,
connected to a proximity sensor, reacts to the visitor’s movements: the closer
you get to a shell to listen, the more agitated the water in the image becomes
– a metaphor for the imbalance we create through our mere presence.
Another
element is a light installation resembling a chamber structure with
spotlights connected to the audio system, pulsating in sync with the sound. The
light intensity increases until it becomes blinding, placing the visitor in the
shoes of marine creatures that navigate, hunt, communicate, and migrate through
echolocation. These animals become disoriented by noise pollution, which leads
to disorientation, accidents, and death.
The
exhibition also includes an object-based installation titled “Toy Beach Set”:
a beach playset made from recycled filament, 3D-printed and hand-finished by
the artist. But instead of classic marine shapes (fish, starfish, octopuses),
it features waste forms. The traditional sandcastle transforms into a “Sand
Supermarket”, alluding to consumerism and plastic pollution – a projection
of a dark future where plastic has replaced marine fauna and become the ocean’s
ultimate predator.
From a
previous version of the project – presented in the group show EGOLOGIA
at Romanian Creative Week 2024 – two conceptual swimsuits are
also included under the title “BEACHWEAR FOR NO(BODY)”. These white
swimsuits are printed with the message “404 – species not found”,
symbolizing a failed future in which not even we are there anymore to enjoy the
sea.
“Listen to the
Ocean/Sea” is a visual, sonic, and sensory
call to recognize, hear, feel, and
fight the invisible suffering of the deep.
Cosmina Marcela OLTEAN
Foto, Mihaela LUNGU
duminică, 3 august 2025
Un gând - un desen: Metafora copacului
Lucrând la desen, se contura gândul: <<Trunchiul e baza, pe când ramurile sunt ceea ce ar putea fi. Suntem un cumul de riscuri asumate, de ocazii ratate și de scenarii posibile. Trunchiul e limitarea și locul acumulărilor. Ramurile sunt direcții, posibilități, potențial. Dar posibilitățile nu sunt infinite... căci răspunsul nostru în fața lor sunt întotdeauna dictate de trunchi.>>
Multe dintre
gândurile mele au luat, în timp, în desen, forma copacului. Poate pentru că un
copac pare mereu în echilibru între ce e și ce ar putea deveni. Rădăcinile-i
sunt invizibile, dar esențiale. Trunchiul poartă urmele trecerii, ale
transformărilor, anotimpurilor și rănilor care nu mai sângerează. Ramurile, în
schimb, îndrăznesc. Se întind, caută să se extindă, să ajungă puțin câte puțin
mai departe. Poate de aceea, când gândesc vizual, cumva mă întorc mereu aici –
la copacul-metaforă. Se întâmplă din
totdeauna.
Trunchiul e baza, ramurile sunt ceea ce ar putea fi.
Trunchiul – lumea
noastră interioară e făcută din tot ce am trăit și din tot ce n-am avut curajul
să trăim. El nu e doar o coloană de sprijin, ci și o barieră tăcută. De aici
pornesc ramurile – deciziile, dorințele, planurile – dar niciuna nu poate ignora
ce a fost deja înscris acolo, în interior.
Trunchiul e limitarea și locul acumulărilor.
E solid, dar nu
întotdeauna flexibil. Poate duce mult, dar nu știi pentru cât timp. Uneori, e
nevoie să ne recunoaștem trunchiul, să-i cunoaștem textura, nodurile, fisurile,
pentru a înțelege de ce anumite ramuri cresc și altele se frâng înainte să se
dezvolte. Trunchiul e locul acumulărilor, al întâmplărilor trecute, al
alegerilor conștiente, dar și al celor dictate de împrejurări. E limita noastră
și, totodată, structura de rezistență. În el se adună fricile, credințele,
rănile și momentele de curaj care ne-au format. Toate prin câte am trecut,
toate au lăsat o urmă acolo. El ne ține în picioare, dar tot el decide – uneori
în tăcere – ce căi vom mai apuca.
Ramurile sunt direcții, posibilități, potențial.
Fiecare alegere
este o ramificație. Puține devin ramuri mari, cu stabilitate și cu puterea de o
proiecta o umbră. Posibilitățile nu sunt infinite, nu pentru că lumea nu ni
le-ar oferi sau pentru că nu ne-am strădui să le construim, ci pentru că
răspunsurile noastre în fața lor sunt mereu dictate de ceea ce suntem – de acel
trunchi cu formă unică și cu un trecut nuanțat.
Ramurile sunt toate
scenariile posibile: gânduri, intenții, încercări și mai ales aspirații. Sunt
spațiul în care ne întindem spre viitor, fiecare ramură fiind o ipoteză. Dar ar
părea că niciuna nu pornește la întâmplare.
Poate că
înțelepciunea stă în tensiunea dintre trunchi și ramuri. Între ce ne susține și
ce ne atrage. Între stabilitate și vis. Între ceea ce este și ceea ce ar putea
fi. Prin această imagine, vorbesc despre relația fragilă dintre potențial și
limitare, dintre vis și construcție interioară. Ilustrația nu e o simplă
reprezentare, ci un portret în cod vizual al felului în care simt, gândesc și
caut să cresc.
Copacul e gând,
emoție și autoportret. Nu e static, nici în echilibru deplin, dar e ușor fluid.
(3 August 2025)
Interviews for People & Paintings Gallery (IV) / Meet the Artist: Alla Kosteletskaya - Inner Revelations and Emotional Landscapes
Belarusian artist Alla Kosteleckaya channels her introspections into powerful imagery that encourages mindful observation and deep thought. Through her works, Alla offers glimpses into her inner landscape, engaging the viewer in a journey of reflection and awakening.
In this interview, she shares personal insights, including how a powerful life event sparked her artistic journey. We invite you to discover her story.
Cosmina / PPG: Before we dive in, tell us a few things about yourself.
My name is Alla Kosteletskaya. I was born in 1963 in Belarus. I live and work in Minsk.
I was 55 years old when I simply trusted the inner calling and immersed myself in the creative process. I work intuitively, trusting my inner sense of harmony. The creative process captivates me and fills me with peace and joy. My works are messages for those who contemplate eternity.
How did your artistic story begin?
Alla: I started painting after the tragic death of my son. It was then that I accidentally picked up a brush and it awakened the desire to express on canvas what I was feeling. My first paintings helped me to free myself from pain, to feel the taste of life again, to accept what had happened. Since then, creativity has become a part of my life and has filled it with many new colors and shades.
I like to try different techniques, experiment, create three-dimensional paintings, use texture paste, gold leaf, gold and silver paints. I intuitively feel what I want to “talk” about and it is during work that the meanings of what is happening are revealed to me and everything falls into place.
How do you think art can be defined?
Alla: For me, it is a way of speaking, a process that captivates, fascinates and fills me.
How would you describe your style and what are your favorite themes?
Alla: My style is best described as intuitive abstraction, a combination of random lines, shades, textures. When I start a new work, I never know what the end result will be. An emotion or thought that captures me becomes a signal to start working. I throw onto the canvas what is only just forming into a visual image, and then slowly and calmly, enjoying the process, I bring the composition to completion and reveal its meaning.
My abstract landscapes hide worlds that can be discovered and explored, stars and galaxies attract the eye and help to think about the eternal, female images combine the material and spiritual laws of existence.
Where do you find inspiration?
Alla: Nature, solitude, good books, music. I love evening walks: watching sunsets and gazing at the starry night sky. I am interested in learning the spiritual laws of the world order, I am interested in people and much more. Perhaps all this is a source of inspiration for me.
Do you resonate with a certain artist from art history?
Alla: I don't associate myself with any particular artist. But when I read biographies of artists, listen to interviews or look at works of art, I feel their experiences, emotions and understand that despite the times, geography and level of skill, we are united by an irrepressible desire to create. And at such moments, I associate myself with all the artists of the world.
What are the most important moments in your artistic career?
Alla: The first two years I painted for myself. When there were a lot of paintings, I decided to exhibit them in an online gallery. Selling my first painting gave me confidence.
Since 2021 I have been actively participating in exhibitions: Minsk, Moscow, St. Petersburg, Budapest, Parma, Ankara, and Beijing are among the cities where my works have been exhibited. I have also received several awards for my participation in exhibitions and art competitions.
I am a member of the Professional Union of Artists of Russia, the Italian Independent Art Association EOS Laboratorio delle Arti, and the Eurasian Art Union. My works can be found in private collections in Belarus, Russia, Europe, and the USA.
Where do you think your art will lead you next?
Alla: I usually don't look far into the future. I just take small steps in the right direction every day and enter the doors that open for me.
On August 20, 2025, my personal exhibition "Source from the Void" will open in Minsk at the Republican Theater of Belarusian Drama. This will be a story of 35 paintings with original texts.
This year, I created my first NFT collection and have already minted it on the OpenSea platform. The collection is based on 65 abstractions created with watercolors on paper, each one is unique and will remain in a single copy. I plan to launch a small advertising campaign to promote it in the near future.
I also want to have time to create two works this year to participate in OpenCols for exhibitions in which I plan to take part - I already know what I will "talk" about.
There are a couple more creative ideas that I would like to implement before the end of the year, but this will happen as time allows.
What is next in your artistic practice?
Alla: We have been living outside the city for the second year now – and I like this more relaxed pace of life. At the same time, I am constantly learning something, experimenting, setting myself new tasks. I want to find a balance between calmness and the desire to move forward.
I will continue to create at a pace that is comfortable for me. I will create a new NFT collection without haste and fuss. I will live and enjoy every moment of life. And so it shall be.
Thank you very much, Alla! We invite you all to join us starting Monday, to discover each work displayed in her Solo Exhibition "State of the Soul".
An interview by Cosmina-Marcela Oltean,
PPG media moderator & art writer
sâmbătă, 26 iulie 2025
Interviews for People & Paintings Gallery (III) / Meet the Artist: Krisztina Lőrincz and Her Painted World
Krisztina Lőrincz is an artist from Budapest, Hungary, with a background in both music and painting. At the center of her work lies the female figure — the girl, the woman — a recurring motif she will share more about. Her paintings are infused with strong, saturated colors, echoing the intensity of the emotions they convey. Let’s take a closer look and get to know her better.
Cosmina: Hi Krisztina, thank you so much for agreeing to answer my questions. Let’s start with a few words about yourself...
Krisztina: I was born in 1972 in Budapest, the capital of a small country in the middle of Europe, where I live and work. Hungary is my home, the cradle of many world-famous scientists and artists. After studying music, I studied theology and mental health. I have had several successes with my drawings, but after my children were grown up, I really started to paint.
The theological and mental health studies deepened in me the desire for a constant development in self-knowledge and the discovery and admiration of man, life and the universe. In my painting I portray feelings experienced or imagined in my thoughts and in my environment.
There is no subject that has not been painted before, but what inspires me to create again and again is the knowledge that each person is unique and special.
We'd love to hear about the early days of your artistic evolution. Where did it all start?
Krisztina: My parents were musicians, so it was a given that I was learning music from the age of four. I studied on many instruments and graduated from a music conservatory (Béla Bartók Conservatory in Budapest), so I owe a lot to music. We moved around a lot, I went to a lot of schools, but the one thing that was a sure thing in my life was drawing. Even as a child it was a kind of therapy in my life. I drew a world for myself that I didn't have.
What is your definition of art?
Krisztina: For me, art is on one hand a work of art that awakens emotions, feelings and thoughts in the viewer, and on the other hand the work of art that contains the artist's own life and soul, and it is therefore completely unique, even if it resembles others... And one more thing; I feel it is my mission to draw attention to eternal values through my art. To the Beautiful, the Good and the True - what is beautiful, good and true? ...
Please share how you would describe your artistic aesthetics and the topics or ideas you most often engage with.
Krisztina: In my painting I like to use a realistic, figurative style with an abstract background. I really like to depict human feelings and emotions in stories. In particular, the depiction of WOMEN is close to me - perhaps because I have six daughters... Although I have experienced many traumas in my childhood and later, I try to look for the good in everything and focus on the good. This always gives me strength, and I want to somehow reflect this in my paintings.
Where do you most often draw inspiration from? Are there artists from art history you feel particularly connected to?
Krisztina: Nature is very important to me because I can recharge my batteries there. But the real inspiration for me is faith and the human soul...
I loved copying the works of famous old masters. Leonardo Da Vinci was my favourite as a child. I drew almost constantly. My life took a turn when I went to a painting school about ten years ago, where I fell in love with oil painting. Kálmán Gasztonyi, a great painter and teacher, played a big part in this. I have been training ever since. I feel like painting is my life, it's what I've always wanted to do...
Looking back, what were the defining experiences or turning points in your creative path?
Krisztina: I would definitely like to mention the names of two of my masters; I learned a lot from the painter Kálmán Gasztonyi, and later the painter Marianna Bottyán also played an important role in my art. I am a member of several associations in Hungary and I have participated in many group exhibitions. Over the years I have achieved more and more success both at home and abroad.
My paintings have been successfully exhibited in Hungary, England, Spain, France, Austria, Turkey and America. It was a great pleasure for me when I was selected as a guest artist at People & Paintings Gallery. Several times my paintings have been successfully shown in this gallery.
What is next in your artistic practice? What would you like to explore next?
Krisztina: I want more people to get to know and love my work. I would like to go to many more places and show my art. I am grateful to be able to do what I love! I would like to touch people's souls, I would like my paintings to be able to show people beyond the suffering and the horrors of this troubled time in history, to give us a sense of hope that there is good, there is beauty, there is hope, and there is meaning in life and in art...!
It was a great pleasure to listen to a small part of your beautiful artistic story. Thank you very much!
Curious to see more? Click the link to read a bit more about Krisztina and dive into her colorful universe.
An interview by Cosmina-Marcela Oltean,
PPG media moderator & art writer