joi, 19 mai 2016

Cronica de film

Midnight in Paris – înapoi în anii ‘20

O poveste de Woody Allen, una dintre cele mai bune din ultimii ani, Midnight in Paris  (2011) este o comedie romantică, cu caracter de film fantastic, despre o călătorie în timp a unui tânăr scriitor aflat în căutarea inspiraţiei. Pe toată durata filmului se face paralela dintre Parisul actual şi Parisul anilor 1920, care e conturat aşa cum apare în  A Moveable Feast a lui Ernest Hemingway.
Filmul e o coproducţie a grupului spaniol Mediapro şi Gravier Productions, casa de producţii a lui Allen, având în distribuţie nume importante precum Owen Wilson, Rachel McAdams, Marion Cotillard, Léa Seydoux, Kathy Bates și Adrien Brody.
A avut premiera în 2011 la Festivalul de Film de la Cannes, a primit aprecierea criticilor şi a fost răsplătit în 2012 cu un Oscar pentru cel mai bun scenariu original, un Glob de Aur pentru cel mai bun scenariu şi alte 3 nominalizări pentru cel mai bun film, cel mai bun regizor şi cel mai bun Art Direction.

Adriana şi Hamingway

Gil Pender (Owen Wilson) se află în vacanţă la Paris cu logodnica sa Inez şi cu părinţii acesteia. Cei doi urmează să se căsătorească, dar nu totul merge bine, pentru că Inez şi părinţii ei fac anumite presiuni asupra lui Gil. Acesta din urmă ar vrea să se mute la Paris după căsătorie, dar Inez nu vrea să ia în calcul opţiunea. Scenarit la Hollywood, Gil vrea să facă un pas important spre literatură. Deşi aproape gata, simte că lipseşte ceva din cartea la care lucrează. Călătoria ar putea avea rolul de a rezolva problema, crede el. Petrece timp cu Inez, cu părinţii, iar grupului se mai alătură şi doi prieteni, un fost coleg de facultate de-al ei, pedantul Paul, şi soţia lui.
El e genul de scriitor care consideră la fel ca mulţi alţii, că s-a născut în epoca nepotrivită. Pentru el ideal ar fi fost să trăiască în efervescenţa Parisului de la 1920. Aparent totul decurge normal în timpul zilei, se plimbă prin Paris, vizitează Versailles, chiar dacă el nu se simte tocmai în largul său din cauza companiei, dar când miezul nopţii îl prinde singur şi rătăcit pe străzile oraşului, ceva interesant se întâmplă, ceva care îşi va pune amprenta asupra primei cărţi la care lucrează şi care doreşte să iasă bine. Apare de nicăieri o maşină de epocă, iar pasagerii ei îl invită la o plimbare. Acceptă fară ezitare şi fără să-şi dea seama o vreme ce se întâmplă de fapt.
Curând ajunge într-un local vechi, dar animat de petrecerea care are loc şi e surprins când e abordat de o tânără pe nume Zelda. Curând acesteia i se alătură soţul, Scott Fitzgerald, scriitorul !!! Petrece seara cu ei, apoi aceştia îl invită la o cafenea. În secundele următoare se vede la masă cu Hamingway, pe care îl roagă să arunce o privire peste manuscrisul său la o viitoare întâlnire şi să-I dea o părere. Seara se încheie, Gil se întoarce la hotel şi îi vine greu să credă cele întâmplate, dar are de gând să revină.
Când o face are parte de alte întâlniri surpriză: cu Picasso, Belmonte, Dali, Man Ray, Luis Bunuel, T.S. Eliot şi nu numai. E ca şi cum i s-a împlinit visul de a trăi în anii ’20. Repetă experienţa nopţi la rând. Primeşte sfaturi pentru carte de la Gertrude Stein. Ajunge să se simtă atras de amanta lui Picasso, Adriana, şi să pună la îndoială sentimentele pentru Inez. Ar vrea să rămână aici cu Adriana, dar curând află că ea vizează la belle époqhe, că pentru ea asta ar fii viaţa perfectă. Dintr-o întâlnire cu Degas, Gauguin şi Toulouse-Lautrec observă că pentru aceştia ‘’epoca de aur’’ ar fi Renaşterea. Conştientizează acum că poate toţi artiştii visează la ce nu au şi în următoarea noapte la ora 12 nu mai părăseşte prezentul pentru aventuri în trecut. Decide să trăiască în timpul său, rupe logodna cu Inez şi vrea să rămână la Paris.
Dar asta nu e tot… Veţi mai avea parte de câteva surprize în timpul vizionării. Vorbim de o poveste altfel, una inspirată şi mai ieşită din tipare, care ar merita timpul dvs., care vă poate captiva şi amuza. Are toate ingredientele.

Cosmina Marcela Oltean, ITA II