În ajun de 1 Decembrie, românii din Topliţa şi
împrejurimi au asistat la un concert extraordinar la Casa de Cultură Topliţa: “România
Intemporel”, intitulat astfel de Grupul “Traffic Strings”, concert care a
propus publicului un mod de a sărbătorii Centenarul şi Ziua Naţională prin
muzică. Spectacolul a reunit muzicieni de talie naţională şi internaţională,
într-o seară dedicată exclusiv muzicii folclorice, corale şi clasice româneşti.
Seara a început cu un cuvânt din partea prof. Cristian Lazăr şi a primarului
Stelu Platon. În prima parte a concertului, publicul a audiat piese din
repertoriul Ansamblului profesionist Rapsodia Călimanilor al Centrului Cultural
Topliţa. Orchestra condusă de Bodor Loránd a acompaniat pe rând soliştii din
ansamblu: Ciprian Ilie, Dragomir Raita, Carmen Cujbă-Antal, Alexandru Olteanu
şi Livia Harpa. Concertul a continuat cu evoluţia Corului “Arhanghelii” al
Casei de Cultură Topliţa, condus şi dirijat de Alin Negrea. Corul a împlinit anul
acesta 10 ani de activitate, timp în care a adunat numeroase participări la
festivaluri şi la diferite activităţi culturale, precum şi multe premii
naţionale. “Acest cor este o mândrie a oraşul nostru”, spunea prof. Lazăr.
Traffic Strings – concert cameral România Intemporel, dedicat Centenarului
A doua parte a concertului a fost rezervată
invitaţilor speciali: instrumentiştii din Grupul “Traffic Strings” din
Bucureşti, care au concertat pentru a doua oară pe scena Casei de Cultură din
Topliţa. Programul propus de “Traffic Strings” în recitalul cameral intitulat
“România Intemporel”, a început cu Enescu şi s-a terminat cu Porumbescu, iar
prin asta cred că se înţelege totul, având în vedere că vorbim despre doi
dintre titanii muzicii clasice româneşti. “Traffic Strings” a stilizat şi
adaptat stilului propriu compoziţii precum “Rapsodia Română” op.11, nr.1 şi
nr.2 de George Enescu, “Suita balcanică medievală” a lui Dimitrie Cantemir,
“Gnossienne” de Erik Satie, “Balada” lui Ciprian Porumbescu, “Dansuri
româneşti” de Bela Bartok şi “Concert pentru orchestră de coarde”, partea a
treia – “Rondo” a lui Paul Constantinescu.
Prin acest recital, instrumentiştii au căutat să
propună o sinteză de piese româneşti semnificative pentru îmbinarea tradiţiei muzicale
populare cu muzica cultă, într-un limbaj muzical propriu, autentic şi actual.
În fapt, asta caracterizează muzica Grupului “Traffic Strings”. În cadrul
concertului “România Intemporel”, instrumentelor de coarde li s-a alăturat
naiul şi fluierul.
“În varianta Traffic
Strings, folclorul românesc își păstrează
conotațiile semantice care ne confirmă celor mai mulți dintre noi apartenența
la spațiul mioritic dar, în același timp, vom încorpora virtuozitatea și
abilităţile dobândite asupra instrumentelor, ca muzicieni de muzică clasică, în
vâltoarea dinamică și captivantă caracteristică interpretării folclorului
nostru. (…) Suntem muzicieni de formaţie clasică, însă ne face
mare plăcere să câtnăm şi folclor pentru că ăştia suntem noi, românii, şi asta
ne caracterizează”, afirma Lucian Moraru, fondatorul grupului, care la fiecare
concert este şi moderator şi împarte cu generozitate publicului date din
istoria muzicii şi informaţii despre lucarea şi compozitorul ce urmează a fi
audiat. Alături de “Traffic Strings” publicul nu asista doar la un recital, ci
la o lecţie completă de muzică. Dintr-o întâlnire cu “Traffic Strings” ai mereu
ceva de învăţat.
Grupul “Traffic Strings” are în componenţă câţiva
dintre cei mai valoroşi instrumentişti din România în momentul de faţă şi a
câştigat o reputaţie internaţională prin susţinerea unor turnee în Europa şi
America de Nord. Concertele lor se caracterizează prin intensitate,
virtuozitate instrumentală şi creativitate. Programul concertului “România
Intemporel” a mai fost prezentat în luna iunie a.c. în Parcul Colţea din
Bucureşti şi recent în Aula Magna a Facultăţii de Drept a Universităţii din
Bucureşti.
Text si foto (1,2): Cosmina
Marcela OLTEAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu