Azi, la fel ca în toate perioadele
din istorie, omenirea s-a confruntat cu diferite forme de violenţă: de la
violenţa fizică la cea psihologică. În artă, pentru că totul ia forma
reprezentării bidimensionale sau tridimensionale, putem vorbi despre o violenţă
vizuală şi implicit psihologică. Suntem bombardaţi
zilnic cu imagini de cele mai multe ori cu impact negativ, pe care de multe ori
le receptăm şi fără voia nostră pentru că ne sunt frunizate constant. Putem considera violentă orice tip de
lucrare care propune un răspuns mai puţin diplomat cu privire la o situaţie din
societate. De asemenea, violenţa poate însemna şi promovarea unor sentimente
negative sau insigarea la fapte care afectează integritatea fizică sau morală a
individului.
În cazul artelor
vizuale, violenţa se manifestă prin imagini care pot afecta vizual publicul
prin scene violente sau prin mesaje cu impact emoţional puternic. Să nu uităm că printre
primele reprezentări de acest gen se numără scena Judecăţii de Apoi din arta bizantină care
prin imaginea înspăimântătoare a iadului şi a pedepsei, prezentă în toate
bisericile ortodoxe, încearcă să educe creştinii să nu se abată de la calea
dreaptă.
Mulţi artişti din istoria artei au încercat să
atragă atenţia asupra unui subiect sau aspect social ori moral recurgând la
imagini cu impact negativ. Pictorul şi
gravor spaniol, la un secol după Velázquez și cu un secol înainte de Picasso, Francisco Goya este punctul de
referință pentru două veacuri de pictură spaniolă. Ani de-a rândul a fost
artistul curții regale şi ar fi rămas probabil adept al unei picturi liniștite,
echilibrate, dacă nu s-ar fi îmbolnăvit. Dar surzenia îl izolează de lume și îl
determină să se elibereaze de convenția picturii oficiale. La aproape cincizeci
de ani, Goya pornește într-o incursiune în străfundurile misterioase și
zbuciumate ale sufletului omenesc. Ochiul lui sarcastic şi demascator nu iartă pe nimeni. Un exemplu de
operă violenţă şi cu puternic impact asupra privitorului este Saturn devorându-şi fiul (1821-1823).
Artistul trăiește izolat de lume, stilul său devine tot mai grav, satira din
tabloul Bătrânele (sau Hasta
la Muerte, 1808-1810) capătă
trăsături macabre într-un ciclu de paisprezece scene înfiorătoare: Doi bătrâni mâncând supă, Saturn devorându-și copiii şi altele, care produc o impresie
extrem de deprimantă, adeseori de-a dreptul insuportabilă. În creația lui,
drumurile artei și ale frumuseții s-au separat, temele pictate necesitau alte
categorii estetice, incluzând și urâtul.
Privirea artistului transformă oroarea realității în opere pline de
dramatism și cruzime. În Los
Caprichos (Capriciile, 1797-1799), într-un număr de optzeci de gravuri,
artistul prezintă fantasme care prind viață atunci când rațiunea adoarme și
voința omului este guvernată de prostie, mârșăvie, durere sau dorințe
neînfrânate. În anii 1810-1815 urmează un al doilea ciclu, Los desastres de la guerra (Ororile
războiului), în perioada războiului cu Franța napoleoniană și a înăbușirii sângeroase a revoltei
populației din Madrid.
Represiunea răsculaților va face obiectul a două tablouri celebre: 2 mai 1808 - Masacrul de la Madrid,
(1814) și 3 mai 1808 -
Împușcarea revoltaților madrileni, (1814). De la el ne-a rămas și cunoscuta
frază Somnul rațiunii naște monștri.
Un alt exemplu îl regăsim în alegoria Grădina Plăcerilor
Pământești a lui Hieronymus Bosch, datată
între 1490 – 1510, în
care compoziţa este dominată de creaturi din infern. Bosch este ca un
predicator al moralităţii în unele dintre compoziţiile sale. El redă păcate ale
omenirii, atrăgând atenţia asupra consecinţelor. Observator
ironic al naturii umane, James Ensor
vrea să scoată în evidenţă prin arta sa snobismul, ridicolul, absurdul din
comportamentul uman, pictând cu predilecţie măşti şi schelete trimiţând la
falsitate, urâţenie şi sumbru. Prin climatul său moral, Ensor se apropie de
abordarea lui Bosch şi Bruegel. Edvard Munch, a cărui cromatică este mai puţin
bogată şi mai puţin densă, aduce o atmosferă diferită, mai grea, mai încărcată.
Pe parcursul întregii creaţii, Edvard Munch va aborda tema destinului
uman. Cu Strigătul intră în lumea
fricii şi a singurătăţii, iar culorile folosite simbolizează starea psihică. Prin arta mea intenţionez să mă înţeleg pe
mine însumi, să-mi explic viaţa şi sensul ei, afirma artistul. Mereu
neliniştit, morbid şi anxios trăieşte singurătatea atât în mijlocul mulţimilor
din marile oraşe, dar şi în faţa imensităţii naturii. Amărăciunea, regretul,
conflictul şi toate sentimentele apăsătoare redate le comunică prin linii
alungite şi încovoiate melancolic, folosindu-se de culori nostalgice.
În arta contemporană,
violenţa vizuală şi psihologică este însă dusă mult mai departe, chiar prea
departe în unele cazuri. Asta te face să te gândeşti pentru ce exista arta în
trecut şi în ce punct ajunge azi prin unele manifestări. Cine ar vrea să intre
într-o galerie pentru a pleca acasă încărcat de emoţii negative? Violenţa este
exploatată în arta contemporană de artişti precum Hermann Nitsch, artist austriac care
lucrează experimental și multimedia, unul dintre membrii curentului artistic de
avangardă numit Acționism vienez.
Acesta este cunoscut pentru performance-urile macabre în care sacrifică animale
şi umple încăperea de sânge. Atmosfera pe care o creează este receptată, pe
bună dreptate, drept blasfemică, șocantă, dar acţiunile propuse de acesta sunt
considerate de critici ca fiind ritualistice și existențialiste.
Arta sa e o critică a fixării culturii noastre pe violență, ce poate fi văzută în filme, la televizor și jocuri
video.
Joseph Beuys este alt
artist ale cărui performance-uri sunt controversate, folosind
materialele de origine animală: grăsime, lână, piele, sânge ori animale moarte.
Beuys, unul dintre cei mai importanţi artişti germani ai secolului XX, a
desenat, a pictat, a realizat instalaţii,
performance-uri, experimentând mai multe forme de exprimare. O perioadă a fost asociat şi cu mişcarea Fluxus, alături de Nam June Paik, dar s-a dezis de
apropierea acesteia de filosofia dadaistă. Beuys credea într-o artă extinsă, în implicarea
socială şi politică a artistului care ia atitudine faţă de problemele lumii
contemporane. De asemenea, el credea în libertatea artei şi în conexiunile sale
cu alte domenii.
Cele enumerate sunt
doar câteva exemple, dar cred că ilustrează esenţa problemei. Este
adevărat că ceea ce fac adesea artştii sunt proteste la
diferite întâmplări din societate, dar dacă oricum le întâlnim atât de des în
viaţa cotidiană şi adesea ne copleşesc, mai trebuie să ni
le arate şi arta? Tocmai pentru că suntem înconjuraţi de violenţă în toate formele
sale şi de diferite conflicte sociale şi politice, poate că
în artă ar trebui uneori să găsim un refugiu, nu haosul din lume. În final,
acesta e scopul ei. Prin artă ar trebui să ne mai şi destindem, să ne
bucurăm de frumos, nu neapărat să aprofundăm problemele lumii şi să ne încărcăm şi mai mult cu emoţii negative.
Cosmina Marcela Oltean
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu