Cosmina
Marcela OLTEAN
Povestea vasului
imposibil de scufundat
RMS
Titanic, cel mai cunoscut vas din lume şi cel mai îndrăzneţ
proiect industrial al începutului modernităţii, a plecat pe mare din Southampton
în 1912 pentru prima şi ultima dată. Vasul câştiga tot mai mare importanţă încă
din stadiul de machetă, iar notorietatea îi creştea pe măsură ce prindea formă,
pentru a culmina cu momentul inaugurării şi lansării pe mare. Construit pe
şantierul naval Harland&Wolff din
Belfast, RMS (Royal Mail Ship)
Titanic se număra printre cele mai importante trei nave ale companiei britanice
White Star Line şi era al doilea după
RMS Olympic, al treilea fiind HMHS Britannic. Tot pe şantierul din
Belfast, să nu uităm, a fost construită între 1942-’46 şi MV E Evangelia, aflată azi pe plaja din Costineşti. Fiecare dintre
navele amintite au câte o poveste mai mult decât interesantă şi o istorie
proprie, dar Titanic a întrecut şi va întrece mereu în popularitate oricare alt
vas. Spre deosebire de oricare altul, Titanic a fost construit pentru a deveni
legendă, iar legenda prindea formă odată cu vasul, pe şantierul din Belfast. A câştigat
un loc în istoria modernităţii chiar dacă a înregistrat doar o călătorie
neterminată. Construit în 4 ani, a navigat 4 zile, iar spre ziua 5 se scufunda
deja încet. După mai puţin de 3 ore de la coliziunea cu iceberg-ul, se îndrepta
spre fundul oceanului. Aceasta i-a fost povestea, o poveste ştiută de fiecare
dintre noi într-o oarecare măsură, dar una care nu va înceta să fascineze şi să
inspire.
Fascinaţia unui titan
Tocmai
din această fascinaţie au luat fiinţă şi operele de artă construite în jurul
poveştii Titanicului. Din 1912 până azi, povestea navei de nescufundat, cum era numită înainte de lansare, a fost
ecranizată de multe ori în filme şi documentare. Dezastrul din nopatea de 14
spre 15 aprilie 1912 a inspirat cărţi, piese, picturi, dar mai ales filme.
Într-o listă a site-ului de filme imdb.com figurează 24 de titluri, însă dintre
toate merită amintite, judecând după criteriul calităţii, filmul lui James
Cameron, Titanic, din 1997, A night to remember din 1958, regizat de
Roy Baker, mini-seria Titanic:
Blood&Steel din 2012 şi documentarul realizat de James Cameron şi
actorul Bill Paxton, Ghosts of the abyss
din 2003.
Foarte
pasionat de povestea vasului, Cameron decide să facă un film despre un mare vas
şi o mare bucată de gheaţă. Rezultatul a fost Titanic. Filmul a fost cea mai costisitoare producţie la vremea
respectivă şi a strâns peste 600 milioane de dolari în SUA, înregistrând un
record la nominalizările Oscar: 14 nominalizari şi 11 statuete câştigate. Producţia le-a adus faima şi
actorilor principali, Kate Winslet şi Leonardo DiCaprio, aflaţi la începutul
carierei. Cameron este cunoscut şi pentru faptul că are tendinţa de a alege
pentru filmele sale actori mai puţin faimoşi dar cu mare potenţial. A fost şi
cazul Titanicului. Cunoscut pentru devotamentul, exigenţa şi seriozitatea faţă
de profesie, James Cameron s-a remarcat prin scrierea, regizarea, co-editarea
și co-producerea a două dintre filmele
cu cele mai mari încasări din istorie: Avatar și Titanic. Pasiunea pentru
povestea Titanicului s-a concretizat apoi în 2003 şi prin documentarul Ghosts of the abyss.
În
2012, la aniversarea a 100 de ani de la marea tragedie, a fost lansată şi seria
de 12 episoade Titanic: Blood&Steel,
o producţie care vă trimite pe şantierul naval din Belfast
pentru a fi martori la constuirea unei legende în contextul social, politic şi
religios al vremii. Producţia
a fost premiată la Festivalul de Film de la Monte-Carlo la mai multe categorii
şi la Premio Berenice, ambele în 2012. A înregistrat 2 premii şi 10
nominalizări pentru costume, machiaj, coloană sonoră şi actori. Faţă de filmul
lui Cameron, care se pune accent pe scufundare, filmul lui Ciaran Donnelly
reconstituie cadrul în care a luat fiinţă legenda. Este urmărită povestea
vasului de la stadiul de machetă, trecând prin etapele construcţiei, până la
lansare şi la plecarea din Southampton.
Cel mai pictat vas din lume
În
pictură vasul a fost imortalizat în numeroase variante de artişti americani
precum Edward Walker, George Fraser, James A. Flood, Simon Ficher, Stuart
Williamson şi Ken Marschall.
Ken Marschall a realizat
unele dintre cele mai interesante tablouri cu subiectul Titanicului într-o
manieră realistă. Pictorul şi ilustratorul american a mai redat şi scene cu RMS Lusitania şi HMHS Britannic. Picturile
sale au fost folosite în cărţi despre Titanic, mai ales cele cu vasul
scufundat. Marschall a fost consultant la mai multe documentare,
inclusiv la filmul şi apoi la documentarul lui James Cameron, dar şi la altele.
Marschall are un tablou mai aparte în care, în viziunea lui, Titanicul ajunge
la New York. Este singurul de acest fel.
Ken Marschall, Titanicul la New York
Ken Marschall, Titanic
Stuart Williamson, sculptor şi profesor englez, a susprins şi el
Titanicul în diferite ipostaze pe parcursul scurtei sale călătorii. A mai
pictat tablouri cu Olympic, Britannic,
Empress of Ireland şi Lusitania.
Stuart Williamson
Simon Ficher, Titanicul în docul de la Harland & Wolff
În muzee…
În
America se găsesc şi muzee specializate în care sunt expuse artefacte
recuperate de pe fundul oceanului. Câteva dintre ele se găsesc la National Museum of American History. În
Tennessee, Pigeon Forge, s-a deschis în 2010 un muzeu, The Titanic Museum, construit după forma vasului. Are expuse 400 de
artefacte în 20 de galerii şi este cel mai mare muzeu cu artefacte de pe
Titanic din lume. Unul similar se
găseşte şi în Branson,
Missouri, numit The Titanic Museum Attraction. Pe locul şantierului Harland & Wolff, s-a construit în Belfast
o clădire-monument, Titanic Belfast,
dedicată celor trei vase-surori cu destine similare Olympic, Titanic şi Btitannic.
Faptul
că s-a scufundat nu l-a condamnat la uitare, aşa cum se întâmplă cu majoritatea
vaselor pierdute pe fundurile oceanelor. Titanic a renăscut în cinematografie,
imaginea i-a fost capturată de numeroşi artişti, iar bucăţi din ceea ce a fost
stau la loc de cinste în muzeele special create şi dedicate lui. Cel mai mare vas al vremii, cea mai mare
maşinărie, Titanicul a uimit şi a cucerit lumea pe tot parcursul existenţei
sale, precum şi azi, când istoria sa e încă una dintre istoriile lumii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu