Am căutat în mine mereu acele note muzicale în care
să-mi cânt propriul refren…
Mă întreb
deseori cum este văzută arta de diferiţii reprezentanţi ai diverselor domenii
de activitate din sfera artelor. Cu siguranţă există o gamă variată de moduri
în care arta este percepută şi reprezentată de un pictor, respectiv de un
actor, un muzician ori un poet. Fiecare dintre aceştia reuşeşte să surprindă
alte laturi ale acestui concept deschis, într-atât încât acestea ajung să se
întrepătrundă şi să găsească rezonanţe unele în altele. În calitate de
spectator pasionat de film şi teatru, azi mi-am dorit să aflu de la Camelia
Paraschiv Katai, actriţă la Teatrul Andrei Mureşanu
din Sfântu-Gheorghe, cum se vede arta prin ochi de actor, cum împleteşte
ea, actriţa, poezia cu arta dramatică, dar şi cât mai multe despre tainele din
spatele artei actorului, despre ceea ce înseamnă să fii actor, în fapt. Mi-am
dorit să aflu ce gândeşte şi ce trăieşte acesta, mai ales pe scenă. Vă invit
aşadar să păşiţi alături de noi în culisele vieţii de actor, cu speranţa că
veţi găsi plăcută mica noastră călătorie.
Aşadar, vă rog să ne împărtăşiţi
pentru început câteva lucruri despre dvs.: despre copilărie, studii, persoane
importante din viaţa dvs..
Camelia Paraschiv Katai: Cosmina dragă, mă inviţi într-o călătorie
delicată, paşii mei de adult încearcă să încapă în conturul plin de vise
al copilariei. Cum pot decide care amintire mi-e mai dragă, mai importantă,
care întâmplare m-a ajutat într-adevăr să cresc, ce vorbă m-a apropiat mai mult
de mine, care lacrimă m-a ajutat să fiu mai puternică?!
M-am născut
într-o zonă ca un colţ de rai, localitatea Borca, judeţul Neamţ,
iar la şcoală am avut profesori minunaţi. Învăţătoarea mea, Emilia Floroiu, mi-a dat încredere în mine, mi-a explorat pasiunea pentru
lectură, dar bulgărele meu de aur din această şcoală a fost profesoara de
română, Lucia Cosula. Dumneaei a descoperit pasiunea
mea pentru poezie, m-a învăţat cum să-mi vorbească sufletul prin poezie, nu să
recit, m-a învăţat că poezia e revărsare de emoţie, de lacrimă, de zâmbet. A
cultivat toate acestea în numeroase cercuri de literatură, cu invitaţi de
seamă, mari oameni de cultură. Directoarea bibliotecii din Borca, Iolanda Lupescu, m-a încurajat mult, îmi împrumuta cărţi, organiza
întâlniri la bibliotecă, unde se recita, se discuta despre cărţile citite.
Iolanda m-a ajutat să-l cunosc pe directorul Teatrului din Piatra Neamţ
şi pe actorul cu care m-am pregătit pentru admitere, Constantin Ghenescu, prin amabilitatea
poetului Adrian Alui Gheorghe. Am lucrat un an la Teatrul
Tineretului din Piatra Neamţ, iar anul următor am intrat la Academia de Arte Teatrale din Târgu Mureş.
În primul an de studenţie mi s-a propus să fiu prezentatoare la televiziunea
locală, ofertă pe care am onorat-o pe tot parcursul facultăţii. Am colaborat şi
cu Radio Târgu-Mureş, iar aceste colaborări
timpurii m-au învăţat ce înseamnă munca în echipă. Din 1997, sunt actriţă
la Teatrul Andrei Mureşanu
din Sfântu-Gheorghe. Aici am găsit o trupă tânără, deschisă
experimentelor teatrale, am participat la Festivaluri de Teatru în ţară şi
străinătate: Ungaria, Turcia, Finlanda, Italia, Germania.
De unde
provine pasiunea pentru arta teatrală? De la cine moşteniţi această înclinaţie?
Nu ştiu dacă pasiunea pentru artă
are de-a face cu o moştenire genetică
neaparat. Am văzut copii simpli de-o expresivitate nepământeană, în privire, în
voce, în penel… Un frate de-al mamei era sculptor, îmi plăcea să-l admir în
procesul creaţiei, parcă era într-o cupolă de mărturisiri, doar el şi piatra
sau lemnul. Se spunea că obiectele sale par însufleţite. Mai târziu, în
profesia mea, am învăţat că trebuie să ne împrietenim
cu obiectele folosite pe scenă, să fim una cu ele, să devină o prelungire
a fiinţei noastre, iar eu aveam un exemplu în unchiul meu.
Cum aţi ales actoria ca viitoare
profesie?
Visul de a
deveni actriţă a prins contur de la o promisiune facută poetului Aurel Dumitrascu. Eram în clasa a cincea sau a şasea când m-a rugat să-i
promit că voi deveni actriţă şi…i-am promis. Pe-atunci recitam din poemele lui
emoţionante! Din păcate s-a dus în stele mult prea tânăr, n-a apucat să mă vadă
pe scenă, dar mi-l imaginez în sală uneori.
În afara scenei sunt o persoană
timidă. Pe scenă mi se deznoadă toate aripile, respir până-n
rărunchi, atunci când simt că toate măştile îmi cad la picioarele
spectatorilor, mai ales măştile sufletului. Iar o adevărată revelaţie este când
simţi acelaşi lucru din partea spectatorilor, când reuşeşti să-i ajuţi să
coboare în ei. În viaţa de zi cu zi, e o aglomeraţie de măşti pe stradă…
În
continuare, deşi ştiu bine că pentru un actor e greu să aleagă, vă rog să ne
enumeraţi, cele mai importante piese şi implicit cele mai de seamă roluri.
Iarăşi e dificil.
Încerc să iubesc fiecare personaj pe care-l creionez. Piesa mea de suflet
este Cu uşile închise de J.P. Sartre. Am avut şansa să o joc
pe Estelle în anul II de facultate şi tot Estelle mi-a
colorat părul blond, pentru că aşa cerea personajul. Alte roluri dragi sunt Mireasa din
piesa Lazaret, în
regia lui Gelu Badea, spectacol nominalizat la
premiile UNITER, Magdalena din piesa Alge, în regia lui Radu Afrim, deasemenea spectacol
nominalizat la premiile UNITER, Wanda din piesa Gaiţele, în regia lui Horaţiu Apan şi Nina din Pescăruşul în regia
lui Ion Manzatu. Am iubit spectacolul de
teatru-dans Acea zi de vineri,
august 1982 în regia lui Andras Lorant.
Mi-a fost drag rolul din Devoratoarea
de litere în regia lui Horaţiu Mihaiu. Lili,
e un personaj complex, din Natură moartă cu nepot obez, de Ion Sapdaru, în regia lui Ştefan Iordanescu. Tare drag mi-a fost sa lucrez cu Ştefan, m-a
ajutat să-mi descopăr sertăraşe nebănuite în construirea rolului. Acestea sunt
personajele care mi-au trecut în acest moment prin minte, nu înseamnă că pe
celelalte le iubesc mai puţin!
Care este
rolul care consideraţi că spune cele mai multe despre dvs.?
Fiecare personaj împrumută vibraţii
din ceea ce suntem noi, actorii, dar ne şi îmbogăţeşte cu noi trăiri, tot ale
noastre pe undeva, dar de care nu suntem totdeauna conştienţi.
Cu ce rol
aţi debutat şi la ce vârstă?
Am debutat
la 19 ani, la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ. Eram Miranda,
din Furtuna de Shakespeare. Spectacolul se
numea Cartea lui Prospero în regia lui Sergiu Anghel.
Care erau
actorii dvs. preferaţi când eraţi copil? Dar în prezent?
O să-ţi pară
straniu, dar am fost la un spectacol de teatru abia în clasa a noua, fiind
admisă la Liceul Calistrat Hogaş din Piatra Neamţ.
A fost una dintre cele mai frumoase seri din viaţa mea, simt şi astăzi mirosul scândurei, senzaţia aceea că deranjez cu
bătăile inimii, aşa eram de fericită. În copilărie ascultam Teatru Radiofonic
destul de mult, îmi plăcea Ştefan
Iordache, Lucia Mureşan, Olga Tudorache, Maria Ploaie.
Deşi există nostalgia vechilor actori, prezentul e generos, ne oferă foarte
mulţi actori talentaţi, din păcate nu toţi sunt puşi în valoare. Colegii mei de
la Teatrul Andrei Mureşanu din Sfântu-Gheorghe se numără
printre preferaţii mei. O ador pe Oana Pellea şi pe Coca Bloos, îmi place Marius Manole şi mulţi alţi tineri
actori. Dintre actorii de film o ador pe Meryl Streep
şi aş putea urmări ore în şir filme cu Anthony Hopkins.
Care este
visul unui tânăr actor, atunci când se află la începutul acestui frumos drum?
Să joace, cât mai mult, cât mai
divers, să-şi contureze prin fiecare rol personalitatea artistică, să i se
întâmple lucruri, să vadă cât mai bine în jur şi-n sufletul lui, să poată
deveni oglinda întoarsă!
Cum aţi
încuraja tinerii artişti?
Să se lase în pace să fie ei, să aibă
curajul să fie autentici, să slujească
datele cu care sunt înzestraţi, pentru că în timp o să-i răsplătească înzecit.
Cum este
viaţa în lumea artei?
Capricioasă, ca un copil, dar slavă
Domnului nu-i lipseşte joaca, fără de care copilul din noi şi-ar pierde
candoarea, uimirea…
V-aţi fi
dorit vreodată o altă profesie?
Nu mi-am tradat nicio secundă visul de a deveni actriţă…
Vorbiţi-ne
şi despre cealaltă pasiune a dvs.: literatura, şi în special poezia.
Iubesc
poezia, sau poezia mă iubeşte pe mine, mi-a răsărit în cale doar oameni
minunaţi! În 1998 am obţinut premiu pentru interpretare la Festivalul Internaţional de Poezie Lucian Blaga din Sebeş,
Alba Iulia, iar în anul 2006 am luat premiul I la Festivalul de Poezie şi Romanţe, din Câmpulung Muşcel. În
colaborare cu Muzeul Literaturii din
Bucureşti, am jucat în trei spectacole de poezie. Am avut turnee în Budapesta,
Roma, Veneţia. Am colaborat cu TVR
Cultural pentru emisiunea Clipa de poezie, am fost invitată să particip la multe ediţii
ale acestei emisiuni. Am căutat în mine mereu acele note muzicale în care să-mi cânt propriul refren, iar aripile să
nu-mi mai fie înghesuite. Acordurile minunate, le regăsesc în oamenii care ştiu
să privească în ochi, în aplauzele spectatorilor şi mai ales în poezie. Am avut
onoarea să fiu invitată la zeci de lansări de carte şi să recit din poemele
atâtor poeţi minunaţi.
La finalul
unui recital de poezie, mă simt sleită, dar într-un mod teribil de frumos, e ca
o purificare, o speranţă că dacă poetul a dorit să mângâie şi prin mine, eu am
fost cerc, n-am lăsat urmă de colţişor de suflet nefolosit întru mesaj. În ultimii
ani am avut onoarea să creionez cinci recitaluri de poezie, din volumele a
patru poeţi dragi sufletului meu: Cântare şi tăcere şi Caligrafia iubirii din volumele poetului Ionel Simota, Caut
ochii ploii, din volumele poetei Georgeta Mănilă, Exerciţiu de tril, din volumele
poetei Mihaela Aionesei, Manechinul
din Mina de gânduri a
lui Paul Arva. Vinovat de aceste frumoase întâlniri
este preşedintele Cenaclului
Literar Buna Vestire din Miercurea Ciuc, poetul Ionel Simota, căruia-i mulţumesc pentru praful de îngeri presărat
pe aripile oamenilor în care crede. În dansul nostru cu poezia s-a alăturat şi
directoarea Mesagerului de
Covasna, Maria Graur,
care promovează şi susţine cu mare drag aceste evenimente. Caligrafia iubirii este primul dintre recitalurile prezentate la
Miercurea Ciuc. Volumul Caligrafia
iubirii e ca o radiografie a sentimentelor, o bijuterie sculptată în
emoţiile noastre. În aceste recitaluri am colaborat cu minunata Andreea Suciu şi vocea ei de
înger, ea mi-a fost suflet muzical în Cântare
şi tăcere şi în Caut ochii ploii. Alin Costache, absolvent al Facultăţii
de Muzică din Braşov, mi-a fost suflet muzical pentru Exerciţiu de tril. Apoi s-a născut a doua variantă Exerciţiu de tril, una mai complexă,
alături de violonista plină de har Hoos Hanna, cu care am colaborat şi-n
primăvara aceasta la recitalul Simfonia
plecărilor din poemele lui Radu Teculescu. Pe scenă sufletele noastre respiră
aceeaşi partitură. Cu Andrei Bauer am colaborat pentru Caligrafia iubirii. Andrei a şi
compus aproape toate piesele muzicale din recital, de o sensibilitate
covârşitoare, răsplătite cu numeroase aplauze. În Manechinul mi-a fost suflet muzical chiar autorul poemelor, Paul
Arva. Paul a compus melodiile din recital. Glasul lui te duce parcă în altă
dimensiune. Doamne, cât de bogată pot fi cu aceşti oameni frumoşi, plini de
har!
Şi dacă am
îndreptat discuţa noastră pe drumul poeziei, permiteţi-mi să vă întreb despre
colaborarea cu Cenaclul Buna Vestire
din Miercurea Ciuc. Cum vedeţi şi cum simţiţi această colaborare?
Cosmina,
iată că se împlinesc 4 ani de când Cenaclul Buna Vestire din Miercurea
Ciuc mi-a devenit într-un fel acasă,
pentru că aşa mă simt în mijlocul acestor oameni minunaţi şi a publicului din
Miercurea Ciuc. În 2014, preşedintele cenaclului, poetul Ionel Simota, m-a
invitat să prezint un recital din volumul său Cântare şi tăcere. A fost o mare bucurie, pentru că poemele lui
erau pentru mine un soi de biblie
emoţională, cum deseori am afirmat. Uneori am senzaţia că scrie cu peniţa
înmuiată în sângele meu sau al cititorilor, aşa de mult mă emoţionează. Ionel
Simota, această personalitate vulcanică, dar cu o sensibilitate cum rar am
întâlnit, mi-a spus atunci că vom construi împreună lucruri frumoase şi…am
construit! Următorul recital a fost Caut
ochii ploii, al poetei Georgeta Mănilă, din Miercurea Ciuc. Nicicând n-am
iubit mai mult ploaia. De mână cu poemele superbe ale Georgetei, în timpul recitalului,
ploaia a început să bată pe tot
acoperişul, ca-n poemele ei. Exerciţiu
de tril, din volumele poetei Mihaela Aionesei, a fost prezentat în toamna anului
2015 la Miercurea Ciuc. Mihaela ştie să umple multe străzi neasfaltate din
sufletul meu, ştie ea să-mi adune mănunchi emoţiile din toate cotloanele, să le
pot dărui spectatorilor ca pe nişte spovedanii. Apoi a urmat recitalul Manechinul din Mina de Gânduri a lui Paul Arva, în dialog cu muzica acestuia.
Colaborarea cu Paul este o binecuvântare, avem o chimie specială pe scenă, ne simţim dincolo de privire.
Poemele acestor autori, adună
cuvinte răvăşite în mine, emoţii, zâmbete, lacrimi ascunse, le pune cap la cap
şi-mi dau acel oftat până-n rărunchi, ce mă face să merg mai departe. Am mai
descoperit în cenaclu un om minunat, talentat, un suflet mare: pe Gigi Filip, care însufleţeşte toate
evenimentele culturale. Fiecare colaborare a fost o mare bucurie. Va mulţumesc,
oameni minunaţi, pentru că mi-aţi făcut loc în sufletele voastre, mulţumesc
POEZIE, pentru că i-ai adus în inima mea!
Să încheiem
dialogul nostru cu un gând pentru cititori. Ce aţi dori să le transmiteţi?
Vă invit la teatru oameni dragi, să
ne cunoaşteţi mai bine, să descoperiţi în dumneavoastră emoţii neîncepute, să
plecaţi din sală cu mai multe răspunsuri, sau de ce nu, cu întrebări, dar cu
siguranţă mai senini. Sufletele au nevoie să se mai odihnească în braţele
emoţiei, să-şi asume fericirile şi neputinţele, să se privească în oglinda din
privirile actorilor, chiar dacă nu întotdeauna le place ceea ce văd…
Cosmina M.
OLTEAN
N.B. Interviul anterior este o varianta revizuita a celui publicat in 2015.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu