500
de ani de la moartea lui Leonardo da Vinci
În urmă cu 500 de ani, la castelul din Clos Lucé,
Franţa, se stingea din viaţă artistul şi omul de ştiinţă Leonardo da Vinci. A
trăit 67 de ani, dar a lăsat în urmă atâta cunoaştere, încât e greu de imaginat
că un om poate într-adevăr să muncească, să descopere lucruri neştiute şi să
acopere domenii atât de diverse într-o singură viaţă. Leonardo este fără
îndoială o personalitate aparte, desprinsă parcă din altă lume. Majoritatea
artiştilor sau intelectualilor sunt cunoscuţi pentru ceva anume, pentru o
realizare aparte. În general asociem un nume cu o mare descoperire, cu o operă,
dar când vorbim de Leonardo nu ştim exact unde să-l încadrăm. Chiar în ceea ce
priveşte arta, el nu a fost ca alţii - un pictor sau un sculptor, el a fost
pictor, sculptor, architect, poet, musician, filozof, dar şi inginer,
matematician, astronom, inventator şi nu numai. A fost un artist universal, dar
şi un om de ştiinţă universal.
În vasta problematică a artei contemporane vorbim
despre arta ca cercetare, despre cercetarea artistică, cercetare în artă sau
cercetare prin artă şi despre artistul-cercetător care face artă în mod
interdisciplinar. Artistul zilelor noastre nu mai este un om care desenează,
pictează ori sculptează “frumos”, ci un om intelectual, preocupat de
problematici sociale şi politice, un om ce caută să pătrundă în domenii de
cunoaştere diverse, pe care să le anexeze artei. Acesta e artistul care va
scrie istoria artei de mâine. Dar iată că Leonardo făcea acelaşi lucru în urmă
cu mai bine de 500 de ani, el fiind primul artist-cercertător, iar prin asta
este un artist cât se poate de actual, deşi vorbim de un interval de câteva
secole. În aceeaşi categorie mai putea intra doar rivalul său, Michelangelo.
Artistul
contemporan bine ancorat în realitatea zilelor noastre, a înţeles că teoria şi
tehnica artistică nu sunt limitele în care se încadrează munca sa, că pentru a
face artă nouă şi relevantă, el trebuie să treacă mult peste aceste graniţe. Nu
putem spune dacă la fel gândea şi Leonardo atunci, dar un lucru e sigur: facea
ceea ce încearcă mulţi artişti azi, iar curiozitatea şi setea lui de cunoaştere
au fost nemărginite, altfel îmbogăţind ca nimeni altul cultura universală.
Cu toate că intrarea artistului în zona cercetării s-a
produs relativ recent, gândindu-mă la Leonardo, nu pot să nu fac asocieri între
artistul-cercetător contemporan şi artistul-cercetător din Renaştere, să văd
atâtea puncte comune, precum şi faptul că ambii contribuie semnificativ la
cunoaşterea în sens larg.
Câteva
note despre începuturile lui Leonardo
Cu toate că e bine cunoscut pentru spiritul său
universalist, Leonardo a fost şi va fi mereu întâi de toate pictor şi
principala figură a perioadei de apogeu a Renaşterii italiene. Leonardo di ser
Piero da Vinci s-a născut în 1452, între Florenţa şi Pisa, la Vinci. Se ştiu
puţine despre studiile sale. Se pare că a intrat în atelierul lui Verrocchio
prin 1470. Începând din 1472, numele său figurează în registrul pictorilor, ca
membru important. Se spune că a atras privirile tuturor, atenţia rivalilor şi
chiar invidia maestrului său încă de la prima operă. Încă din prima perioadă a
vieţii, Leonardo e nu numai pictor, ci şi sculptor, architect şi savant. Pe la
vârsta de 30 de ani era stăpân pe talentul său. Din perioada de la Milano,
marea sa operă e “cina cea de taină”, la care a lucrat mulţi ani la Mănăstirea
Santa Maria delle Grazie. Primele sale opere s-au pierdut aproape toate şi se
cunosc mai mult din descrierile lui Vasari. Dar aceste descrieri dovedesc
faptul că, încă de timpuriu, în artist îşi făcea apariţia savantul. Tot Vasari
povestea în scrierile sale că Verrocchio a hotătât la un moment dat să nu se
mai atingă de penson “de ciudă ca un copil (Leonardo) îl întrece”.
Leonardo schimbă sensul şi semnificaţia picturii ce-l
precedase. Imaginea nu mai e o problemă de circumscriere, compoziţie şi de
distribuire a luminilor, ca la Alberti. Pictura, credea Leonardo, e o
filosofie. În interiorul său primul instinct e al artistului ce caută sinteza
frumuseţii, iar al doilea e al savantului, care urmăreşte adevărul în analiza
formelor. El lucrează deopotrivă cu intuiţia şi imaginaţia, observaţia şi
logica. El opune perspectiva naturală celei artificiale, opera sa fiind aproape
în întregime rodul experienţei realului. Întreaga sa existenţă a pendulat între
artă şi ştiinţă. Despre Leonardo s-a mai spus că marea sa obsesie a fost
studiul zborului, registru în care a realizat numeroase desene tehnice pentru
viitoare aparate de zbor.
Spuneam că Leonardo e înainte de toate un pictor de
geniu, fiind cunoscut peste tot în lume pentru celebrul portret al Mona Lisei,
dar nu doar pentru acesta. În ciuda faptului că opera sa numără puţine tablouri
pictate, fiecare dintre acestea este o capodoperă. În istoria artei, Leonardo a
lăsat o operă cu greutate.
Cosmina
Marcela OLTEAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu