Nu este prima dată când încerc să aflu ce leagă arta
şi psihologia, respectiv în ce măsură se regăseşte una în cealaltă. Un lucru însă este sigur: arta înseamnă psihologie, şi nu
ar fii cu putinţă existenţa sa înafara unei organizări la nivel psihic. Nu este
prima dată nici când încerc să pătrund în tainele art-terapiei, cu scopul de
a-i demonstra eficacitatea asupra calităţii vieţii. Am încercat cu alte ocazii,
în eseurile O abordare psihologică a artei,
De la limitele omului la aspiraţiile creatorului şi Arta – metodă alternativă de tratament, să discut despre limita
dintre organic şi spiritual. Este mai mult decât interesant cum arta, acel ceva
care aspiră spre superior, vrea să-şi demonstreze acest statut prin faptul că
poate trece peste limite, peste material şi concret. Rezultatul la care am
putut ajunge este inevitabil lacunar când am vrut să conturez perspectiva
artistului asupra substratului psihologic al artei şi cum anume înţelege el
creaţia ca rod al propriei creativităţi.
Mi-am asumat misiunea unui artist sub
acoperire din dorinţa de a înţelege în profunzime fenomenul artistic, cercetând
multiplele aspecte ale acestuia. De data aceasta mi-am propus să merg mai
departe, plasând accentul pe latura psihologică a procesului creator, pe
organic, pe limitele fiinţei umane. În atingerea acestui scop mi-a fost alături
d-ra prof. Victoriţa Croitor, absolventă de sociologie şi
viitoare absolventă de psihologie.
Creierul, de departe cel mai complex organ, şi psihicul
uman, deşi îndelung studiate, nu ne vor revela probabil niciodată toate tainele
lor, căci încă nu le putem înţelege în totalitate complexitatea. Ceea ce se
întâmplă la nivel psihic ne influenţează în permanenţă stările interioare şi manifestările
exterioare. De unde provine nevoia de a produce artă?
Victoriţa Croitor: Potrivit psihologului umanist american
Abrama Maslow esteticul este una dintre trebuințele superioare ale ființei
umane.
Cum
poate fii înţeles, din punct de vedere psihologic, actul artistic?
Pornesc
de la observația lui John Locke ”În intelect nu există nimic fără să fi
fost înainte în simțuri.” Astfel, actul
artistic presupune o participare, conlucrare
a senzorialului, cognitivului și afectivului, rezultatul fiind autodepășirea,
autocunoașterea și sensibilizarea ființei umane.
Asociația
Americană de Art Terapie definește art
terapia ca fiind o preocupare a
sănătății mentale în care clienții, încurajați de psihoterapeuți utilizează
arta ca suport, procesul și rezultatul creației artistice pentru explorarea
propriile lor sentimente, reconcilierea conflictelor emoționale, încurajarea
conștiinței de sine, gestionarea comportametelor și adicțiilor, dezvoltarea
abilităților sociale, îmbunătățirea orientării sociale, reducerea anxietății
și creșterea stimei de sine.
Arta
presupune o interpretare a realității și a trăirilor interioare, mai puțin
cunoscute cu un puternic substrat cultural, declanșând mecanisme psihice uneori
inconștiente precum și simboluri ale istoriei de viață individuale, dar și colective.
Altfel spus, arta facilitează îmbunătățirea relației dintre o persoană și
mediul său social.
Ce
se întâmplă la nivel neuro-psihic în momentul creaţiei?
Reorganizarea structurilor psihice,
de exemplu gândirea
productivă (creatoare), ce presupune descoperirea unui nou principiu de
relaționare a datelor problemei decât cel însușit deja. Un
exemplu în care apare gândirea productiv-creatoare este cea a ilustrului
matematician Gauss. Pe
când acesta avea 6 ani și era școlar, profesorul a dat elevilor să calculeze
cât mai repede suma numerelor de la 1 la 10. Cum putea fi rezolvată această
problemă? În două moduri: prin asunarea succesivă din aproape în aproape a
numerelor pentru obținerea rezultatului final sau prin restructurarea datelor
problemei, bazată pe faptul că adunând termenii din pozițiile externe (1 și 10,
2 și 9, 3 și 8, 4 și 7, 5 și 6) se obține întotdeauna rezultatul 11, deci suma
finală 55. Acesta a fost modul de soluționare al problemei la care a recurs
Gauss formulând răspunsul foarte repede, în timp ce colegii lui mai calculau
încă.
Din
punct de vedere neuropsihic, prin creația artistică, adică modelaj, pictură,
muzică, dans, teatru sau orice alt tip de artă sunt activați neurotransmițători
precum serotonina și endorfinele, responsabili de apariția stării de fericire.
Sistemul volitiv-motivațional al
psihicului sprijină procesul creativ și afectivitatea. Altfel spus, dacă avem
motivație și voință cu siguranță vom reuși să creăm ceva care să ne reprezinte,
dar în același timp să ne dea și o stare de satisfacție, mulțumire interioară.
Care
sunt beneficiile art-terapiei?
De apariția emoțiilor pozitive este
responsabilă … arta, aș îndrăzni să spun în orice formă a sa. Fericirea este un
sentiment universal dezirabil la care aspirăm
fiecare, tocmai de aceea, nu întâmplător, ziua de 20 martie a fiecărui an este
dedicată acesteia.
Un
alt beneficiu este eustresul, adică emoțiile bune sau așa-numitul stres pozitiv. Arta oferă o
conectare cu self-esteemul, adică la stima de sine. Fiecare dintre noi are
resurse interioare multiple accesibile prin
artă.
Creșterea
calității vieții, îmbunătățirea competențelor sociale, concentrarea pe ceea ce
există bun în viața sa și nu pe ceea ce lipsește pot fi atribuite
creatorului de artă, dar îndrăznesc a afirma și … consumatorului de artă.
Art terapia ne modelează într-un mod
unic, creativ și transcendent.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu