„My maker told his tale … And I will
tell you mine.”
„Perhaps, I thought, this was the way of the world. It would hunt you and kill
you just for being who you are.” — Frankenstein (2025)
Reinterpretarea
poveștii lui „Frankenstein”, spusă altfel de Guillermo del Toro, pare a
sublinia faptul că oamenii creează monștri dintotdeauna, că monstrul a fost
mereu o creație umană și o reflexie a părților întunecate și ascunse de om.
Poate cea mai importantă idee e aceea că adesea ai mai multe de învățat de la
monstru, dacă ești deschis către versiunea lui, decât de la „cei buni”, care
l-au creat; că monstrul e alcătuit din bucăți ce nu stau bine una lângă alta și
prinde formă treptat prin judecată, respingere și forțarea unor limite.
„Poate, mi-am spus, asta e natura lumii: te va vâna și te va ucide doar
pentru faptul că ești cine ești.”
Orice poveste care
implică un monstru sau un personaj negativ e, totodată, o oglindă întoarsă spre
noi. În acest nou film, povestea clasică a lui Mary Shelley prinde viață
printr-o lentilă sensibilă și profundă.
Monstrul
ca oglindă umană
Pentru Guillermo del
Toro, monstrul nu este doar un aparat de groază – el e o oglindă întoarsă către
oameni. În reinterpretarea sa, creatura lui Frankenstein (interpretată exemplar
de Jacob Elordi) nu este un simplu monstru, ci un suflet rănit și reflexia unor
nesiguranțe, greșeli și visuri.
„My
maker told his tale … And I will tell you mine”. Aceasta
nu este doar o replică, ci o declarație de autonomie morală – monstrul devine
naratorul propriei suferințe.
Victor Frankenstein, așa
cum îl portretizează Oscar Isaac, nu este doar un savant impulsiv, ci un artist
egocentric, obsedat de putere, care nu înțelege pe deplin ce înseamnă să dai
viață. Așadar, monstrul nu este doar o greșeală, ci produsul direct al
judecății, al respingerii și al limitării pe care omul le impune creației sale
– și, paradoxal, al propriei lumi interioare.
Poți
învăța multe de la monstru
Del Toro ne provoacă să
acceptăm ideea că, de multe ori, monstrul are mai multe lecții de oferit decât
cei care îl prezintă drept greșeală sau amenințare. În acest Frankenstein, creatura nu este doar
violentă sau brută: este filosofică, vulnerabilă, capabilă de dragoste și
reflecție.
Prin suferința sa, el ne
arată ce înseamnă abandonul, ce înseamnă să fii condamnat la izolare din cauza diferenței
– și, totodată, câtă forță poate exista într-o ființă care încearcă să se definească
mai presus de etichete.
În acest sens, del Toro
sugerează că nu ar trebui să judecăm monștrii doar după chip sau temeri. Poate
că uneori lecțiile cele mai profunde nu vin de la „binefăcători”, de la cei
care cred că fac lumea mai „bună” prin control și ordine, ci de la cei pe care
îi respingem — pentru că aceia reflectă consecințele propriilor noastre
acțiuni.
Judecata,
respingerea, construirea monstrului
Tema judecății și a
excluderii este centrală în mai multe povești clasice, dar o întâlnim și peste
tot în jur, chiar zilnic. Monstrul nu apare pur și simplu: el e rezultat al
unui experiment, da, dar și al unei al unei izolări împinse de teamă. Prin
ochii lui del Toro, respingerea nu este pasivă; ea modelează monstrul. Atunci
când societatea refuză să vadă, când nu oferă compasiune sau dialog, monstrul
nu rămâne stătător: se transformă, devine conștient de propria suferință și, în
această conștiență, capătă o forță morală și existențială.
În acest context, del
Toro pare să ne avertizeze: dacă nu ne tratăm unii pe alții cu demnitate și empatie,
putem ajunge să creăm monștri. Iar acești monștri înseamnă vulnerabilități
emoționale, traume neasumate — locuri în care nu vrem să ne uităm.
Monstrul
în alte povești spuse de Guillermo del Toro
Dacă Frankenstein este declarația directă că omul își creează propriii
monștri, restul filmografiei lui Guillermo del Toro este demonstrația atent
construită a acestui adevăr. La el, monstrul nu apare niciodată din neant — el este
orbit de abandon, de frică, de lăcomia celorlalți, de o lume care nu are loc
pentru ceva diferit. Del Toro nu portretizează creaturi, ci consecințe.
În „The Shape of Water”,
ființa acvatică nu este amenințare, ci sensibilitate pură. Monstrul nu e creat
prin experimente, ci prin privirea celor care îl consideră obiect de laborator.
Iar adevăratul monstru devine omul „normal”, respectabil, bine integrat social
— cel care crede că i se cuvine puterea. Del Toro inversează axa morală: nu
creatura trebuie salvată de lume, ci lumea de propria cruzime. Iubirea, acolo,
nu este poveste romantică, ci o formă de vindecare.
În „Pan’s Labyrinth”,
monstrul e o metaforă pentru regimul fascist, autoritatea rigidă care confundă
ordinea cu violența. Acolo, monștrii se nasc din frică politică și din
obediență. Lumea reală este mai înfricoșătoare decât cea fantastică, pentru că
nu are imaginație, doar reguli. Copilul este cel care vede adevărul — iar
monștrii devin, paradoxal, cei care oferă refugiu, nu amenințare.
Iar în “Crimson Peak”, monstrul este trecutul
nedeclarat — trauma, rușinea, secretele care devin fantome. Nimic supranatural
nu sperie mai tare decât ceea ce oamenii refuză să își asume. Del Toro pare să
spună: fiecare monstru pe care nu îl înfrunți își cere la un moment dat
tributul.
De aceea, Frankenstein nu
este o abatere, ci o culminare. Del Toro revendică povestea pentru a ne aminti
faptul că monstrul a fost întotdeauna un produs al omului, al nepăsării lui, al
excesului său, al închiderii sale. Și că, pentru a-l distruge, omul trebuie mai
întâi să-și înțeleagă responsabilitatea.
În universul lui del
Toro, monștrii nu cer să fie iubiți — ci văzuți. Ascultați. Înțeleși. Ei sunt
simptomele unei lumi care își ratează umanitatea. Iar când îi condamnăm, fără
să ascultăm povestea lor, nu facem decât să repetăm greșeala creatorului: fugim
de ceea ce am provocat.
Așa că poate cea mai
tulburătoare idee care se desprinde de aici este că dacă nu recunoști niciodată
posibilitatea de a fi fost „răul” din povestea altcuiva, e foarte probabil să
fi contribuit, conștient sau nu, la crearea monstrului din viața lui.
Responsabilitatea
morală și oglinda interioară
Dacă nu te-ai simțit
niciodată un personaj negativ într-o poveste, dacă nu ai experimentat rolul
celui „rău”, asta nu înseamnă neapărat că nu ai fost implicat în suferința
altuia. Poate, fără să vrei, ai contribuit la crearea unui monstru. Prin
indiferență, prin granițele pe care le impui altcuiva, prin judecată. Monstrul,
în viziunea lui del Toro, este un produs al realității tale interioare — și apoi
al lumii.
A recunoaște asta nu e
ușor. Nu e un simplu exercițiu de empatie: e o provocare morală.
În Frankenstein lui
Guillermo del Toro, monstrul nu este doar un simbol al groazei, ci un profet al
sufletului uman — un mesager al rănilor noastre nespuse, al fragilităților pe
care le ascundem. El ne învață că judecata și excluderea nu produc ordine, ci
suferință; că, uneori, cele mai valoroase adevăruri vin din glasul celor pe
care îi numim monștri.
Și poate, așa cum del Toro ne invită să-l ascultăm pe monstru, ar trebui și noi să învățăm să ascultăm: să nu mai construim prăpăstii, ci punți. Să nu respingem, ci să ne uităm la durerea celuilalt, și să ne recunoaștem, în el, pe noi înșine.
Cronică de Cosmina
Marcela OLTEAN
Afiș, IMDb; Netflix



Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu