Cosmina Marcela OLTEAN
Expoziţia Maşinile lui Leonardo da Vinci
Pe 28 martie 2017 s-a deschis, la Muzeul Ştiinţei şi
Tehnicii Ştefan Procopiu din cadrul
Complexului Muzeal Naţional Moldova,
expoziţia Maşinile lui Leonardo da Vinci. Proiectul, fără precedent în
ţara noastră, s-a concretizat din iniţiativa Ambasadoarei Poloniei la
Bucureşti, în colaborare cu societatea ARANEUS
din Polonia. Expoziţia, gândită în scop educativ, aduce în mediul autohton o
serie de invenţii ale artistului şi omului de ştiinţă Leonardo da Vinci.
Exponatele se pliază unor aplicaţii practice, iar publicul este invitat să
interacţioneze direct cu acestea pentru a înţelege mai bine datele din fizică
şi mecanică. Machetele proiectelor tehnice au fost realizate de Giorgio
Ollansci y Tonfer în 2008 la Barcelona. Acestea sunt completate în expoziţie de
replici are unor picturi celebre precum Mona
Lisa, Dama cu hermina, Buna Vestire, Madona între stânci, Madona cu garoafă sau
Cina cea de taină. În ansamblu, expoziţia reflectă cercetarea şi
înţelegerea naturii umane de către marele maestru renascentist. Proiectul
expoziţional se adresează publicului larg, de toate vârstele, pasionaţilor de
artă, mecanică, aeronautică, tehnică militară şi explorare subacvatică. Fiecare
vizitator mai poate învăţa ceva ce nu ştia. Expoziţia rămâne deschisă până la
20 ianuarie 2018.
Leonardo
– omul Renaşterii
Punct de reper al Renaşterii italiene, Leonardo di ser Piero da Vinci este
cunoscut pentru vasta activitate intelectuală din domenii precum pictura,
sculptura, arhitectura, muzica, matematica, literatura, ingineria, anatomia,
geologia, astronomia, botanica, istoria şi cartografia. Numeroşi istorici îl
numesc primul exemplu de geniu universal sau
omul Renaşterii, un om de o
curiozitate neclintită cu o minte inventivă. Potrivit lui Leonardo ochiul nu ne
spune mai multe despre lume decât intelectul. Arta, prin pictură,
serveşte la cunoaşterea lumii şi este filosofie pentru că
obiectivul artei este cunoaşterea lumii vizibile. Artistul nu reflectă
pur şi simplu lucrurile , ci dobândeşte o cunoaştere a lor. Leonardo valoriza
pictura ca pe cea mai perfectă dintre arte
pentru că se foloseşte de cel mai nobil simţ
şi se bazează pe cunoaşterea ştiinţifică
a opticii. Pentru Leonardo, pictura este asemeni ştiinţei
pentru că reproduce şi cunoaşte realitatea.
Printre exponate se numără machete funcţionale după
desenele tehnice ale lui Leonardo. Jurnalele lui sunt pline de proiecte tehnice
din care reiese importanţa acordată mecanicii. Inginer versatil şi ingenios,
Leonardo a transmis prin invenţiile sale idei care se pun în practică şi azi. Fascinat
de măsurarea timpului, a proiectat un cronometru
mai precis decât alte ceasuri din epocă. Cel mai important aport la această
invenţie ţine de faptul că el a introdus arcuri în loc de greutăţi pentru
acţionarea mesanismului. Pentru a îmbunătăţi tehnicile de asediu, a proiectat
multiple tipuri de scări. Scara sa extensibilă cu mecanism de ajustare
este similar celei folosite azi de pompieri. Printre schiţele din 1493 găsim un
prototip al elicopterului de azi, turbina
aeriană. În notiţele sale Leoardo scria: dacă cineva vreodată se poate înălţa şi îndeplini visul meu de a
călători deasupra solului, atunci va face acest lucru cu o construcţie similară
acestia. Leonardo a proiectat diverse maşini de zbor. A făcut cercetări
intense asupra zborului păsărilor şi a construit chiar el un ornitopter având la bază structura
aripilor de liliac. Leonardo a proiectat între 1483-’86 şi un anemometru, un indicator al vitezei
vântului. Primul aparat de acest fel i-a aparţinut arhitectului Leon Battista
Alberti în 1450. Elveţianul Olivier Vetti-Teppa a făcut un experiment pe baza
proiectului şi instrucţiunilor lui Leonardo la desenul paraşutei din 1485.
Acesta a confecţionat paraşuta, a sărit şi a aterizat cu succes. Leonardo a mai
proiectat ziduri de apărare şi poduri. Unul dintre cele mai interesante
proiecte de acest gen este un pod
turnant ce datează din 1502. Podul
rotitor imaginat de Leonardo, iniţial
în scop militar, s-a dovedit realizabil abia în secolul IX. La 31 octombrie
2001, artistul norvegian Vebjørn Sand a construit un pod de 100m lungime după
proiectul lui Leonardo, care uneşte Norvegia de Suedia şi poartă numele maestrului
renascentist.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu