Text si foto: Cosmina
Marcela OLTEAN
Cu toţii ştim câte ceva despre acest frumos edificiu
sau măcar am auzit despre el pentru că în ultimii ani se vorbeşte mult şi se
întâmplă lucruri interesante pe domeniul care a aparţinut vestitei familii
Bánffy. Familia şi diferitele clădiri ridicate de acesta pe teritoriul
Transilvaniei au căpătat în timp valoare istorică, socială şi culturală
însemnată. Dintre toate, castelul din Bonţida se bucură de cea mai mare
notorietate, fiind cel mai mediatizat din Transilvania şi chiar din ţară în
momentul de faţă. Castelul e unul dintre cele mai importante ansambluri
medievale din Transivania, iar influenţa
lui socială, culturală, arhitecturală şi
peisagistică e evidentă.
Inovaţie, cercetare, diversitate
În
urmă cu 20 de ani, autorităţile locale nu considerau castelul din Bonţida ca fiind
unul valoros, afirma
Csilla Hegedüs, preşedintele Fundaţiei
Transylvania Trust. Cele 70 de hectare pe care se întindea grădina şi
se găsea castelul, era considerat un sit imposibil. Fundaţia
Transylvania Trust găseşte ruinele
castelului şi are iniţiativa
începerii lucrărilor de restaurare când nimeni nu-i mai dădea nici o şansă.
Această echipă simte farmecul locului, îi înţelege
trecutul frumos şi vrea să readucă viaţă
în mijlocul ruinelor atunci când restul considerau acest ansamblu pierdut.
Primul pas a fost construirea unui nou acoperiş
pentru a scădea riscul degradării.
Echipa condusă de Csilla Hegedüs
a înţeles că simgurul mod de a promova ansamblul şi
de a atrage mulţi vizitatori şi
implicit fonduri este acela de a face acest castel parte din viaţa
contemporană. Astfel, aici au început să se desfăşoare
tot mai multe activităţi cultural-educative,
iar apoi festivaluri. Transylvania International Film Festival
(TIFF) şi Electric Castle sunt două dintre
evenimentele cele mai importante care se desfăşoară
anual aici şi care au făcut din acest castel o atracţie
pentru un public divers. Pe lângă acestea au loc multe alte activităţi:
ateliere de cercetare, expoziţii, seminarii, concerte
în aer liber, activităţi educative pentru
copii şi altele. Din aceste activităţi
se strâg fonduri pentru continuarea lucrărilor de restaurare. Castelul din Bonţida este un loc în care
ceea ce contează mai mult este inovaţia,
cercetarea, diversitatea, organizarea de evenimente culturale ieşite din comun, întreţinerea unei legături între castel şi comunitate, mai spunea Csilla Hegedüs.
Moştenitorii de drept ai castelului, stabiliţi
în Franţa şi SUA,
colaborează cu echipa Transylvania Trust, vizitează adesea castelul şi
participă la unele evenimente de aici.
Din
trecut…
Este cunoscut faptul că primul conac din Bonţida,
ridicat de Dionisie al II-lea Banffy, a dispărut şi
că pe locul acestuia a fost construit cel actual, în secolul XVII la iniţiativa
lui Gheorghe al III-lea Banffy, primul guvernator transilvănean. Familia a mai
deţinut multe alte proprietăţi,
iar al doilea cel mai cunoscut după castelul Banffy din Bonţida
este castelul Banffy de la Răscruci, din localitatea învecinată. Acest ansamblu
pe care cu toţii îl cunosc drept castel este mai degrabă o cetate, o
clădire defensivă. În trecut, frumuseţea castelului şi a grădinii i-au
determinat pe unii să-l numească Versailles-ul Transilvaniei. S-a
construit în etape succesive începând cu secolul XVI, ajungând la forma finală
în secolul XIX şi reuneşte stiluri precum cel renascentist, baroc, neoclasic şi
neogotic, cele mai pregnante fiind primele două. Cel mai bogat castel
transilvănean a aparţinut celei mai bogate familii a vremii, o familie
formată din oameni de cultură şi politicieni.
Familia deţinea şi o vestită
herghelie, iar în timpul celui de-al doilea război mondial, castelul a funcţionat
şi ca spital pentru oameni şi
cai. Odată cu războiul începe declinul acestui ansamblu, dar Gheorghe al IV-lea
Banffy a preluat proprietatea şi sarcina de a
repara stricăciunile aduse de război.
Povestea
grădinii
Până în 1944, cea mai frumoasă grădină din
Transilvania se găsea la Bonţida. În secolul
XVIII, Dionisie Banffy a avut intenţia
transpunerii la Bonţida a grandorii parcurilor franceze din Versailles şi
Schönbrunn. Astfel concepea un parc baroc caracterizat
prin forme clare, geometrice, care să intre în relaţie
cu clădirea. Odată cu schimbările asupra castelului din secolul XIX, parcul a
fost transformat într-unul cu specific englezesc, care a diluat formele
geometrice de origine franceză. Azi, splendoarea parcului de altădată e
insesizabilă. Mulţi arbori multiseculari au fost tăiaţi
neautorizat. Dar odată cu restaurarea castelului se speră şi
la o reabilitare a parcului, prin parteneriat internaţional,
pentru a reconstitui un mediu ambiant demn de frumuseţea
castelului.
Ca orice clădire care a rezistat timpului, şi acest
castel a trecut prin multe, de la schimbări de înfăţişare rezultate din
trecerea de la o fază stilistică la alta, până la cele pricinuite de atacuri.
În 1944 trupele germane în retragere incendiază şi jefuiesc castelul. E distrus
mobilier, biblioteca, vestita galerie de portrete şi doar câteva fotografii de
epocă ne mai pot arăta aspectul interioarelor luxuriante. Apoi neglijenţa faţă
de acest edificiu a condus la o degradare rapidă. Aproape un deceniu, castelul
şi domeniul familiei Bánffy au fost complet abandonate şi neprotejate, astfel
că oricine avea acces liber pentru orice în incintă. În această perioadă toate
obiectele cu oarecare valoare au dispărut, nu s-a păstrat niciun obiect care a
aparţinut familiei.
Acţiuni de salvare a ansamblului din Bonţida
În anii '60, Direcţia
Monumentelor, azi Institutul Naţional
al Patrimoniului, intervenea în vederea consolidării clădirii principale,
dar lipsa fondurilor aduce întreruperea lucrărilor la scurt timp. În 1963,
Liviu Ciulei a folosit castelul ca decor la filmările pentru Pădurea spânzuraţilor, iar focurile de
armă şi incendiul simulate la filmări au mai adus câteva prejudicii
edificiului. Lucrările de restaurare, care se desfăşoară şi în prezent, au
debutat în 1999 dintr-un acord între Ministerul Culturii din România şi
Ministerul Patrimoniului Cultural din Ungaria. Totuşi,
statul român nu a mai contribuit cu fonduri din 2002, iar Csilla Hegedüs
este de părere că Ministerul Culturii nu face destul pentru conservarea
patrimoniului naţional. Prin programele organizate de Fundaţia
Transylvania Trust şi Institute of Historic Building Conservation s-au obţinut
fonduri de la fundaţii particulare pentru proiectul de reabilitare. Totuşi,
salvarea ansamblului necesită încă investiţii importante şi mulţi ani de acum
înainte până la terminarea lucrărilor.
Restaurarea castelului se realizează parţial
prin programe de specializare pentru studenţi,
pe diferite domenii – zidărie, tâmplărie, arheologie, istoria artei, artă
decorativă şi nu numai. Fundaţia Transylvania Trust a înfiinţat
la Bonţida Centrul Internaţional
de Specializare în Reabilitarea Patrimoniului Construit care organizează vara module de specializare pentru
arhitecţi peisagişti,
istorici de artă şi arheologi. Astfel, castelul oferă posibilităţi
de practică pentru universităţi din România,
Ungaria şi a stabilit legături cu universităţi
din Suedia, Norvegia şi Marea
Britanie. Peste 800 de studenţi din România,
Ungaria, SUA, Marea Britanie, Franţa,
Slovenia, Slovacia, Elveţia, Belgia,
Cehia, Croaţia, Estonia şi
nu numai au participat deja la proiectele desfăşurate
la castel. Csilla Hegedüs ne asigură că
odată cu aceste restaurări nu se schimbă
nimic la castel, ci doar se reface ceea ce trebuie refăcut. Alteţa
sa regală, Principesa Margareta a României,
este Patronul Spiritual al Centrului de Specializare în Reabilitarea
Patrimoniului Construit de la Bonţida.
Tabere
la castel
Pe tot parcursul lunii august, la castel s-au
organizat succesiv mai multe tabere studenţeşti,
de restaurare, ateliere de cercetare arheologică şi
de istoria artei, în care tineri de la universităţi
din România şi Ungaria au învăţat
lucrând, au contribuit la reabilitarea ansamblului şi
au locuit la castel timp de 1-2 săptămâni. Tabere de acest fel se mai
organizează şi în septembrie, dar şi
vara viitoare.
În 2008, castelul a primit Marele Premiu al Uniunii Europene pentru patrimoniul cultural şi
al Organizaţiei Europa
Noastră în categoria educaţie şi conştientizare. Premiul s-a acordat pentru abordarea inedită: educaţie
prin restaurare şi restaurare prin educaţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu