Partea a doua a programului de
Teorii şi metode în cercetarea istoriei
artei, destinat studenţilor din 3 universităţi cu profil artistic din ţară
s-a derulat în intervalul 3-5 mai în Cluj-Napoca. Studenţii din departamentul
de Istoria şi Teoria Artei din cadrul
Universităţii Naţionale de Arte din Bucureşti (UNArte), a Universităţii
Naţionale de Arte George Enescu, Iaşi
(UNAGE) şi a Universităţii de Artă şi Design din Cluj Napoca (UAD) s-au
întâlnit cu profesori de la UAD, cu profesionişti din domeniul artistic,
paticipând la prelegeri şi au vizitat diferite spaţii: muzee, galerii şi
edificii medievale din Clujul istoric. Studenţii participanţi au primit lecţii
de artă contemporană, vizitând diferite spaţii care prezintă arta momentului şi
cele mai noi manifestări ale unor artişti români în colaborare cu artişti
străini. Dar parcă cea mai consistentă lecţie din cadrul programului derulat la
Cluj a fost cea de artă medievală. Conf. univ. Dr. Bogdan Iacob a gândit o interesantă prezentare/dezbatere pe tema Aici/acum vs. atunci/acolo. Arta în și
dincolo de context în istoriografia contemporană. Studenţii au avut bucuria
de a discuta şi cu Mihai Pop, director
al Galeriei Plan B şi curator cu o
bogată activitate naţională şi mai ales internaţională.
Profesorul şi istoricul
de artă Attila Weisz a vorbit despre
misiunea istoricului de artă în prelegerea sa Clasic și modern în cercetarea patrimoniului construit, prezentând
în detaliu etapele în cercetarea patrimoniului construit. Vizita de studiu prin
Clujul istoric a fost condusă pe rând de lector univ. Dr. Attila Weisz şi de
asist. univ. drd. Tereza Pop, care a
pregătit pentru studenţi o excursie
iconologico – semiotică în Clujul istoric. Aşadar, în cele 3 zile de
workshop studenţii au vizitat, printre altele, principalele edificii medievale
ale oraşului: Palatul Bánffy, care
adăposteşte Muzeul de Artă din Cluj, Biserica
reformată de pe Ulița Lupilor, Mănăstirea
franciscană, Catedrala Sf. Mihail,
edificiul-simbol al Clujului şi Casa
memorială Matei Corvin, care actualmente este sediul departamentrului de Istoria şi Teoria Artei din cadrul UAD.
În continuare voi prezenta pe scurt câteva date despre istoricul acestor
clădiri.
Palatul
Bánffy – palat al artelor
Nu doar ca azi adăposteşte un
număr impresionant de opere de artă, dar Palatul Bánffy este el însuşi o Johann Eberhard Blaumann, ca reşedinţă particulară a contelui Bánffy György, devenit mai
târziu guvernator al Transilvaniei. Ulterior, clădirea a funcţionat pe rând
ca reşedinţă de protocol, Cazinou Naţional, clădire de apartamente, spaţii
comerciale şi sediu de societăţi industriale. În anul 1925 a fost construit
chiar un cinematograf în curtea imobilului. În anul 1956, palatul a fost dat în
folosinţă Muzeului de Artă, înfiinţat în anul 1951. Între anii 1960-`74 la
palat au avut loc vaste lucrări de restaurare.
operă arhitecturală. Palatul a fost ridicat în
perioada 1774-1785, de către arhitectul german
Cel mai important edificiu baroc
din Cluj-Napoca, palatul este un reper pentru arhitectura de secol XVIII din
România, decoraţia arhitecturală în piatră fiind completată cu o serie de
sculpturi cu valoare artistică deosebită realizate de Anton Schuchbauer.
Clădirea este înscrisă la categoria A în lista clădirilor de patrimoniu arhitectural
şi artistic naţional al României.
Palatul Bánffy este compus din
patru aripi dispuse în jurul unei curţi interioare rectangulare. Proiectul
palatului urmează tipul palatelor orăşeneşti din vestul Europei vremii: planul
pătrat cu o curte interioară închisă de cele patru aripi, acoperişul de tip
mansardă, faţadele de palat spre exterior, respectiv cursivele interioare
etajate deschise spre curtea interioară cu arcade la parter şi cu colonade la
etaj. Motivul central al atticului faţadei principale este stema familiei
Bánffy, susţinută de grifoni înaripaţi şi încoronaţi. În jurul acestei steme
sunt dispuse, alternând cu câte două urne, statuile unor divinităţi antice,
operă a sculptorului Anton Schuchbauer: Marte, Pallas Athena, Diana, Apollo,
Perseu, Hercule. Dispoziţia statuilor respectă principiul simetriei,
caracteristic ansamblului clădirii.
Proporţiile monumentale,
suprafeţele faţadelor, balconul cu traseu semicircular, statuile divinităţilor
antice, stilul elegant al tâmplăriilor şi al elementelor decorative interioare
dau un aspect specific palatului, care se înscrie în curentele artistice
europene ale epocii. Decorul interior original s-a păstrat cel mai bine la
etajul aripii vestice.
Patrimoniul de artă universală
însumează 1456 piese de pictură, sculptură, grafică şi artă decorativă. Expoziţia
permanentă a Muzeului de Artă din Cluj-Napoca se desfășoară de-a lungul
a 15 săli, situate la etajul clădirii. În actuala galerie se găsesc 138 de
piese de pictură şi 15 piese de sculptură selectate din patrimoniul muzeului.
Ţinând cont de specificul patrimoniului, modul de expunere propune o evoluție
cronologică și stilistică a lucrărilor, desfășurându-se de-a lungul a cinci
secole de artă plastică naţională (secolele al XVI-XX-lea) cu accent pe arta din
Transilvania şi cu o evidenţiere expresivă a multiculturalităţii proprii
spaţiului intracarpatic. Pe lângă prezentarea în detaliu a istoricului clădirii
şi vizita în sălile muzeului, am avut ocazia de a ne plimba şi prin catacombele
palatului, închise de obicei pentru public.
În anul 2006 a fost realizat un proiect de
restaurare şi refuncţionalizare a clădirii. Conform acestui proiect, pe lângă lucrările
de reparaţii capitale şi modernizarea instalaţiilor, se propunea extinderea
suprafeţelor utile, prin salubrizarea şi punerea în funcţie a subsolurilor
existente, extinderea lor sub curtea interioară în vederea amenajării unei săli
de spectacole tip auditorium, cu 300 de locuri şi amenajarea unor spaţii utile
peste etajul I, prin mansardarea podului. Spaţiile de la subsol urmau să fie
utilizate pentru depozitare, expoziţii, spectacole şi pentru un cafe-bar
cultural. Spaţiile obţinute prin mansardare au fost prevăzute a avea destinaţia
de birouri administrative, laboratoare de restaurare, săli de expoziţii temporare
şi pentru simpozioane culturale. Curtea interioară, reamenajată în stil
baroc şi dotată cu o copertină demontabilă urma să fie utilizată pentru
spectacole şi concerte. Costul
total al proiectului, la nivelul anului 2007, era estimat la 10 milioane de
euro.
Proiectul de restaurare şi
refuncţionalizare nu a putut fi pus în practică din cauza situaţiei juridice a
clădirii, aceasta fiind revendicată în proporţie de 75% de moştenitorii
familiei Bánffy.
Casa Matei Corvin – o clădire unică în Cluj-Napoca
Casa Memorială Matei Corvin,
recunoscută drept cea mai veche clădire laică și unicul palat renascentist din
Cluj-Napoca, a fost construită în secolul al XIV-lea, fiind amplasată în
interiorul primei incinte de apărare aparținând vechii cetăți. Clădită în stil
gotic, Casa Matei Corvin a trecut de-a lungul timpului prin modificări diverse
și adaptări la stilurile noi. Astfel, în prima jumătate a secolului al XVI-lea
au fost introduse o serie de elemente arhitecturale renascentiste. Casa Matei
Corvin este o clădire înaltă, cu geometrie simplă, având elemente gotice și de
stil renascentist. După cel de-al doilea război mondial, clădirea a adăpostit o
perioadă un colegiu, iar apoi a devenit unul dintre corpurile Universităţii de
Artă și Design, în care se ţin în continuare cursuri la departamentul de
istoria artei.
Din punct de vedere
arhitectural, Casa Matei Corvin este unică în Cluj-Napoca, fiind
construită în epoca de tranziție de la stilul gotic la cel renascentist, în
înfățișarea sa regăsindu-se elemente specifice fiecăreia din aceste stiluri
arhitecturale. Clădirea a trecut prin 3 restaurări. Inițial această a fost
realizată în stil gotic, apoi, în prima jumătate a secolului al XVI-lea, sunt
introduse elemente renascentiste. La sfârșitul secolului al XIX-lea este
restaurată introducându-se o serie de elemente Secession, specifice anilor
1900. De asemenea, în perioada comunistă clădirea este restaurată din nou,
renunţându-se la elementele arhitecturale specifice stilului Secession. Deși
este una dintre cele mai importante clădiri din Cluj-Napoca, aceasta nu este
amenajată în scop turistic. Singura încăpere din Casa Matei Corvin care poate
fi vizitată de către turiști este holul acesteia. De asemenea, în urmă cu
câțiva ani, în subsolul clădirii a fost amenajat un spațiu expozițional cu
lucrări ale studenților de la Universitatea de Artă şi Design.
Alte 3 edificii-simbol din Clujul medieval
Biserica Sf. Mihail din Cluj-Napoca, una dintre cele mai impozante edificii de
cult din România,
se numără printre monumentele emblematice ale
orașului şi este unul dintre cele mai reprezentative monumente ale arhitecturii
gotice din Transilvania. Biserica
a fost ridicată pe un teren care servise drept cimitir și pe care existase o
capelă dedicată Sfântului
Iacob. Cea mai mare parte a bisericii Sf. Mihail este
construită în stil gotic. De-a lungul timpului însă, interiorul acestea a
suferit mai multe restaurări în stilul baroc. De asemenea, turnul bisericii
este construit în stil neogotic. În perioada reformei protestante edificiul
a deservit pe rând diverse comunități religioase. Astfel, în perioada
1545-1558, a fost biserică luterană, între 1558 și 1566 a devenit calvinistă, iar din 1566 a devenit, pentru o perioadă de 150 de
ani, biserică unitariană, rămânând astfel până când a fost atribuită comunității
romano-catolice, ca urmare a Contrareformei. După revenirea la catolici, biserica a fost restaurată
sub influența barocului de către artiștii Johannes Nachtigall și Anton Schuchbauer, sub îndrumarea
parohului János Biro. Tot atunci cei doi artiști au realizat amvonul. În
biserică încă se păstrează orga originală, realizată în stil baroc în 1753 de
către meșterul sibian Johannes Hahn. Un
alt element inedit al bisericii Sf. Mihail din Cluj-Napoca este numărul
altarelor: 11 – 5 gotice, 5 baroce şi unul neogotic.
Edificiul
este o biserică gotică de tip hală, cu un cor boltit în cruce pe ogive și flancat de altare laterale. Bolta, vitraliile și
sculpturile se remarcă prin măreția specifică a catedralelor gotice. Deasupra
porții de intrare se află un blazon reprezentând pe Sfântul Mihail, sub el aflându-se stema Imperiului
Roman. De importanță artistică deosebită este capela
Schleunig, aflată în colțul sud-vestic al edificiului, dedicată Arhanghelului
Mihail. Diferitele restaurări ale bisericii au arătat
mai multe picturi murale executate în prima parte a secolului
al XV-lea. O ultimă restaurare a bisericii a avut
loc între anii 1957-1960, moment la care
au fost readuse la viață o parte din picturile secolelor XIV-XV. Majoritatea
frescelor din această perioadă nu au rezistat trecerii timpului.
Turnul
catedralei Sf. Mihail are 80 metri înălțime și împreună cu crucea de 4m este
considerat cel mai înalt turn de biserică din țară. În cadrul vizitei noastre
am avut ocazia de a urca şi în turn. În interiorul biserici, între capela
laterală nordică şi peretele navei principale, există o scară în spirală, așa
numitele trepte regale, pe care doi oameni pot să urce şi să coboare în același
timp fără să se întâlnească.
Mănăstirea
franciscană din Cluj este una dintre edificiile
cele mai vechi şi semnificative din oraş. Iniţial, pe acest loc a existat o mai
veche biserică romano-catolică, prima din Cluj, ridicată în secolele XI-XII,
dar distrusă în timpul primei invazii a tătarilor din 1241. După distrugerea
acesteia, pe locul ei a fost ridicată în perioada 1260-1290 o biserică în stil
romanic târziu, refăcută în secolul al XV-lea în stil gotic. În interiorul
mănăstirii se afla o bibliotecă vestită a franciscanilor, colecţie care depăşea
o mie de volume. În perioada anilor 1906-1948 în mănăstire a funcţionat
tipografia Sfântul Bonaventura, care tipărea diverse reviste religioase. Biserica reformată sau conventul franciscan se află în colţul sud-estic al incintei de
apărare al oraşului medieval, nu departe de Turnul Croitorilor. Corpul
bisericii, ce închidea dinspre nord complexul mănăstirii, se compune din navă
de tip sală, cor şi turn în colţul exterior sudic al îmbinării acestor două
spaţii, un plan tipic pentru bisericile din Ungaria medievală. Bolta stelată a
navei, compusă din cinci travee, se sprijină pe stâlpi angajaţi marcanţi,
frecvente în arhitectura goticului târziu, care micşorează anvergura arcelor
dublou ale boltirii. Corul alungit, poligonal este acoperit de patru travee de
boltă în reţea, care se sprijină pe console cu decor geometric, dintre care se
remarcă cea din colţul sud-vestic cu presupusa reprezentare a blazonului cu
corb al regelui Matia Corvinul.
Workshop la UNAGE, Iaşi
Ultima parte a programului a avut loc în
perioada 31 mai- 2 iunie la Universitatea Naţională de Arte „George Enescu” din
Iaşi, fiind axat pe „Practici critice contemporane”. Prelegerile din cadrul acestui
proiect au analizat conjuncţia dintre teoria critică (feminism,
post-structuralism, teorie post-marxistă şi post-colonială), arta critică şi
practica criticii de artă în contemporaneitate. Au susţinut prelegeri
conf.univ.Dr. Cristian Nae, conf.univ.Dr. Cătălin Gheorghe, lect.univ.Dr. Oana
Maria Nae şi asist.univ.drd. Cristina Moraru. Studenţii au vizitat în Iaşi spaţii
precum Centrul de Fotografie Contemporană, galeria Tranzit şi Muzeul de Artă
din cadrul Palatului Culturii şi au purtat discuţii cu galeriştii, curatorii şi
muzeografii de aici. Workshop-ul
de
„Teorii şi metode în cercetarea istoriei artei” a fost gândit ca un amplu
program de practică, finanţat de Ministerul Educaţiei, Tineretului şi Sportului
din fondul pentru activităţi extra-curriculare, care a oferit studenţilor
posibilitatea de a cunoaşte colegi din alte centre artistice din ţară, de a
lucra împreună şi de a-şi completa cunoştinţele în urma acestor interesante
experienţe.
Text şi foto:
Cosmina M. OLTEAN