marți, 7 martie 2023

Expoziția foto-documentară “Gustav Klimt. Precursor al modernității”

 În cadrul proiectului Classix in Focus, Forumul Cultural Austriac (FCA) prezintă la Palatul Braunstein din Iași, expoziția foto-documentară “Gustav Klimt. Precursor al modernității”, realizată la propunerea Ministerului Afacerilor Externe al Austriei, deschisă vizitelor până pe 15 martie. Expoziţia itinerantă, prezentată anterior în București și Giurgiu, cuprinde 15 planșe cu texte și fotografii din care desprindem principalele etape ale vieții și operei lui Gustav Klimt, inclusiv perioada în care a pictat tablourile ce decorează Castelul Peleș din Sinaia. Curatoarea expoziției este Sandra Tretter, iar vernisajul a avut loc pe 2 martie, cu o prezentare susținută de curatoare și de Andrei Popov, director adjunct al FCA.

Desfășurată în spațiul circular de sub cupola de sticlă a Palatului Braunstein, expoziția alcătuită din planșe include central o sculptură realizată de Constantin Brancuși, în perioada de studii de la Universitatea Națională de Arte București, un studiu anatomic.

Gustav Klimt a fost pictor și decorator austriac, unul dintre cei mai remarcabili reprezentanți ai Art Nouveau-ului vienez și unul dintre fondatorii Secesiunii vieneze. Lucrările sale monumentale, decorative și picturale, se remarcă prin stilizare, simbolism și erotism.

Alături de Josef Hoffmann, Otto Wagner, Joseph Maria Olbrich, Richard Gerstl, Egon Schiele şi Oskar Kokoschka, Gustav Klimt este exponentul unei epoci fascinante, ale cărei ecouri se resimt pînă în prezent. Despre trecerea prin România a lui Klimt și a prietenilor săi din «Compania Artiștilor» a vorbit la vernisaj cercetătoarea Antonela Corban”, sublinia Andrei Popov.

Expoziția face parte din seria de evenimente Classix in Focus, o secțiune a Classix Festival, în cadrul căreia sunt abordate aspecte legate de muzica clasică în context contemporan.

Gustav Klimt și-a pus amprenta asupra orașului său natal, Viena. Provine dintr-o familie modestă dintr-o suburbie rurală vieneză, iar tatăl său, Ernst Klimt a fost gravor. Acesta ar fi fost, poate, și parcursul lui Gustav dacă nu ar fi urmat Şcoala de arte aplicate a Muzeului cezaro-crăiesc pentru Artă şi Industrie (astăzi denumit Universitatea de Artă Aplicată), unde este admis la numai 14 ani.

Tranziția radicală către stilul Art Nouveau de factură austriacă se produce la sfârşitul anilor 1890, culminând cu tabloul „Sărutul” din anul 1907, piesa de rezistenţă a galeriei de pictură din Palatul Belvedere. Celebru, în primul rând, pentru tablourile sale alegorice şi pentru portretele de femei, Klimt îndreaptă târziu către pictura peisagistică. Printre cele aproximativ două sute cinzeci de tablouri cunoscute ale lui Klimt se regăsesc numeroase peisaje, majoritatea pictate în zona lacului Atter (Attersee), unde Klimt își petrece verile până în 1916. Odată cu anul 1899 peisajele lui Klimt sunt pictate exclusiv în format pătrat, ilustrând iazuri, mlaştini, grădini înflorite de la ţară şi vederi din adâncul pădurii. Din mulţimea de schiţe cu nuduri, care s-au născut în atelierul pictorului, se păstrează în jur de patru mii de lucrări, în cea mai mare parte desene şi câteva acuarele.

Necrologul rostit de Egon Schiele rămâne o fină observație asupra parcursului său artistic: <<Gustav Klimt/ Un artist de o incredibilă perfecţiune/ Un om de o rară profunzime/ Opera sa, un sanctuar>>”, aflăm de la organizatori.

Cosmina Marcela OLTEAN

Foto - Classix Festival


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu