Cei care îl cunosc pe artistul Csomortáni Gál László îl admiră mai ales pentru picturile sale pe lemn vechi, provenit din mobilier sau obiecte tradiționale uitate în gospodării, pe care le readuce la viață și le conferă statut de operă de artă. Pe aceste suprafețe de lemn se împletesc simboluri populare, elemente din natură, încărcate de semnificație, preluate cu reverență și transformate artistic. El consideră că lemnul posedă povești inerente ce ar trebui ascultate.
Vede arta ca pe o extensie a existenței, iar în
ceea ce privește pictura pe lemn, o combină cu respectul pentru material,
pentru culorile calde și arhetipuri. Despre tenta întunecată a lemnului și cum
o obține, spune: „Ard lemnul, apoi îl șlefuiesc și folosesc vopsea aurie pentru
a-i reda strălucirea interioară.”
Marine în
pastel
Astăzi însă vă propun să cunoaștem o altă
dimensiune a măiestriei și valorii sale artistice: cea reflectată
în marinele realizate în tehnica pastelului. Regăsim aici un alt subiect și o
altă cromatică decât în pictura pe lemn, dar același stil propriu, distinctiv.
În cazul multor artiști, pastelul se dovedește o tehnică ce le pune în valoare
talentul și creativitatea. În noua serie de pasteluri, deosebit de expresive și
puternice vizual, Csomortáni Gál László folosește pigmenți intens colorați,
care creează contraste puternice și o textură bogată, catifelată.
Tema este recurentă: valul alb, spumos și
turbulent, redat cu tușe energice, scurte, stratificate, transmite senzația de
mișcare și forță; cerul și apa, cu zone estompate și treceri line între
portocaliul cald al apusului și albastrul marin, aduc profunzime și dramatism;
mișcarea specifică peisajului marin și reflexiile apei, redate subtil, dar
atent, sunt evidențiate de vibrația luminii solare.
Pastelurile sale transmit o tensiune între calm
și forță: cerul cald, liniștit, se opune valurilor impetuoase. Valul poate fi
interpretat ca un simbol al energiei vitale, al emoțiilor sau chiar al unei
lupte interioare. Contrastul dintre imensitatea naturii și fragilitatea clipei
trimite la ideea de efemeritate și, totodată, de putere.
Cromatica poartă o încărcătură emoțională:
portocaliul și violetul amurgului dau dramatism, iar albul strălucitor al
valului devine punctul focal, ca o explozie de lumină și energie. În ansamblu,
pastelul pendulează între redarea impresiei de moment și exprimarea puternică a
emoției personale.
„Pastelul este cea mai bună tehnică pentru a
surprinde impresii rapide. Suprafața hârtiei este potrivită pentru gesturi
aplicate cu mișcări ample. Schimbările rapide ale mării, alternanțele luminii
dintre apă și cer evocă o adevărată luptă, dar și o interacțiune. Lucrările
mele pe lemn necesită o mare disciplină și o profundă ancorare; suprafața este
inerent picturală. Hârtia este mai neutră și poate rezista. Efectul condițiilor
de lumină poate fi surprins în câteva minute... Dar este potrivită și pentru accentuarea
detaliilor. Marea majoritate a lucrărilor mele sunt realizate pe lemn. Hârtia
și pastelul sunt <<tovarăși de călătorie>>” – subliniază artistul.
„Cât despre subiect, marea este ca o Mamă
Natură... plutind în ea, ne răsare în minte amintirea pântecului, dar ne face
să simțim și existența minusculă și fragilă a omului...”
Origini și
formare
Născut în 1978, în satul Șoimeni (Csíkcsomortán),
la poalele muntelui Ciomortan, în apropiere de Miercurea Ciuc, județul
Harghita, artistul și-a urmat vocația la Liceul de Artă din Miercurea Ciuc, la
secția pictură, absolvind apoi și secția de sculptură a Institutului de Artă
din Oradea (2003). Ulterior, a primit o bursă de creație de la Academia de Arte
Maghiare.
Legătura
cu natura și tradiția
Spune că a crescut în natură, învățând să
respecte ritmul pădurii. Împreună cu familia, trăiește într-o casă tradițională
restaurată, fără electricitate, în armonie cu natura – o alegere de viață ce îi
influențează profund arta. Găsește o legătură foarte strânsă între viață și
artă: într-o lume a excesului și consumerismului, optează pentru simplitate,
autenticitate și reconectare cu esența.
Recunoaștere
și expoziții
Arta i-a fost prezentată de-a lungul timpului în peste
50 de expoziții personale, atât în țară – la Cluj-Napoca, Odorheiu Secuiesc,
Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc – cât și în străinătate.
„Lucrările mele se găsesc în colecții private de
pe fiecare continent al lumii. Am avut expoziții personale în New York, Los Angeles,
Toronto, Stockholm, Copenhaga, Oslo, Franța (orașul Fécamp), Budapesta,
Cluj-Napoca, Bratislava și multe alte orașe mari. În prezent, mă pregătesc
pentru expozițiile mele personale de toamnă din New York, Cleveland și
Budapesta.”
Cu sprijinul antreprenorului Vilmos Kassay, artistul are două expoziții permanente în Miercurea Ciuc, iar lucrările sale pot fi văzute în două galerii. Galeria Csomortáni s-a deschis acum un an, iar în prezent găzduiește o expoziție comună cu soția sa, Judit Csomortáni Gál.
Cosmina Marcela OLTEAN
Fotografii, arhiva artistului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu