marți, 12 decembrie 2017

RMS Titanic – sursă de inspiraţie pentru artişti şi regizori


Cosmina Marcela OLTEAN

Povestea vasului imposibil de scufundat

RMS Titanic, cel mai cunoscut vas din lume şi cel mai îndrăzneţ proiect industrial al începutului modernităţii, a plecat pe mare din Southampton în 1912 pentru prima şi ultima dată. Vasul câştiga tot mai mare importanţă încă din stadiul de machetă, iar notorietatea îi creştea pe măsură ce prindea formă, pentru a culmina cu momentul inaugurării şi lansării pe mare. Construit pe şantierul naval Harland&Wolff din Belfast, RMS (Royal Mail Ship) Titanic se număra printre cele mai importante trei nave ale companiei britanice White Star Line şi era al doilea după RMS Olympic, al treilea fiind HMHS Britannic. Tot pe şantierul din Belfast, să nu uităm, a fost construită între 1942-’46 şi MV E Evangelia, aflată azi pe plaja din Costineşti. Fiecare dintre navele amintite au câte o poveste mai mult decât interesantă şi o istorie proprie, dar Titanic a întrecut şi va întrece mereu în popularitate oricare alt vas. Spre deosebire de oricare altul, Titanic a fost construit pentru a deveni legendă, iar legenda prindea formă odată cu vasul, pe şantierul din Belfast. A câştigat un loc în istoria modernităţii chiar dacă a înregistrat doar o călătorie neterminată. Construit în 4 ani, a navigat 4 zile, iar spre ziua 5 se scufunda deja încet. După mai puţin de 3 ore de la coliziunea cu iceberg-ul, se îndrepta spre fundul oceanului. Aceasta i-a fost povestea, o poveste ştiută de fiecare dintre noi într-o oarecare măsură, dar una care nu va înceta să fascineze şi să inspire.



Fascinaţia unui titan
Tocmai din această fascinaţie au luat fiinţă şi operele de artă construite în jurul poveştii Titanicului. Din 1912 până azi, povestea navei de nescufundat, cum era numită înainte de lansare, a fost ecranizată de multe ori în filme şi documentare. Dezastrul din nopatea de 14 spre 15 aprilie 1912 a inspirat cărţi, piese, picturi, dar mai ales filme. Într-o listă a site-ului de filme imdb.com figurează 24 de titluri, însă dintre toate merită amintite, judecând după criteriul calităţii, filmul lui James Cameron, Titanic, din 1997, A night to remember din 1958, regizat de Roy Baker, mini-seria Titanic: Blood&Steel din 2012 şi documentarul realizat de James Cameron şi actorul Bill Paxton, Ghosts of the abyss din 2003.
Foarte pasionat de povestea vasului, Cameron decide să facă un film despre un mare vas şi o mare bucată de gheaţă. Rezultatul a fost  Titanic. Filmul a fost cea mai costisitoare producţie la vremea respectivă şi a strâns peste 600 milioane de dolari în SUA, înregistrând un record la nominalizările Oscar: 14 nominalizari şi 11 statuete câştigate.  Producţia le-a adus faima şi actorilor principali, Kate Winslet şi Leonardo DiCaprio, aflaţi la începutul carierei. Cameron este cunoscut şi pentru faptul că are tendinţa de a alege pentru filmele sale actori mai puţin faimoşi dar cu mare potenţial. A fost şi cazul Titanicului. Cunoscut pentru devotamentul, exigenţa şi seriozitatea faţă de profesie, James Cameron s-a remarcat prin scrierea, regizarea, co-editarea și co-producerea a două dintre filmele cu cele mai mari încasări din istorie: Avatar și Titanic. Pasiunea pentru povestea Titanicului s-a concretizat apoi în 2003 şi prin documentarul Ghosts of the abyss.   
       
În 2012, la aniversarea a 100 de ani de la marea tragedie, a fost lansată şi seria de 12 episoade Titanic: Blood&Steel, o producţie care vă trimite pe şantierul naval din Belfast pentru a fi martori la constuirea unei legende în contextul social, politic şi religios al vremii.  Producţia a fost premiată la Festivalul de Film de la Monte-Carlo la mai multe categorii şi la Premio Berenice, ambele în 2012. A înregistrat 2 premii şi 10 nominalizări pentru costume, machiaj, coloană sonoră şi actori. Faţă de filmul lui Cameron, care se pune accent pe scufundare, filmul lui Ciaran Donnelly reconstituie cadrul în care a luat fiinţă legenda. Este urmărită povestea vasului de la stadiul de machetă, trecând prin etapele construcţiei, până la lansare şi la plecarea din Southampton.    

Cel mai pictat vas din lume
În pictură vasul a fost imortalizat în numeroase variante de artişti americani precum Edward Walker, George Fraser, James A. Flood, Simon Ficher, Stuart Williamson şi Ken Marschall.
Ken Marschall a realizat unele dintre cele mai interesante tablouri cu subiectul Titanicului într-o manieră realistă. Pictorul şi ilustratorul american a mai redat şi scene cu RMS Lusitania şi HMHS Britannic. Picturile sale au fost folosite în cărţi despre Titanic, mai ales cele cu vasul scufundat. Marschall a fost consultant la mai multe documentare, inclusiv la filmul şi apoi la documentarul lui James Cameron, dar şi la altele. Marschall are un tablou mai aparte în care, în viziunea lui, Titanicul ajunge la New York. Este singurul de acest fel.

Ken Marschall, Titanicul la New York
Ken Marschall, Titanic

Stuart Williamson, sculptor şi profesor englez, a susprins şi el Titanicul în diferite ipostaze pe parcursul scurtei sale călătorii. A mai pictat tablouri cu Olympic, Britannic, Empress of Ireland şi Lusitania.

Stuart Williamson

Simon Ficher, Titanicul în docul de la Harland & Wolff

În muzee…
În America se găsesc şi muzee specializate în care sunt expuse artefacte recuperate de pe fundul oceanului. Câteva dintre ele se găsesc la National Museum of American History. În Tennessee, Pigeon Forge, s-a deschis în 2010 un muzeu, The Titanic Museum, construit după forma vasului. Are expuse 400 de artefacte în 20 de galerii şi este cel mai mare muzeu cu artefacte de pe Titanic din lume.  Unul similar se găseşte şi în Branson, Missouri, numit The Titanic Museum Attraction. Pe locul şantierului  Harland & Wolff, s-a construit în Belfast o clădire-monument, Titanic Belfast, dedicată celor trei vase-surori cu destine similare Olympic, Titanic şi Btitannic.
   
 
Faptul că s-a scufundat nu l-a condamnat la uitare, aşa cum se întâmplă cu majoritatea vaselor pierdute pe fundurile oceanelor. Titanic a renăscut în cinematografie, imaginea i-a fost capturată de numeroşi artişti, iar bucăţi din ceea ce a fost stau la loc de cinste în muzeele special create şi dedicate lui.  Cel mai mare vas al vremii, cea mai mare maşinărie, Titanicul a uimit şi a cucerit lumea pe tot parcursul existenţei sale, precum şi azi, când istoria sa e încă una dintre istoriile lumii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu