Cosmina Marcela
OLTEAN
UAGE, Iaşi
Mă
interesează în mod deosebit să aflu părerile unor artişti tineri, care încep
să-şi clădească încet propriul imperiu artistic. Simt o datorie faţă de ei.
Simt că trebuie să-i ascult şi totodată să le ofer oportunitatea de a face
cunoscute publicului convingerile, temerile, neliniştile, visele lor legate de
miraculosul univers al artei.
Încep, aşadar, o discuţie despre artă cu o colegă dragă
tocmai pentru că am simţit că doreşte să-mi împărtăşească din gândurile şi
aspiraţiile sale. Este vorba despre Geanina
Maria Zaharia, o tânără speranţă a artei de mâine. Dar în locul oricărei
prezentări, o voi lăsa pe Geanina să ne spună câteva lucruri despre ea.
Geanina
Maria Zaharia: Studiez în prezent la Facultatea
de Arte Vizuale şi Design a Universităţii
de Arte “George Enescu” din Iași, în cadrul căreia am
oportunitatea să descopăr, să învăț și să
experimentez în domeniul graficii, continuându-mi traseul artistic început în
cadrul Liceului de Artă “Hariclea
Darclee” din
Brăila. Arta este
marea mea pasiune, căci mă ajută să mă exprim vizual, să ofer și celorlați
părți din propria imaginație. Așa cum frumos spunea Jules
de Gaultier : “Imaginația este
singura armă în războiul împotriva realității.” Arta e un tratament pentru
sufletul omului, ea poate alina uneori durerea, neliniştea ori stresul cauzate
de diversele probleme cotidiene și îți
poate fura un zâmbet, pentru că e un refugiu.
Ce reprezintă arta pentru tine?
Arta este un domeniu divers, frumos şi cred că pentru
fiecare dintre noi are o anumită putere și semnificație. Este un mod de
comunicare, de transmitere a ceea ce simți și celorlalți. Îmi proiectez o idee,
diverse imagini şi creez conexiuni. Arta e acea libertate săvârșită în plan
imaginar care iți dă aripi. Ești aici, acum ,dar gândul tău călătorește pe meleaguri
noi. Am făcut pași mici spre universul artistic, de cand eram mică. Îmi aduc și
acum aminte de persoana care m-a îndrumat
și care mi-a sfătuit familia în privința talentului, și anume fosta mea
educatoare. Desenele infantile de atunci aparent au avut un mic plus în fața
celorlalți. Dacă nu ar fi fost așa probabil că viața mea ar fi fost alta, având
în vedere faptul că trebuia să fiu înscrisă la o cu totul altă școală.
Pe care latură a artelor vizuale îţi doreşti să evoluezi?
Ce îți
doreşti să faci în artă?
Încă din liceu am optat pentru specializarea în grafică
și cred că pe aceasta latură a artelor vizuale îmi doresc să evoluez. Desigur
că îmi doresc un viitor artistic, să fiu apreciată pentru ideile mele.
Tehnic, care materiale simţi că te ajută mai mult să te
exprimi plastic?
Printre materialele care mă ajută să mă exprim în artă amintesc creionul, considerandu-l instrumentul de
bază, poate banal ca obiect şi design, dar care poate face minuni în combinație cu talentul şi imaginația.
Acuarelele, deorece culoarea este
necesară pentru efectul vizual și în funcție de contrastele alese exprim starea
interioară. Desigur și creioanele
colorate, cât și cele cretate pot
creea efecte frumoase. În urmă cu vreo doi ani am descoperit o modalitate de a
creea lucrări, compoziții de artă cu ajutorul baițului, fie brun deschis, închis sau roșcat, care în combinație
cu penița are ca rezultat o linie
fină, subţire, ce exprimă sensibilitate și poezie. Țesăturile de linii pot
construi imaginile expresive din interior.
Care sunt numele din istoria artei, dar şi din arta
contemporană, pentru care simţi admirație şi în ce fel crezi că îţi influenţează evoluţia
artistică?
Cred că orice artist din istoria artei sau din arta
contemporană poate fi un mentor spiritual, într-o oarecare măsură, dacă poate
fi vorba despre o apropiere fie în plan tehnic, imaginativ ori al manierei de
lucru. Sunt artiști cu care poți empatiza sau nu, atât din punct de vedere al
parcursului artistic, dar şi biografic, te poți regăsi în personalitatea lor, în
firea mai sensibilă, mai excentrică, ori mai visătoare. Dar cum spunea şi Tolstoi
”Arta nu este un meșteșug, este transmiterea sentimentului
pe care artistul l-a simțit.”
Dintre artiștii care m-au inspirat până acum în
realizarea unor lucrări îl amintesc pe Albrecht
Dürer,
pictor german a cărui gravură, Adam şi Eva, am reprezentat-o în
peniță și tuș, venind în plus cu un fond roz, o culoare puternică ce poate creea
anumite stări, ori conferi o atitudine nouă. Pe lângă aceasta am conturat o
serie de lucrări, interpretări proprii după faimoasele opere ale artistului Vincent Van Gogh - O
noapte înstelată (1889)
realizată de la geamul azilului Saint Remy, în care realitatea topografică
există, dar creată prin tușe energice, volute pe cerul înstelat, o demostrație
impresionantă a modului unic de percepție și interpretare a naturii de către un
artist, și după ultimul tablou al artistului Lan de grâu cu corbi, fiind
și locul în care se spune că acesta s-a împușcat în piept.
Descrie-ne puțin în ce constă la tine procesul
creator. Ce se întâmplă de fapt atunci când lucrezi, din punct de
vedere psiho-afectiv?
Procesul creator în care este implicat artistul pare a fi
un act magic. Acesta pleacă de la o idee, o temă, sau de la un simplu cuvânt,
ce poate fi interpretat în numeroase moduri. Firește că modul în care percepem
o idee, un concept, constă în propriile viziuni, experiențe de viață,
sentimente, şi ţine totodată de personalitate. Lucrarea de artă e o lume prin
care spectatorul, face cunoștință cu artistul în cauză. Procesului creator
constă iniţial într-o scurtă
documentare. Descopăr alte perspective ale ideii de bază, și creionez treptat
câteva schițe din linii simple astfel
încât ceea ce am gândit, am imaginat, alternând cu sursele de inspirație,
să se materializeze pe un suport de lucru. Apoi treptat îmi centrez atenția pe
cea mai bună schiţă, pe cea în care găsesc mai multe plusuri, ținand cont în
acelaşi timp de tehnică și structură viitoarei lucrări. Prin intermediul
desenului pot încerca să imit natura în stil propriu, să preiau un element pe
care îl pot prelucra și combina sensibil și vizual. De aceea trecem întregul proces artistic prin filtrul
psiho-afectiv, pentru că arta e emoție, asta simțim când privim un tablou, când
încercăm să-i deslușim tainele. Artistul nu poate fi asociat unei maşinării
care execută la comandă, ci trebuie să fie văzut ca ceea ce este de fapt: un
visător, o pasăre ce zboară liber.
În procesul creator un rol determinant îl are talentul
înnăscut, care se cizelează apoi prin mult studiu şi multă muncă. Procesul
creator presupune de asemenea rațiune și spiritualitate, pentru că arta este
ceva divin, un dar care ne luminează sufletul. Privind în urmă, în copilăria
mea, procesul creator însemna altceva, totul era simplu, spontan, fară surse de
inspirație. Asta deoarece copilul se exprimă liber și inocent pe o foaie, pe un
perete, fără a fi conștient de suprafața de execuție, materializăndu-și imaginația
prin diverse linii simple sau forme colorate. Se spune că doar un copil poate
crea o astfel de compoziție dezinvoltă și astfel mă pot raporta la un cunoscut
exemplu în istoria artei , Pablo Picasso,
care afirma: ”La doisprezece ani pictam ca Rafael, dar
mi- a trebuit o viață ca să învăț să pictez ca un copil...”
Care este mesajul pe care doreşti să-l transmiți prin
lucrările tale?
Prin lucrările pe care le creez încerc să arăt ceea ce mă
reprezintă și mă diferențiază de ceilalți, la nivel tehnic şi imaginativ. O
lucrare o pot defini ca rezultat al procesului creativ, prin intermediul căruia
o cheie a deschis “ușa” ce ascunde propria mea lume. Cu ajutorul mâinii, a
creionului, culorii și tușei afișez o proprie viziune pe suprafața de lucru.
Fiecare lucrare transmite ceva ce se află în strănsă legatură cu bucuriile,
temerile ori pasiunile mele. Îmi place să lucrez la detalii și de aceea unul
din instrumentele utilizate din punct de vedere tehnic este penița. O parte din lucrările mele sunt
concepute astfel, liniile subţiri construiesc chipuri umane, crengi de copac, trupuri
în mișcare, forme distorsionate, ori încorporează text.
Arta cred că o pot asocia cu libertatea creativității, cu
o putere oarecum magică care îți dă posibilatatea să te exprimi, să realizezi
ceva nou, ceva ce poate atinge anumite standarde artistice, ceva ce poate
impresiona un public. Arta poate fi
asociată, cred eu, şi cu o stare de reverie, de încântare. De altfel, arta prin definiţie poate ridica multe
semne de întrebare, care acoperă multe domenii. De aceea omul nu este format
plenar dacă nu cunoaște și nu este sensibilizat față de universul valoric
specific creației artistice, nu receptează frumosul în diverse contexte
existențiale, precum natura, relațiile dintre oameni, societatea, și nu dorește
să fie înconjurat de frumosul autentic.
Cum crezi că ar arăta lumea fără artă?
O lume fără artă cred că ar fi pustie, săracă, pentru că
arta e peste tot, şi în tot ceea ce ne înconjoară. Trebuie doar să deschidem
ochii şi să observăm. Uneori ne este greu sa ne exprimăm, să arătăm ce gândim,
iar arta poate creea acea conexiune între ceea ce vedem și ceea ce simțim. Cum ar fi fost dacă am fi trăit într-o
lume fără muzică, pictură, literatură sau artă dramatică? Educația prin artă a
fost practicată încă din cele mai vechi timpuri şi a jucat dintotdeauna un
important rol în societatea umană. Arta a fost mereu o modalitate de a da
mărturie în faţa timpului. Cum altfel să ajungă până la noi detalii despre cum
arătau diverse personalități, oameni de rând, despre vestimentația specifică
fiecărei epoci, obiceiuri…, dacă nu prin artă.
Fiecare din noi avem o
pasiune, o chemare spre ceva anume, o placere care ne dă o stare de bine, care
pe langa trup, ne hrăneşte sufletul. Iar imaginația omului pare să nu aibă limite, de exemplu alegem un
obiect banal, îl reinterpretam artistic şi astfel îi oferim un nou ambalaj.
Cum se vede, prin ochii unui tânăr artist, arta zilelor
noastre?
Firește că arta din zilele noastre este cu mult diferită
de măreţia celei din Renaștere, Baroc, Clasicism, Rococo, Romantism, Realism, Impresionism,
Postimpresionism, etape în evoluția artei care au adus fiecare ceva nou,
specific la perioada respectivă. Arta a trecut la un alt nivel, a ajuns la o
mai mare simplificare astfel încât se
poate observa că accentul cade acum pe idee, pe o bază concretă şi nu neapărat pe
tehnica de lucru. Această afirmație o pot pune în raport cu arta conceptuală
care își pune amprenta tot mai mult în ziua de azi. Arta conceptuală reduce
obiectul artistic la idee. După cum observă Paul Wood în lucrarea sa Conceptual Art (Movements in Modern Art), “ideea e rege” !
De aceea din punct de vedere vizual simplele obiecte, au
în spate o mică istorie. Un obiect în expoziție nu e niciodată un simplu obiect,
ci are o semnificaţie aparte pe care doar artistul o poate desluși. Arta de
atunci e total opusă artei de azi, avănd în vedere și evoluția tehnologiei,
tinerii aleg deseori grafica pe calculator, de pildă, care poate oferi
rezultate spectaculoase. Printre exemplele din arta contemporană care mi-au
atras atenția se numără Marcel Duchamp,
reprezentant al dadaismului, un curent al negativismului, care distrugea
valorile precum credința, familia, libertatea ființei identitare. Aici arta a
ajuns la ironizare dacă ne raportăm și la celebra Monalisa cu mustață sau Fântâna (1917) despre care Duchamp afirma : ”V-am dat o provocare și voi ați luat-o ca
operă de artă”. Eliberarea de orice formă realistă în
abstracționism a fost redată de celebrul Pătrat negru pe fond alb al lui Malevichi prin
care se ajunge la suprematism, la un simbol al pustiului interior, o golire
interioară de realitate, o curățire mentală, așa cum la Confucius golul era un scop în sine, al meditațiilor budiste.
Tânărul din ziua de azi se orientează mai nou spre
designul grafic computerizat, pe obţinerea unor efecte artistice în corelaţie
cu tehnologia, prin intermediul programelor grafice şi a tabletei, dar nu lasă
mai prejos nici arta tradițională.
Este
interesant că
ai adus în discuţie
afirmaţia lui Duchamp, în care spune că publicul a catalogat drept operă de
artă una dintre provocările sale.
Spun asta întrucât observ că aceasta este principala tendinţă chiar şi a
artistului contemporan, aceea de a încerca să iasă cumva din tipare, de a
demonstra arta mai poate fi interpretată în atâtea moduri. Este cu siguranţă
modul său de a-şi contura o identitate artistică proprie într-o perioadă în
care nu mai ştim cu exactitate ce înseamnă arta.
La final spune-mi, te rog, tu cum ai încuraja lumea să
îmbrățişeze
arta, să o caute şi să o primească în viaţa lor, şi de ce?
Oamenii ar trebui să îmbrățișeze
și să primească darul artei, să o caute pentru că ea însăși este un mod de
viață, un mod de a comunica, de a răspunde unor nevoi sufletești. Drept urmare
artistul încearcă să dea artei o încărcătură emoțională, și o putere de
comunicare deosebită, pentru ca în momentul contemplării ei de către cineva
aceasta să poată produce anumite trăiri sau experienţe similare cu viața reală.
Muzeele, revistele de artă, o vizită la o galerie, monumentele istorice,
siturile, teatrul, filmul, muzica, toate fac parte dintr-un amalgam ce stă la
baza noţiunii de artă. Să nu uităm o clipă că arta creează conexiuni între
oameni, le sporește callitatea vieții și îi stimulează.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu