Proiectul de artă contemporană „Ascultă Oceanul/Marea”, conturat de artista Mihaela Lungu, în colaborare cu Radu Homiceanu (sound design) și Dromp (new media), se află în expunere în perioada 1-7 august, în spațiul Mini Cinema, parte din grădina Cinemascop a Festivalului EFORIE COLORAT, și ne propune o experiență imersivă care pune sub semnul întrebării tot ce credeam că știm despre ceea ce se întâmplă acum în apele planetei.
„Ne imaginăm adesea oceanul ca pe un paradis liniștit,
neatins. Dar ce se află dincolo de această imagine idealizată? În realitate,
adâncurile mării sunt un spațiu sonor tulburător, marcat de un haos invizibil
și devastator: poluarea fonică subacvatică” – subliniază artista. Instalația
propusă de Mihaela Lungu funcționează ca o oglindă care reflectă relația
noastră dezechilibrată cu lumea acvatică – o relație în care nepăsarea,
exploatarea și goana după resurse sacrifică echilibrul ecosistemelor marine.
Ideea proiectului a apărut în urma unui gest firesc
sau dintr-o observație aparent banală: privind o scoică, artista s-a gândit la
mitul universal potrivit căruia putem „auzi marea” dacă o apropiem de ureche.
Și s-a întrebat: ce-ar fi dacă în loc de valuri, am auzi sunetele reale ale
oceanului? Ce-ar fi dacă, în loc de o amintire liniștitoare, scoica ar reda
strigătul disperat al vieții marine?
În timpul documentărilor, Mihaela Lungu a consultat
biblioteca de sunete a Ocean Conservation Research și spune că a descoprit “sunetele
unei lumi marine agresate”. Acest fapt a determinat-o
să încerce să folosească aceste date în cadrul proiectului, ca un semnal de
alarmă. În acest scop a început
colaborarea cu Radu Homiceanu, pentru a crea o compilație sonoră: un mixaj de
înregistrări reale ale vieții marine aflate în suferință și a sunetelor produse
de om – de la rețele de comunicații acustice, sonare militare, foraje
petroliere, până la zgomotul infernal al navelor comerciale.
Toate aceste sunete pot fi ascultate în expoziție prin
scoici transformate în difuzoare alimentate cu baterii ecologice reîncărcabile
la panouri solare. În jurul acestui nucleu sonor, artista a construit o
instalație multimedia complexă.
Una dintre componentele expoziției este o
videoproiecție interactivă realizată în colaborare cu artistul new media Dromp.
Proiecția, conectată la un senzor de proximitate, reacționează la mișcarea
vizitatorilor, astfel cu cât te apropii să asculți o scoică, cu atât apa din
imagine devine mai agitată – o metaforă pentru dezechilibrul pe care îl generăm
prin simpla noastră prezență.
Un alt element este structura tip cameră cu spoturi
luminoase, conectate la sistemul audio, care pulsează în ritmul sunetelor.
Intensitatea luminii crește până devine orbitoare, punând vizitatorul în pielea
viețuitoarelor marine care navighează, vânează, comunică și migrează prin
ecolocație. Acestea devin dezorientate de poluarea fonică, ceea ce duce la
rătăciri, accidente și moarte.
Expoziția conține și o instalație de obiecte
intitulată „Toy Beach Set”: un set de joacă pentru plajă, realizat din filament
reciclat, printat 3D și finisat ulterior manual de artistă. Dar în locul
formelor marine clasice (pești, stele de mare, caracatițe), găsim forme de
deșeuri. Iar castelul de nisip se metamorfozează într-un Supermarket de nisip,
aluzie la consumerism și poluarea cu plastic. Este o proiecție dintr-un viitor
sumbru, în care plasticul a înlocuit fauna marină și a devenit prădătorul
suprem al oceanului.
Dintr-o versiune anterioară a proiectului – prezentată
în cadrul expoziției de grup EGOLOGIA la Romanian Creative Week 2024 –
fac parte și două costume de baie conceptuale sub titlul „BEACHWEAR FOR
NO(BODY)”. Costume albe, imprimate cu mesajul „404 – species not found”,
simbolizând un viitor eșuat în care nici noi nu mai suntem acolo să ne bucurăm
de mare.
Proiectul transmite un mesaj
puternic. „Ascultă Oceanul/Marea” este un apel – vizual, sonor, senzorial – de
a recunoaște, asculta, simți și combate suferința invizibilă a adâncurilor.
//
EN
A Sensory Experience of the Suffering of the Seas and
Oceans: The Art Project “Listen to the Ocean/Sea”
The
contemporary art project “Listen to the Ocean/Sea”, conceived by artist Mihaela
Lungu in collaboration with Radu Homiceanu (sound design) and Dromp
(new media), is on display from August 1–7 at the Mini Cinema space,
part of the Cinemascop Garden at the EFORIE COLORAT Festival. The
project invites us into an immersive experience that challenges everything we
thought we knew about what is currently happening in the waters of our planet.
We often
imagine the ocean as a quiet, untouched paradise. But what lies beyond this
idealized image?
In reality,
the depths of the sea are a disturbing soundscape, marked by an invisible and
devastating chaos: underwater noise pollution. Mihaela Lungu’s
installation functions as a mirror reflecting our unbalanced relationship with
the aquatic world – a relationship defined by indifference, exploitation, and
the relentless pursuit of resources, at the expense of marine ecosystems.
The idea for
the project emerged from a simple, almost mundane observation: while looking at
a seashell, the artist recalled the universal myth that one can “hear the sea”
by bringing a shell to the ear. She asked herself: what if, instead of waves,
we could hear the ocean’s real sounds? What if, instead of a soothing
memory, the shell transmitted the desperate cry of marine life?
During her
research, Mihaela Lungu consulted the Ocean Conservation Research sound
library and discovered what she calls “the sounds of an assaulted marine
world.” This led her to incorporate those audio materials into the project,
as a warning signal. She began collaborating with Radu Homiceanu to
create a sound composition: a mix of real recordings of distressed marine life
and human-made sounds – from acoustic communication networks, military sonar,
oil drilling, to the infernal noise of commercial shipping vessels.
All these
sounds can be heard in the exhibition through shells transformed into
speakers, powered by eco-friendly, solar-charged batteries. Around
this sound core, the artist has built a complex multimedia installation.
One of the
key components of the exhibition is an interactive video projection,
developed in collaboration with new media artist Dromp. The projection,
connected to a proximity sensor, reacts to the visitor’s movements: the closer
you get to a shell to listen, the more agitated the water in the image becomes
– a metaphor for the imbalance we create through our mere presence.
Another
element is a light installation resembling a chamber structure with
spotlights connected to the audio system, pulsating in sync with the sound. The
light intensity increases until it becomes blinding, placing the visitor in the
shoes of marine creatures that navigate, hunt, communicate, and migrate through
echolocation. These animals become disoriented by noise pollution, which leads
to disorientation, accidents, and death.
The
exhibition also includes an object-based installation titled “Toy Beach Set”:
a beach playset made from recycled filament, 3D-printed and hand-finished by
the artist. But instead of classic marine shapes (fish, starfish, octopuses),
it features waste forms. The traditional sandcastle transforms into a “Sand
Supermarket”, alluding to consumerism and plastic pollution – a projection
of a dark future where plastic has replaced marine fauna and become the ocean’s
ultimate predator.
From a
previous version of the project – presented in the group show EGOLOGIA
at Romanian Creative Week 2024 – two conceptual swimsuits are
also included under the title “BEACHWEAR FOR NO(BODY)”. These white
swimsuits are printed with the message “404 – species not found”,
symbolizing a failed future in which not even we are there anymore to enjoy the
sea.
“Listen to the
Ocean/Sea” is a visual, sonic, and sensory
call to recognize, hear, feel, and
fight the invisible suffering of the deep.
Cosmina Marcela OLTEAN
Foto, Mihaela LUNGU
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu