Suntem zilnic asaltaţi de mii de imagini, mai ales că reţelele sociale şi mass-media sunt o rutină pentru mulţi. Fotografia ne poate aduce aproape locuri îndepărtate, momente istorice importante sau momente şi evenimente trecute din propria existenţă. Fotografia se constituie printr-o materializare a memoriei noastre şi ne poate da informaţii despre lucruri pe care poate nu le vom experimenta niciodată.
Uneori, privind cu ochiul liber ne scapă detalii, iar
fotografia le poate scoate în evidenţă, ne poate face să vedem. Totuşi, din
multitudinea de fotografii peste care ne trecem zilnic privirea, puţine au
impact astfel încât să ne rămână în memorie. Menirea oricărei fotografii este
aceea de a transmite ceva şi de a creea un sentiment. Aşa cum bine ştim,
cuvântul “fotografie” tradus din greacă înseamnă “desen cu lumina”. Foarte
adevărat, deoarece fotografia nu poate exista în absenţa luminii.[1]
Orice fotografie rezultă din lumina reflectată de subiect. Până în secolul XIX,
atât imaginile artistice cât şi cele tehnico-utilitare, funcţionale, cum erau
planurile sau hărţile, erau toate concepute de mână. Odată cu fotografia,
numărul tehnicilor şi al aparatelor ce pot da copii ale realităţii s-a mărit
continuu.
Ion Pillat descria fotografia ca pe o “eternitate de-o
clipă”[2],
datorită capacităţii sale de a stoca fragmente de realitate. Dar “fotografia nu
înfăţişează neapărat ceea ce nu mai este, ci doar ceea ce a fost”, era de
părere Roland Barthes. “În faţa unei fotografii, conştiinţa n-o ia neapărat pe
calea nostalgică a amintirii ci pe calea certitudinii: esenţa fotografiei este
de a ratifica ceea ce există”[3],
mai nota autorul în însemnările sale despre fotografie. În descifrarea
sensurilor unei fotografii, Barthes şi alţi teoreticieni au căutat sisteme ce
s-ar putea aplica pentru a decoda orice mesaj fotografic. În eseul “Mesajul
fotografiei”, autorul descrie fotografia ca având un mesaj denotativ şi unul conotativ[4],
un mesaj din realitatea exactă şi unul ce trebuie dedus. Lectura acestui mesaj
e puternic influenţat de contextul în care are loc. Astfel, ca orice produs
cultural, fotografia tinde să perpetueze ideile dominante în societate.
“O fotografie nu e doar o imagine, o interpretare a
realului. O fotografie e o amprentă, o urmă, ceva luat direct din realitate,
precum urma pictorului sau o mască mortuară”, spunea Susan Sonntag. Piaţa
comunicării e uneori o piaţă a informaţiei, iar alteori a interesului, dar de
cele mai multe ori este vorba despre o combinaţie între cele două.[5]
Fotografia de presă, fotografia publicitară, fotografia de modă ori cea
electorală, sunt mereu prezente pe piaţa comunicării. Fotografia devine marfă
începând cu secolul XX. Până atunci, aceasta era folosită preponderant pentru
albumele de familie. Ziarele încă publicau imagini produse de artişti pentru
a-şi ilustra paginile, iar publicitatea se afla într-un stadiu incipient. Pe la
sfârşitul secolului XIX au existat câteva încercări de a scoate fotografia
dintre copertele albumelor personale, iar în publicitate, una dintre primele
intenţii de a folosi fotografia aparţine fotografului Desderi, care şi-a oferit
serviciile participanţilor la Expoziţia Universală de la Paris din 1855. Cât
despre fotografia electorală, americanul Mathew Brady este autorul primei
fotografii de acest gen. “Datorită portretului făcut de Brady am devenit
preşedinte al Statelor Unite”, declara Abraham Lincoln după alegerile
prezidenţiale din 1860.[6]
Momente
din istoria fotografiei
În anul 300 î.Hr., filosoful grec Artistotel făcea
primele observaţii cu privire la trecerea luminii printr-un mic orificiu al
unei încăperi aflate în întuneric. În secolul X, arabul Hassan Ibn Hassan a
descris în lucrarea sa “Book of optics”, ceea ce ulterior a căpătat numele de camera obscura. În descrierea sa, arabul
vorbea despre eclipsă. Camera obscura, precursor
al aparatului de fotografiat, putea doar să proiecteze o imagine pe un fundal:
ecran sau coală de hârtie, însă acest procedeu a fost mult folosit de artişti
pentru realizarea schiţelor. Oamenii de ştiinţă căutau o cale de a permanentiza
imaginea. În 1727, fizicianul german Johann H. Schultze a descoperit că
sărurile de argint se înnegresc în contact cu lumina. 50 de ani mai tâziu,
chimistul suedez Carl Scheele a arătat că schimbările provocate de lumină
asupra sărurile pot fi permanentizate prin tratament chimic.
În 1826,
inventatorul francez Joseph Nicephore Niepce a reuşit să obţină o imagine
permanentă în camera obscura. Acesta a acoperit o placă de metal cu substanţe
chimice fotosensibile, apoi a aşezat placa timp de cca 8 ore în camera obscura.
În urma acestei tehnici a rezultat prima fotografie din lume, iar tehnica a
fost ulterior perfecţionată de Daguerre. Totuşi, sensibilitatea emulsiei şi
luminozitatea obiectivelor erau atât de
slabe încât expunerea era de 5 până la 10 minute. Abia prin 1859-’60 s-au putut
face fotografii bune, cu subiecte dinamice. În 1839, britanicul William H.Fox
Talbot anunţa că a inventat hârtia fotosensibilă, iar imaginile realizate de el
au fost numite talbotipii sau calotipii, dar acestea nu erau la fel de clare
precum dagherotipiile. Prin 1935 a apărut şi fotografia color, însă
fotografii au preferat multă vreme filmul alb/negru. În prezent, fotografia
ocupă un loc important atât în sfera artei, cât şi în domenii precum
comunicarea şi cercetarea.
Scurt
istoric al fotojurnalismului
Fotografia a putut să apară în presa scrisă abia când
mijloacele tehnice de tipărire au trecut la un nivel superior. În studiul
“Istoria fotojurnalismului”, Paul Almasy crede că prima fotografie de presă
poate fi considerată cea a vameşului francez Jules Itier, realizată în 1843.[7]
Dagherotipiile realizate de acesta se mai găsesc doar în cărţile dedicate
istoriei fotografiei, deoarece ziarele acelor vremuri publicau exclusiv desene
şi gravuri. În anii 1840, se lansau simultan în Europa revistele ilustrate cu
gravuri. “Illustrated London News”, fondată în 1842, era o revistă cu apariţie
săptămânală care se baza pe ilustratori pentru a reprezenta vizual cele mai
importante evenimente ale prezentului.[8]
Multe alte publicaţii i-au urmat apoi exemplul. La acea vreme, artştii erau de
fapt “fotoreporterii” care acopereau diferite evenimente. Fotografia
propriu-zisă era considerată pe atunci prea rigidă, fiind preferate gravurile
ce reflectau realitatea din perspectiva artistului. De multe ori însă, artistul
grava după o fotografie. Prin anii 1860, gravura era considerată “o meticuloasă
reproducere a realităţii din sfera de obiectivitate a mediului în sine”[9].
Înainte de 1890, fotografia se publica doar ocazional în ziare, exceptând două
ziare americane: “World” a lui Joseph Pulitzer şi “Journal” a lui W.R. Hearst[10],
în care fotografia reprezenta cheia succesului.
În presa anglo-saxonă, fotografia s-a impus mult mai
repede: “New York Daily Graphic” publica în martie 1880, o fotografie pe prima
pagină. Prin 1890, ilustraţia se adapta treptat convenţiilor fotografiei.
Marele jurnal francez “L’Illustration” a început să publice fotografii în 1893,
dar a continuat să acorde o pondere mai mare desenelor până în 1908. Abia după
1912, cititorii puteau găsi câte o fotografie pe fiecare pagină. Ultimele
decenii ale secolului XIX au fost o perioadă de mare progres tehnic şi de
schimbări sociale majore, iar fotojurnalismul a urmat această evoluţie. La
începutul secolului XX, s-a observat că prezenţa fotografiei în presă sporeşte
vânzările. Ziarele britanice “Daily Mail”, “Daily Mirror” şi “Sunday Graphic”
încep să acorde fotografiei un loc tot mai important.[11]
Conceptul de “reportaj fotografic” se impunea deja. Exceptând tabloidele, care
publicau fotografii de dimensiuni mari cu accidente, violenţă ori scandaluri,
fotografia apare rar în ziarele anilor 1920 din Europa şi America de Nord.
Dintre marii fotoreporteri ai perioadei interbelice, un nume important este
Margaret Bourke-White, primul fotoreporter angajat cu normă întreagă la revista
americană “Life”, care a dominat şi continuă să domine presa ilustrată din
lume.
Cu toate acestea, intrarea fotografiei în lumea presei
s-a produs în 1856, când fotograful englez Roger Fenton, asistat de românul
Carol Pop de Szathmari au realizat o serie de fotografii în timpul Războiului
Crimeei. Fotografiile lor au fost publicate în “Illustrated London News” şi în
“Il Fotografo”. Fotograful François Aubert a realizat fotografii în timpul
Războiului din Mexic, în 1860, imortalizând şi execuţia împăratului Maximilian.
Autor al potretului lui Lincoln, Mathew Brady a realizat 8000 de fotografii în
timpul Războiului de Secesiune (1862-’65).
Fotografia
şi tehnologia
Fotografia a depins întotdeauna de dezvoltarea
tehnologică şi economică a societăţii. John Tagg afirma că dezvoltarea
fotografiei este “un exemplu al creşterii capitalismului în secolul XIX”.
Tehnologia a produs mereu efecte semnificative în evoluţia fotojurnalismului la
nivel de conţinut, distribuţie şi rol social.[12]
Apariţia culturii mărfii în secolul XIX a reprezentat principalul factor de
influenţă asupra modului în care fotografia s-a dezvoltat şi a fost folosită.
Prin anii ’30 ai secolului XX, editorii americani au devenit mai conştienţi de
importanţa fotografiei în ziare şi de faptul că astfel pot capta mai uşor
atenţia cititorilor. Curând, britanicii şi francezii le-au urmat exemplul.
Începând cu revista “Life”(SUA) sau “Picture Post”(Marea Britanie), presa
scrisă publica imagini dramatice care generau un fel de senzaţional, pe care
Susan Sonntag îl descria ca “un spectacol produs de fotojurnalism”. În Franţa,
în “Paris Soir”, Jaques Prouvost declara că “fotografia a devenit regina
timpurilor noastre, nu vrem doar să ne informăm, vrem şi să vedem.[13]
“Fotojurnalismul e încă unul dintre domeniile în care putem observa o societate
a spectacolului”, afirma Liz Wells. “Deşi vorbim despre o latură a fotografiei
care se ocupă cu livrarea de informaţii şi ştiri, fotojurnalistul e conştient
că pentru a atrage atenţia asupra publicaţiei şi pentru a încuraja vânzarea, e
nevoie de imagini spectaculoase. Astfel, viaţa e prezentată ca o imensă
acumulare de spectacole”, mai spunea ea.[14]
La sfârşitul secolului XX, dezvoltarea fotografiei a fost puternic influenţată
de contextul social şi economic. Fotografia este atât o unealtă culturală ce a
devenit mercantilă, cât şi un mijloc de a promova cultura mărfii prin reclamă
şi alte metode de marketing.
Fotojurnalismul
– relatarea vizuală a informaţiei
Imaginea ca obiect ideal nu aparţine doar câmpului
artei. Fotografiile de presă sunt în primul rând documente, rolul lor fiind
acela de a arăta unde şi când s-a petrecut ceva important. Fotografiile de presă
oferă o viziune asupra lumii, exprimată prin simboluri. Adevărul sau falsitatea
dintr-o imagine poate fi descrisă ca o corespondenţă sau neconcordanţă între
informaţia de conţinut, imagine şi faptul în sine.
Fotojurnalismul este definit ca fiind relatarea
vizuală a informaţiei. Cititorii au început să ceară mai mult, n-au vrut
doar să citească, ci să şi vadă. În
timp, folosirea fotografiei în ziare a devenit un lucru banal, obişnuit, însă
scopul acesteia e important şi complex. Fotografia a devenit indispensabilă în
presă, iar un material documentat fotografic va câştiga întotdeauna în faţa
unuia neilustrat. Fotografia de presă oferă posibilitatea de a vedea secvenţe
la care majoritatea publicului nu are acces altfel, fie din motive de
securitate sau protocol, fie din cauza distanţei. Astfel, fotoreporterul
creează o punte între cititor şi realitate. Dar pentru că vorbim totuşi despre
o realitate mediată, nu putem vorbi despre un adevăr absolut. Fotojurnalismul
nu poate fi neutru, ci doar cât mai puţin subiectiv.
Fotojurnalismul
este un act subiectiv responsabil, spunea fotoreporterul Mihai Vasile, într-un interviu. Chick Harrity,
fotoreporter la US News and Word Report, afirmă că fotoreporterul trebuie să relateze o ştire astfel încât cititorul să-şi
dorească să fi fost prezent la locul evenimentului.[15]
Sau, dacă ar fi să continui ideea, fotoreporterul ar trebui să aibă capacitatea
de a face cititorul să se simtă ca şi cum s-ar afla acolo şi ia parte la
întâmplări. “Marea minune” a fotografiei
de presă constă în capacitatea acesteia de a-l transforma pe privitor în
“martor ocular”, spunea Eugen Iarovici.
Fotojurnalismul este o alăturare a două medii de
comunicare: verbală şi vizuală. Puterea unei fotografii bune este aceea a
mesajului transmis clar şi care e uşor înţeles, este dată de o compoziţie
simplă şi trebuie să redea corect experienţa umană şi cu simţ al
responsabilităţii sociale. Luând în calcul şi spaţiul limitat din presă, rolul
fotografiei devine şi mai important deoarece trebuie să completeze textul. De
aceea, accentul cade pe claritate, dinamism şi putere de atracţie. Pentru a
reţine atenţia, o fotografie trebuie să fie informativă, educativă, interesantă
sau moralizatoare.[16]
Fotojurnalismul contemporan trebuie privit într-un mod complex şi interdisciplinar.
În societatea contemporană, fotografia e omniprezentă. Domenii precum
cercetarea, educaţia, presa, publicitatea, mass-media sau internetul nu se pot
lipsi de fotografii, ba mai mult, toate aceste domenii depend de acest tip de
suport vizual şi nu mai pot exista doar în baza unui suport scris.
Genuri
în fotografia de presă
În ceea ce priveşte genul, fotografia de presă
cunoaşte opt tipuri. Portretul în fotografia de presă poate fi portret
pictural, unde accentul cade pe aspectul plastic, estetic sau portret
funcţional, în care trebuie redată personalitatea subiectului. Portretul din
fotografia de presă trebuie să includă elemente cu valoare informativă precum
expresie, gesturi, atitudine. Primul portret de presă este considerat cel al
preşedintelui Lincoln, realizat de Mathew Brady. Celelalte tipuri de fotografie
sunt fotografia de fapt divers, fotografia de sport, de spectacol, de
ilustrare, fotografia electorală, fotografia publicitară şi cea de modă.
Fotografia publicitară a dus la crearea unui adevărat cult al mărfii, devenind
principalul mijloc de promovare a unui produs. Ştim bine că publicitatea este
unul dintre fenomenele cele mai pregnante ale societăţii contemporane. E de la
sine înţeles că tehnica fotografierii şi echipamentul necesar variază în
funcţie de tipul de fotografie practicat.
Se ştie că fotografia de artă încorporează valoare
estetică şi concept, dar poate deţine şi informaţii care să-i confere valoare
documentară. Fotografia de presă este una de tip tehnico-utilitar, prin urmare
valoarea estetică şi conceptul nu sunt atribute esenţiale, însă dacă le
încorporează şi pe acestea, fotografia de presă poate deveni demnă de a fi
contemplată estetic şi poate trece cu uşurinţă din planul utilitar în cel
artistic. Mulţi fotoreporteri se pot lăuda cu premii pentru fotografie, unii
realizând cadre ce au rămas în istoria fotojurnalismului. De fapt, atât
fotografia de artă cât şi fotojurnalismul de calitate se vor afla mereu la
graniţa dintre artă şi tehnică şi nu vor fi niciodată două practici prea
îndepărtate.
Cosmina Marcela OLTEAN
[1] Peter K. Burian, Robert Caputo, Photography Field Guide – Secrets to making
great pictures, National Geographic, Ed.Egmont, 2003, Washington DC,
p.6
[3] Roland
Barthes, Camera luminoasă. Însemnări
despre fotografie, trad. Virgil Mleşniţă, Ed.Idea Design&Print,
Cluj-Napoca, 2010, p.77
[8] Liz
Wells, The photography reader,
Routledge, London&New York, 2003; Karin E. Becker, Photojournalism & the tabloid press, p.292
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu