Johannes Vermeer, maestrul
uitat şi redescoperit
Lucrările de specialitate nu oferă multe date despre
viaţa marelui pictor olandez Johannes Vermeer van Delft, asta ştim bine deja
pentru că este menţionat în fiecare carte sau articol ce are ca subiect viaţa
şi opera acestui pictor, iar numărul redus al pânzelor (aproximativ 40),
depăşeşte cantitativ informaţiile biografice. Când vorbim despre Vermeer,
vorbim despre acea tipologie de artist pe care poţi ajunge să-l cunoşti doar
prin intermediul operei. Însă mulţi artişti şi scriitori ar vrea să fie
cunoscuţi şi judecaţi doar prin prisma a ceea ce au realizat. În unele cazuri,
ca şi în cazul de faţă, nu există altă cale.
Povestea lui Vermeer este una
poate chiar mai enigmatică decât a altora. Abilul
mânuitor de clar-obscur-uri savante şi de trompe l’oeil-uri derutante, a fost
în timp încărcat cu atâta mitologie critică încât riscă să rămână pentru
totdeauna o tulburătoare enigmă[1],
dar cu toate acestea Vermeer rezumă
Olanda, după cum spunea Elie Faure. Théophile Thoré-Bürger afirma că arta
secolului XII se maifestă în două direcţii potrivnice: emotivitatea lui Rembrandt şi Rubens, pe de o parte, iar pe cealaltă
luciditatea rece a lui Velázquez şi Vermeer. Ca şi Rembrandt, Vermeer s-a
aflat înaintea epocii sale, a fost puţin cunoscut în timpul vieţii şi repede
uitat după moarte. La rândul său, Vitale Bloch[2]
spunea despre arta lui Vermeer că este o
împlinire şi o sinteză a stilului de viaţă olandez.
Primul tablou al lui Vermeer datează din 1656. Nu se
ştie cu cine a studiat şi unde a mai călătorit. Probabil a fost elev al lui
Carel Fabritius, la rândul său discipol al lui Rembrandt.[3]
O analiză a pânzelor sale demonstrează că multe îl leagă de Carel. Viaţa sa
personală este învăluită în tăcere, iar arhivele nu ne ajută sub acest aspect.
Împovărat de griji familiale, tată a 11 copii, cade adesea pradă problemelor
financiare, însă chiar şi aceste menţiuni sunt laconice. Pe la 1660, creaţia
lui Vermeer pare să-şi atingă culmea. Ca şi în trecut, figura femeii tinere se
menţine în centrul atenţiei sale. Nici unul dintre pictorii olandezi, de
dinainte sau de după el, nu i-a adus asemenea elogii.
“Fata cu cercel de perlă”, un tablou-simbol al artei olandeze
Secolul XVII, Delft, Epoca de Aur Olandeză, cca 1665 –
iată cadrul în care se producea faimosul tablou “Fata cu turban” sau “Fata cu
cercel de perlă” (44,5X39cm) aflat în momentul de faţă în Muzeul Mauritshius
din Haga. Tabloul ne prezintă o tânără cu ochii miraţi şi gura întredeschisă,
ce se desprinde dintr-un fundal întunecat. Galbenului-verzui al rochiei îi
corespunde culoarea turbanului: galben pal şi albastru-azuriu. Lumina îi dă
reflexii schimbătoare privirii, buzelor şi perlei din cercel, pe care parcă o
aprinde. Daudet a asemuit efectul emoţional al acestei opere cu cel al Mona
Lisei lui Leonardo[4] şi
aşa cum aceasta din urmă este o mare capodoperă şi un simbol al artei italiene, “Fata cu cercel de
perlă” este un tablou-simbol al artei olandeze. O problematică plastică foarte
asemănătoare este reluată de Vermeer în “Studiu de fată” şi în “Fată râzând”,
în care subiectele sunt redate în aceeaşi postură. Ultima are în comun cu
faimoasa “Fată cu cercel de perlă” atât postura cât şi cercelul cu perlă.
Suprema măiestrie a artei vermeeriene ţine de poetica
luminii, mijloc prin care pictorul va uimi întotdeauna. Lumina lui Vermeer e
una paradoxală: învăluitoare sau rece,
tandră, cristalină sau impersonală, matrice a unei călduri umane greu de
definit.[5] Arta lui Vermeer este o artă superioară,
spunea R. Genaille. El îşi concepe
compoziţiile în funcţie de lumină, proiectând-o atent asupra părţilor
esenţiale, pentru a obţine modeleul şi expresia urmărite. Totul e construit
geometric la Vermeer, după rapoarte precis calculate. Departe de a reduce
această geometrie la o rigoare abstractă, Vermeer îi alătură bogăţia tonurilor
şi emoţia. Acordul lor perfect creează frumuseţea unor lucrări precum “Fata cu
turban”[6],
mai spunea acesta. Arta lui Vermeer este o reverie închisă în forme perfecte şi
totuşi familiare, ce a plasticizat viaţa lucrurilor mărunte. Vermeer a reuşit
să înalţe în planul expresiei limbajul expresiv al lucrurilor mute. Ceea ce
tulbură în arta sa este tocmai puritatea şi armonia lăuntrică. Universul
plastic a lui Vermeer este construit în jurul omului. Deşi pictează subiecte
realiste, chipurile şi scenele pictate de Vermeer capătă un deosebit accent de
umanitate şi rămân simple. Marea taină a picturii sale stă în tehnica luminii
şi în puterea de înnobilare a figurii umane.[7]
În arta lui Vermeer au predominat astfel de
reprezentări ale unor tinere în situaţii narative. În “Fata cu cercel de perlă”,
fundalul aproape negru, neutru, creează un efect puternic tridimensional
personajului.[8]
Acesta era un proces introdus şi recomandat de Leonardo da Vinci, care nota că
un fundal închis la culoare scoate personajul în evidenţă şi-l face să pară mai
luminos.[9]
Văzută din semi-profil, fata este surprinsă în momentul când se întoarce spre
privitor, iar buzele întredeschise parcă ar vrea să ne vorbească. Pentru acest
tablou, pictorul a folosit culori pure şi a ales să reducă paleta la câteva
tonuri. Vermeer creează forme folosind lumina şi nu linia.[10]
Se ştie că turbanele erau accesorii la modă în Europa secolului XV. Elementul
de bază al tabloului este reprezentat de perla din urechea fetei. Specialiştii
sunt de părere că Vermeer nu a deţinut o perlă adevărată de dimensiunea celei
redate în tablou şi că de fapt cercelul era probabil din metal ori sticlă. Felul
în care fata priveşte peste umăr reproduce stilul portretului introdus de
Tizian în “Ariosto”.
“Fata cu cercel de perlă” este modelul misterios al
maestrului olandez Jan Vermeer. Te face să te întrebi dacă se întoarce spre
tine în momentul când te priveşte sau se pregăteşte să se întoarcă cu spatele,
de ce are acea expresie, ce o preocupă, la ce se gândeşte, iar lista de
întrebări poate continua. “Mona Lisa Nordului” aparţine unui stil olandez de
pictură idealizată şi unui stil de portretistică de o mare expresivitate. Modelul
nu pozează, după cum se obişnuia în portrete, ci este surprins astfel în
momentul când se întoarce, ceea ce poate ar explica expresia de mirare a fetei.
În loc să fie un element dintr-o scenă de teatru, aşa cum obişnuieşte Vermeer
să creeze în scenele sale de interior, ea devine un subiect explorat
psihologic. Turbanul subliniază caracterul lumesc al clasei negustorilor ce
comandau astfel de tablouri, iar perla – simbol al bogăţiei, apare ca o
exagerare, ca un miraj al bogăţiei. Imaginea tinerei stârneşte multe
controverse şi contradicţii. Prezenţa ei este pătrunzătoare şi totodată subtilă,
exprimă o oarecare îngrijoare, dar şi mult calm. Acest tablou reprezintă
începutul unei perspective moderne, atât în ceea ce priveşte pictura olandeză,
cât şi noii factori economici şi politici ai vremii.[11]
În timpul vieţii Vermeer nu a reuşit să câştige o
faimă internaţională, iar după moarte a fost complet uitat. Conform criticilor,
arta sa a fost redescoperită şi analizată de criticul francez Théophile Thoré.
“Fata cu cercel de perlă” a devenit o un tablou iconic pentru arta lui Vermeer
abia pe la sfârşitul secolului XX, odată cu expoziţia “Johannes Vermeer” de la
National Gallery of Art din Washington, D.C. (1995) şi cu apariţia romanului
istoric “Fata cu cercel de perlă”, un best-seller semnat de Tracy Chevalier în
1999. Dacă tabloul a inspirat un roman, acesta din urmă a inspirat un film: “Girl
with a Pearl Earing”, apărut în 2003, care se poate lăuda cu o nominalizare la
premiile Oscar[12],
în care cunoscutul actor Colin Firth îi dădea viaţă maestrului Vermeer. Un mare
actor readuce la viaţă un mare pictor. “Fata cu cercel de perlă” ne priveşte şi
azi de dincolo de timp ca şi cum nu ar aparţine unui anumit loc.[13]
Adevărat, întrucât a devenit iconică şi universală.
Scriitoarea
Tracy Chevalier despre “Fata cu cercel de perlă”
Tracy Chevalier, autoarea romanului istoric “Fata cu
cercel de perlă”, dezvăluia în 2012, în cadrul conferinţelor TED, povestea din
spatele cărţii ce a avut în centru capodopera lui Vermeer. Scriitoarea povestea
că atunci când intră într-un muzeu trece repede cu privirea peste toate
tablourile expuse şi se opreşte doar în faţa acelora care dintr-un motiv sau
altul o intrigă, o fac să-şi pună întrbări şi care îi fac imaginaţia să creeze
poveşti interesante în jurul lor.[14]
Printre tablourile care au avut acest efect asupra imaginaţiei sale se numără
“Fata cu cercel de perlă” a lui Vermeer. Avea 19 ani când a văzut-o prima dată,
a intrigat-o, i-a aprins imaginaţia, aşa că a început să se documenteze cu
privire la viaţa şi opera lui Vermeer, istoria vremii şi a petrecut câteva zile
în Delft. Citind şi-a dat seama că se ştiu puţine lucruri concrete despre
pictor, iar acest lucru i-a convenit şi a bucurat-o pentru că astfel avea o
mare libertate în a-şi contura povestea şi propria ipoteză cu privire la
contextul apariţiei tabloului. Şi-a cumpărat un poster ce reproducea opera, pe
care îl are şi azi acasă, pentru a putea privi tabloul în timp ce scria
povestea.
Ea mărturisea că ceea ce i-a atras atenţia au fost minunatele culori, felul cum îi cade lumina
pe faţă şi privirea ei, o sumă de contradicţii. Spunea că a privit-o
îndelung şi că niciodată nu s-a putut decide asupra a ceea ce exprimă de fapt
privirea ei: bucurie sau tristeţe.[15]
În povestea lui Chevalier, privirea fetei ar reflecta sentimentele ei pentru
pictor. Povestea lui Chevalier este povestea din spatele privirii fetei. Deşi se
bazează şi pe datele biografice cunoscute, povestea lui Tracy Chevalier este în
mare parte fictivă, însă atât cartea cât şi filmul reuşesc să ne trimită înapoi
în timp, în Olanda secolului XVII, pentru a lua parte la evoluţia şi apariţia
unei capodopere. Cartea lui Chevalier, devenită repede best-seller şi filmul
nominalizat la Oscar, au contribuit semnificativ la promovarea artei lui
Vermeer. Datorită lor, un public mult mai numeros a aflat despre arta lui
Vermeer, iar faima “Fetei cu cercel de perlă” a crescut şi s-a răspândit. În
2012, capodopera lui Vermeer a călătorit şi a fost expusă în muzee din Japonia,
Italia şi SUA, pentru ca în 2014 să revină în Olanda, de unde nu va mai pleca,
după cum anunţa la acel moment conducerea muzeului din Haga.
Cosmina Marcela OLTEAN
[7] Nicolae
Argintescu-Amza, Vermeer, un mare poet al
realismului olandez, Ed.Meridiane, Bucureşti, 1967, pp.15-19