“Maraton” de istoria artei la Bucureşti (16-19 aprilie)
A treia săptămână din luna aprilie a fost una plină de
activităţi pentru studenţii din centrele artistice universitare din Bucureşti,
Cluj-Napoca şi Iaşi, selectaţi să participe la Workshop-ul de Teorii şi Metode
în Cercetarea Istoriei Artei în intervalul 16-18 aprilie. Workshop-ul intensiv cu
o durată de trei zile are loc pe rând în fiecare dintre centrele universitare amintite.
Inițiat în 2018, workshop-ul se adresează
studenților din departamentele de Istoria și Teoria Artei din Universitatea
Națională de Arte din București, Universitatea de Artă și Design din Cluj și
Universitatea de Arte „George Enescu” din Iași. Acesta constă în trei module a
câte trei zile, la care participă cincisprezece studenți, câte cinci din
fiecare Universitate. Modulul organizat de Facultatea de Istoria și Teoria
Artei din cadrul Universității Naționale de Arte din București a avut loc în
perioada 16-18 aprilie 2019, urmând cel
de la Cluj în intervalul 16-18 mai şi cel de la Iaşi între 30 mai şi 1 iunie.
Toată ziua de 19 aprilie a fost rezervată Conferinţei
Naţionale de Istoria Artei “ITAmix 7”, organizată de Universitatea Naţională de
Arte din Bucureşti şi Centrul de Studii Vizuale. Conferinţa, ajunsă la ediţia
cu numărul 7, are loc în fiecare primăvară la UNArte şi se adresează
studenţilor şi masteranzilor de la departamentele de Istoria artei şi celor din
domenii conexe, iar anul acesta s-au înscris cu prezentări 18 studenţi şi
masteranzi, cu teme diverse care acoperă problematici de istoria artei începând
din perioada medievală până în cea contemporană. Printre temele grupate în 4 secţiuni s-a numărat “Pallady,
desenatorul” a Iuliei Vucmanovici de la UNArte Bucureşti, “Note despre maniera
şi prestezza lui Tintoretto”, prezentată de Oana Stan (UNArte Bucureşti),
“Criza identitară şi creativitatea lui Vincent van Gogh” de Nicolae Miriuţă
(UNArte Bucureşti), “Moartea şi preocuparea pentru viaţa de dincolo la
sfârşitul Evului Mediu” de Sofia Matache (UNArte Bucureşti), iar lista poate
continua.
Lucrarea mea din cadrul conferinţei, “De la obiect la mediu artistic:
motivul oglinzii în istoria artei”, s-a concentrat în jurul motivului oglinzii
în artă, urmărind trecerea şi evoluţia de la oglinda ca obiect la oglinda ca
mediu artistic, de la tabloul cu oglindă la tabloul ca oglindă, precum şi
utilizarea oglinzii în arta zilelor noastre. Totodată mi s-a oferit ocazia de a
modera ultima secţiune a conferinţei. Lucrările prezentate au iscat numeroase
dezbateri.
Noul sezon expoziţional de
la MNAC
Această săptămână, ca un maraton de istoria artei, în
care s-au purtat discuţii pe teme diverse, au avut loc vizite în diferite
galerii şi spaţii de artă contemporană, iar în pauze, pe cont propriu, am
vizitat muzee şi clădiri istorice, s-a încheiat cu o vizită la Muzeul Naţional
de Artă Contemporană (MNAC) din Palatul Parlamentului, unde vineri seara, pe 19
aprilie, a fost deschisă publicului o amplă expoziţie sau mai bine spus o serie
de 5 expoziţii, în cadrul sezonului expoziţional de primăvară, ce reunesc
artişti din diferite generaţii, nume mari precum Ion Grigorescu, Paul Neagu sau
Matei Bejenaru şi lucrări realizate în toate mediile artistice, tradiţionale şi
noi: pictură, sculptură, instalaţie, video, fotografie, colaj ş.a.. Dintre
aceste expoziţii, voi vorbi pe scurt despre două.
Expoziția „Renault și arta. O istorie vie,
1967-2019”, de la parterul muzeului, curatoriată de istoricul Ann Hindry, pune
în valoare colecţia Renault a MNAC-ului,
o colecţie cu un profil original ce reuneşte 18 artiști din mai multe
generații, din diferite țări, cu practici foarte diverse, emblematici pentru
această istorie originală. Expoziția organizată în cadrul Sezonului România-Franța
2019, aduce laolaltă nume mari din istoria artei, precum Arman, Jean Dubuffet,
Henri Michaux, Juan Mirò, Jean Tinguely, Victor Vasarely şi nu numai, iar
participanţii au astfel ocazia să intre în contact cu opera acestor artişti ce
s-au impus în istoria artei universale. Expoziţia se poate vizita până în 20
iulie.
Artişti harghiteni în expoziţia „Văzând istoria (1947-2007)”
Etajul 1 al muzeului e ocupat de ampla
expoziţie cu titlul „Văzând istoria (1947-2007)”, care aduce în faţă artişti
din intervalul amintit în titlu, artişti printre care am remarcat şi 3
harghiteni. În expoziţie se găseşte litografia „Bărci pescăreşti” de Drócsay
Imre din Miercurea Ciuc, tapiseria „Viaţa” de Berta Benkö Mrazek din Tânoviţa
şi un print digital de Bartha Jòzsef din Odorheiu Secuiesc. Pentru prima dată
în cei 18 ani de existență, MNAC dedică colecției sale cel mai generos spațiu
al muzeului, într-un program pe termen lung, cu o miză înnoitoare: istoria
artei contemporane din România (1947-2007), revizitată într-un discurs
expozițional care pune pe același plan dimensiunea documentară și cea
artistică, producția de obiect cultural și contextul în care aceasta a avut
loc. Astfel, istoria recentă a României intră în dialog cu istoria artei prin
intermediul uneia dintre cele mai eclectice colecții muzeale de la noi.
Moștenită în mare proporție pe cale instituțională și reflectând, până în anii
'90, mecanismele de achiziții ale vechilor structuri comuniste de propagandă
culturală, colecția MNAC este în măsură să ofere o privire nuanțată asupra
vieții artistice din România, nu doar după criterii de valoare, ci și din
perspectiva complexă a contextului social, economic și al directivelor politice
care au influențat-o. „Văzând istoria (1947-2007)” este gândită ca o platformă
deschisă de prezentare, analiză și dezbatere, realizată pe principiile
curatoriatului colectiv și destinată unei continue transformări prin acumularea
de cunoaștere.
Marile vernisaje de
primăvară și de toamnă, organizate de MNAC pe toate nivelurile sediului din
Palatul Parlamentului, au devenit evenimente de referință în viața culturală
bucureșteană și națională. Expozițiile prezintă lucrări diverse, de la noi
media până la cele tradiționale, de la artă conceptuală până la bandă desenată,
sau arhitectură, design și planificare urbană, atât în contexte tematice, cât
și monografice.
Text şi foto: Cosmina Marcela OLTEAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu