Ne aflăm, din nou, într-o perioadă în care nu putem să nu
ne reamintim de mari valori ale culturii noastre. La data de 15 iunie s-au
împlinit 125 de ani de când marele poet Mihai Eminescu s-a stins pentru a
străluci ca un luceafăr în cetatea stelelor. Iar la 27 iunie s-au împlinit 98
de ani de când Luchian nu a mai păstrat alte flori pe pânza-i magică. Dar
nemuritoarele opere ce le-au lăsat în urmă îi fac să fie mereu vii şi să
strălucească tot mai puternic pe cerul culturii şi artei noastre, luminând
minţile şi inimile iubitorilor de frumos. Se cuvine, aşadar, să îi cinstim
mereu şi să transmitem mai departe din lumina lor.
Cosmina Oltean, Luchian – linii de portret
Un Poet Național și un Poet
Plastic al Florilor
Câți iubitori de frumos nu au găsit alinare,
mângâiere și dreptul cuvenit la visare în opera celui ce și-a pus pecetea pe
inimile lor: Mihai Eminescu? Pe câți nu i-au ispirat versurile lui, pe câți nu
i-au marcat într-un fel sau altul? Unul dintre cele mai frumoase exemple e
însuși maestrul Ștefan Luchian. În anii studiilor sale în străinătate, cuprins
adesea de meloancolia cauzată de dorul de meleagurile natale, de casă și familie,
Luchian își alina sufletul sensibil
cu poezia eminesciană. Poetul Florilor, iubitorul de artă,
găsea în poezia Luceafărului multe răsunete ale propriilor sentimente și
întrebări. De
pildă, ediția a II-a a Poeziilor lui
Eminescu purta numeroase adnotări, semn că pictorul reflectase îndelung asupra
frumuseții și profunzimii versurilor. Deseori sublinia imaginile metaforice
preferate sau nota: ,,concepție
genială!’’. Uneori lăsa penelul deoparte, găsind timp și pentru condei. Poezia
,,Sub cămăși de borangic’’ a avut mândria de a o vedea publicată în nr. 1 din
1890 al revistei ,,Generația viitoare’’. Dar chiar și așa, cel mai bine s-a priceput
să scrie poezii cu penelul său, încălzit de o mână a cărei atigere s-a dovedit
a fi magică.
Poezia din
cuvinte vs. poezia din culori
De altfel, mitul eminescian cucerea imaginația unui tot mai mare număr de
tineri intelectuali ai sfârșitului de secol XIX. Cum putea Luchian să nu se
afle printre ei când se simțea atât de legat de poet prin dragostea pentru
artă, pentru frumos, natură și oameni, prin tainele creației și aspirația spre
absolut? Luchian se arată unul dintre cei mai mari admiratori ai poetului și
fiind adânc impresionat de sfârșitul tragic și nedrept al acestuia, ia
hotărârea de a-i dedica un portret.
Îi recita cu nesăț versurile și fermecat de cele cu care se încheie poemul ,,Din
valurile vremii’’, simte nevoia a-i aduce un omagiu: desenând chipul
poetului. Îl înfățișează interiorizat, aplecat asupra lui însuși, cufundat în
visare, cu ochii închiși, cutremurat de meditație… Imaginea, desenată cu fine
trăsături și modelată de umbre vaporoase, reflectă nu numai sentimentul
poetului, ci și atitudinea creatorului față de poet. Figura Poetului pare
aureolată de raporturile subtile dintre lumină și umbră – contrast tipic
romantic, subliniind viața lăuntrică a personajului. Astfel maestrul oglindește
pe acest chip însuși tâlcul poemului, dar totodată ceva din sine, rememorând la
rându-i povestea de dragoste, neîmplinită, cu Cecilia, marea sa iubire. Apoi,
pentru a fixa și mai precis ceea ce se stăduise a transmite prin portret, scrie
pe desen ultimele două versuri ale poemului:
,,Zadarnic
după umbra ta dulce le întind:
Luchian caută astfel să recheme ,,din valurile vremii’’ chipul lui Eminescu.
Dar gestul ce dovedea afinitatea pictorului cu cel mai mare poet al patriei, nu
a găsit înțelegere din partea lui Titu Maiorescu, căruia îi trimite desenul cu
speranța că ,,marele pontif al Junimii’’ îl va publica undeva, ca un umil, dar
sincer omagiu. Din păcate, dorința sa nu se materializează, întrucât Maiorescu
pare că nu-i înțelesese gestul și scopul acestuia. Desenul trimis a fost însoțit
mai apoi și de o explicație: ,,făcând portretul lui Eminesu, am căutat să-l
reprezint așa cum el adesea obișnuia să stea în odaia lui tăcută, lângă masa de
brad și să cugete, să trăiască în lumea ce o visa. Departe de a face numai un
simplu portret, mi-am dat toate silințele (…) ca oricine l-ar vedea să-l
perceapă c ape un om care a trăit în sfera artelor.’’ Pictorul a înțeles, mai
bine poate ca oricine, spiritul romantic al poeziei eminesciene. Acest poem al lui Eminescu însă a avut puterea
de a genera, în mintea sclipitoare a pictorului, și proiectul unei capodopere.
Cu gândul la aceste versuri, mai târziu Luchian dă unui tablou titlul
,,Amintirea unui vis frumos’’. În chip dramatic, soarta nefericită a lui
Eminescu se repetă, în unele privințe, și în cazul lui Luchian.
Cronica unor ,,întâlniri’’
memorabile
De-a lungul
existenței pictorului, în biografia sa au apărut ,,trimiteri’’ către alte
personalități de seamă ale țării noastre. S-au consemnat unele întâlniri,
directe ori indirecte, între aceste valori. Foarte interesant e faptul că
personalitățile pe care sunt pe cale să le evoc au cel puțin două puncte comune:
meleagurile moldave și nețărmuita dragoste pentru artă și cultură. Nume mari au plecat de pe aceste meleaguri, ce
au căpătat cu timpul rezonanțe naționale și internaționale. Așadar, într-un
perimetru relativ redus, ,,geografia spirituală’’ a locurilor consemnează
existența satului Ipotești, a Livenilor,
Botoșanilor și a Ștefăneștilor – Eminescu, Enescu, Iorga și Luchian…
Drumurile vieții și creației lor i-au purtat în orizonturi îndepărtate. Porniți
pe cărări diferite, spre nemărginirea lumii și a artei, le-a fost dat celor
patru fii iluștrii ai Botoșanilor să-și încrucișeze liniile vieții.
Pe Eminescu maestrul Luchian nu l-a întâlnit, dar față de
el simte o chemare spirituală mijlocită de poezie și măreție, de artă în
general. Îi recită și adnotează versurile și îi dedică, din adâncurile
sufletului, un portret memorabil. Cu Enescu s-a aflat alături în spațiul de
fascinație al muzicii, dar și al unui mare regret, în cazul lui Luchian:
vioara. În final, pictorul s-a consolat cu flautul. De numele lui Enescu se
leagă un moment de înaltă ținută morală, un gest admirabil, consemnat în
biografia lui Luchian. Când viața pierdea din puterea de a-i mai anima trupul
greu încercat de boală, în atelierul ultimilor săi ani și-a făcut apariția un
virtuoz al viorii: Enescu. I-a cântat o oră, apoi a plecat fără a-i mai spune
ceva, și-a rosit șoptit doar numele, ca pentru el. Gestul însă e unul măreț,
pilduitor, e darul unui mare artist pentru un artist mare. Alte
cuvinte sunt de prisos. Cu Iorga ,,s-a întâlnit’’ în chenarul îndoliat al unui
necrolog: ,, … lucrările lui Luchian sunt contrasemnate de acel sever și mare
verificator: Adevărul’’.
Cosmina Marcela OLTEAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu