vineri, 2 octombrie 2015

RECENZIE DE CARTE


Arta Antichităţii pe Teritoriul Actual al României


Lucrarea ,,Arta Antichităţii pe Teritoriul Actual al României’’, a doamnei profesoare Ioana Iulia Olaru, apărută în 2013 la editura Artes, Iaşi, are rolul de a ne plasa temporal la rădăcinile din care se trage poporul nostru, la primele rânduri scrise ale istoriei noastre, respectiv ale istoriei artei noastre.
 Scopul, după cum dorea să sublinieze şi autoarea, cu pasiune şi dăruire, este acela de a insufla generaţiilor tinere dragostea şi respectul pentru strămoşi, cât şi preţuirea pentru formele de artă pe care ni le-au lăsat moştenire, şi care după o îndelungată luptă cu timpul au răzbit să ajungă până la noi, pentru a ne învăţa importante lecţii de istorie.
Structurată în patru părţi importante, lucrarea discută în introducere problema perioadelor istorice, împărţite în subperioada antică şi antic-târzie. Astfel, pentru înţelegerea fenomenului  în sine se fixează limitele temporare, geografice şi sunt subliniate principalele evenimente istorice.
În continuare este tratată pe larg arta antică de pe teritoriul României, în epoca preromană. Epoca Antichităţii are o însemnătate deosebită pentru istoria ţării noastre, fiind hotărâtoare pentru dezvoltarea ulterioară. Perioadă relativ scurtă, cu un sfârşit brusc, epoca dinaintea cuceririi romane îşi va pune amprenta asupra întregii dezvoltări ulterioare, contribuind la formarea unei arte în care deşi influenţele externe sunt puternice, ele nu vor putea înlătura în întregime fondul autohton. 
Numeroasele exemple invocate şi studiile de caz ilustrează progresiv evoluţia artei antice de la arhitectura şi artefactele din perioada dacică, trecând prin epoca antică romană de după cucerire, când teritoriul de la nordul Dunării a fost transformat în cele două provincii romane de la graniţa Imperiului Roman: Dacia şi Scytia Minor. Perioada de stăpânire romană s-a conturat în jurul premisei că evoluţia artistică din această regiune a devenit oarecum distinctă de evoluţia artelor din Imperiu.  
Expunerea este apoi continuată cu o conturare a epocii şi artei antice-târzii – o perioadă de tranziţie, care devine o adevărată perioadă de sine-stătătoare, cu caracteristici proprii, care marchează trecerea de la clasicismul antic spre paleocreştinism. Toate aceste perioade sunt prezentate din punctul de vedere al parcursului de-a lungul secolelor al tuturor domeniilor artistice. Antichitatea Târzie atrage atenţia asupra importanţei etapelor de tranziţie dintre marile epoci artistice.
În încheiere sunt punctate câteva concluzii, care explică importanţa studierii artei antice, o artă încadrată în cea imperială, însă cu trasături distincte, datorate condiţiilor politice şi socio-culturale specifice. Lucrarea este întregită de prezenţa a peste 90 de imagini ilustrative, şi a unui glosar de termeni de specialitate.
Aşa cum nimeni nu ar putea să o facă mai bine, autoarea arată că ,,această lucrare doreşte în primul rând repunerea în discuţie a unor valori universale şi penere care trebuie să constituie repere pentru cultura prezentului. Într-o perioadă de globalizare generală (…), culturile regionale trebuie să-şi păstreze identitatea.’’
Studiul încearcă aducerea în atenţie a idealurilor omenirii, într-un secol novator, în care modelele tradiţionale ar trebui să aibă un rol important în noua viziune asupra artei. Lucrarea se bazează pe descoperirile şi cercetările arheologilor, la care se adaugă studiul şi analiza istoricului de artă. Acesta din urmă trebuie să aibă mereu în atenţie descoperirile arheologice ale tuturor epocilor.  
,,Istoria a dovedit-o – întregul fenomen artistic este ciclic, cu întoarceri mereu spre trecut în momentele de criză (…), astfel încât noile viziuni, pentru a fi cu adevărat noi, trebuie să le cunoască pe cele iniţiale’’, mai conchide autoarea. Lucrarea e tocmai o încercare de reactualizare a idealurilor artei tradiţionale şi o ,,încercare de aducere a Istoriei Artei mai aproape de inima şi mintea generaţiei tinere.’’
Totodată, acest studiu este o trimitere indirectă spre perioada contemporană. Astfel se cere o arie largă de investigaţie, trebuind să cuprindă toate domeniile artei: arhitectură, sculptură, pictură, arte decorative, puse în lumină de scrierile istorice.

         
Stud. Cosmina Marcela OLTEAN

ITA, anul I

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu